معماری غربی بدون مؤلفه‌های شرقی اختلال‌آفرین است

یک کارشناس حوزه‌ی معماری و شهرسازی معتقد است، معماری‌های جدید باید به سمتی بروند که با هویت فرهنگی و ملی سنخیت داشته باشد.

مهدی حمزه‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر لزوم تطابق معماری‌های جدید با ارزش‌ها و سنت‌های جامعه گفت: این تطابق می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری کند. ورود معماری غربی به زندگی شهری‌، بدون در نظر گرفتن مولفه‌های زندگی شرقی باعث به وجود آمدن اختلالات ارزشی می‌شود و نظام فرهنگی ناهماهنگی را به وجود می‌آورد.

او افزود: معماری‌های قدیمی از فرهنگ جامعه تاثیرپذیرفته‌اند. حفظ نشانه‌های این فرهنگ و هویت تاریخی باید در معماری‌ها و ساخت و سازهای جدید هم تداوم پیدا کند.

حمزه نژاد در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره و اظهار کرد: اگر در دانشکده‌های معماری به صورت تخصصی کارشناسانی را تربیت کنیم به لزوم تطابق معماری با فرهنگ و سنت مردم و جامعه واقف باشند و سازه‌هایی همسو با هویت این سرزمین طراحی کنند‌، می‌توانیم امیدوار باشیم که معماری ایران در مسیر درست خودش قرار بگیرد.

اوادامه داد: دانشکده‌های معماری ما در حال حاضر در وضعیت تجربه قرار دارند با توجه به گرایش‌های متنوع این رشته‌، هنوز نتوانسته‌ایم این مساله را به صورت کلی، بین استادان و دانشجویان معماری نهادینه کنیم.

این کارشناس معماری در پایان درباره‌ی حفظ معماری‌های قدیمی گفت: نمی‌توان در این مورد حکم یکسان داد و باید به صورت موردی به این مساله رسیدگی شود. گاهی مسائل اقتصادی و ساختار اجتماعی یک منطقه حکم می‌کند که معماری‌های جدید جایگزین نماهای قدیمی شوند و نمی‌توان تنها به خاطر بعد زیبایی شناسانه یک اثر در مورد آن قضاوت کرد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0