نقش مساجد در فرهنگ نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، ضرورت اطلاع رسانی وسیع به مردم و همچنین برقراری ارتباط نزدیک با ساکنین این مناطق در چند سال اخیر اقدام به برگزاری جلسات متعدد آموزش و اطلاع رسانی در سطح مساجد در محدوده بافت های فرسوده کرده است.

به نقل از مهر، مجید کیان پور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در یادداشتی به اقدام برای احیاء و بهسازی بافت های فرسوده از طریق برگزاری جلسات متعدد آموزش و اطلاع رسانی در سطح مساجد در محدوده بافت های فرسوده اشاره کرد. در این یادداشت آمده است:

جایگاه و اهمیت مسجد در اسلام و نقش آن در زمینه های مختلف عبادی – سیاسی – فرهنگی – آموزشی – نظامی بر هیچکس پوشیده نیست. با مطالعه به این واقعیت پی میبریم که مساجد از صدر اسلام تا کنون، بعنوان کانون اصلی تحولات اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم مطرح بوده است.

حضرت امام خمینی (ره ) بنیانگذار و معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران در خصوص نقش و جایگاه اجتماعی مساجد می فرمایند: « مسجد مرکز تبلیغ است، هر وقت یک گرفتاری را طرح می کردند صدا می کردند”: «الصلوه مع الجماعه” اجتماع می کردند، این گرفتاری را طرح می کردند، صحبت ها را می کردند، مسجد مرکز اجتماع سیاسی است. اجتماعات خود را هرچه بیشتر در مساجد و محافل و فضاهای باز عمومی برپا نمایید.» (۱)

مقام معظم رهبری حضرت آیت االله خامنه ای با بیان اینکه مسجد خانه خداست پس خانه همه خلق خداست میفرمایند ” مسجد کانون برکت خیز است، مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است. مساجد را گرم بدارید، سعی کنید مسائل تبلیغاتی مذهبی و اسلامی سمعی و بصری را به مساجد بکشانید.” (۲)

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در راستای وظایف خطیر خود در امر احیاء و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری و لزوم اطلاع رسانی وسیع به مردم و همچنین برقراری ارتباط نزدیک با ساکنین این مناطق و مشارکت حداکثری آنان در جهت امر احیاء و بهسازی بافت های فرسوده و تبدیل خانه های ناامن به محل سکونت ایمن و زیبا، طی چند سال اخیر اقدام به برگزاری جلسات متعدد آموزش و اطلاع رسانی در سطح مساجد در محدوده بافت های فرسوده نموده است.

در این میان همکاری و مشارکت ائمه محترم جماعات در برگزاری این گونه جلسات و بیان اهمیت بازسازی و بهسازی مناطق فرسوده از جانب آنان نقش بسزائی در ارتقاء سطح آگاهی و جلب رضایت و مشارکت ساکنین داشته است. از سوی دیگر برگزاری این جلسات در محل مساجد، باعث شده ضمن ایجاد فضای معنوی برای حاضرین، نقش مهم و کلیدی مساجد در ایجاد مدیریت فرهنگی و اجتماعی بین مردم پررنگ تر شود.

همچنین ساکنین این مناطق بصورت مستقیم در جریان برنامه ها، اقدامات، سیاستهای و بسته های حمایتی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص امر احیاء و بهسازی بافت های فرسوده شهری قرار گرفته و به ضرورت بهسازی واحدهای مسکونی فرسوده و چگونگی تشریک مساعی همسایگان در امر نوسازی آگاهی پیدا می کنند.

در واقع برگزاری این نشست ها در مساجد باعث فرهنگ سازی و افزایش سرمایه اجتماعی و توجه به کرامت انسانی بعنوان بالاترین سرمایه در هر فعالیت اجتماعی است و ساکنین این مناطق در برگزاری این جلسات به ارزش و اهمیت و نقش والایشان در امر بهسازی و نوسازی محل زندگی خود پی برده و دست همکاری و مشارکت به سمت مسئولین دراز خواهند کرد که این والاترین و مقدس ترین نوع مشارکت قلمداد شده که به برکت حضور در مساجد شکل گرفته است.

در پایان امید است در سایه عنایات خداوند متعال و با ادامه این حرکت عظیم اجتماعی بتوانیم شاهد رشد روز افزون بهسازی مناطق فرسوده شهری باشیم.

(۱)- سایت اطلاع رسانی ، آموزشی و پژوهشی مبلغان
(۲)- سایت اقامه نماز

*مجید کیان پور – معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0