تغییر نگرش های مدیریت شهری (۳)

“عدم استفاده از تجارب شهرداری های سایر کشورها”، نقطه ضعف است نه نقطه قوت و “استفاده غلط از این تجارب” نیز همینطور

بسیار شنیده ایم از برخی مدیران که با افتخار می گویند که: “ما فلان پروژه را تماما” با استفاده از نیروهای داخلی انجام داده ایم و حتی از یک نفر کارشناس خارجی هم استفاده نکرده ایم”

حال، با توضیحاتی که ارائه می گردد، ببینیم آیا این امر یک نقطه قوت است یا نقطه ضعف.

در هر شهر و کشوری باید افتخار هر مدیری در این باشد که در انجام پروژه ها از توانمندی و پتانسیل کلیه متخصصین استفاده کند. حال، باید یک مدیر چقدر توانائی بالا باید داشته باشد تا هم از پتانسیل نیروهای داخلی استفاده کند و هم از پتانسیل نیروهای خارجی.

مسلما” این “توانمندی” خیلی با ارزش است و در هر فردی وجود ندارد. زیرا شما هنگامیکه نیروهای خوبی در شهرداری جذب نکرده باشید، توانائی تحویل گیری کار را از مشاورین داخلی کشور نیز نخواهید داشت. هرچه مشاور و پیمانکار داخلی قوی تر باشد، باید نیروهای شما هم توانمندتر باشند تا بتوانند کار او را ارزیابی و تحویل گیری نمایند. در غیر اینصورت مجبور هستند هرچه مشاور یا پیمانکار ارائه می دهد، تائید کنند . زیرا اصلا توانائی تحلیل و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن را ندارند. اصلا نمی دانند چه سوالاتی باید بپرسند و شاید هیچ ابهام و سوالی به ذهنشان نرسد .

سوال فرعی و مهم: پس می توان نتیجه گرفت که کارفرما باید از همه مشاورین و پیمانکاران شهرداری در همه شاخه ها به لحاظ تخصصی توانمندتر باشد؟

پاسخ: خیر. مسلما” این کار ممکن نیست. اصولا” یکی از دلائلی که ما از مشاور یا پیمانکار استفاده می کنیم، این است که نمی خواهیم (یا نمی توانیم) تعداد زیادی عوامل تخصصی در داخل مجموعه داشته باشیم و همه کارها را امانی انجام دهیم . می خواهیم از توانائی بخش خصوصی استفاده کنیم و کار پیمانی را بر کار امانی ترجیح می دهیم. در مورد آنچه در بالا ذکر شده، منظور اینجانب “بالا بودن توانمندی کارفرما” به عنوان “تحویل گیرنده تخصصی و مدیریتی کار” است نه به عنوان “طراح، مشاور و پیمانکار”. البته اگر ابهاماتی وجود دارد، در دوره های آموزشی مدیریت شهری شرح خواهم داد.

حال بر می گردیم به موضوع اصلی: اکنون می بینیم حتی “توانائی تحویل گیری کار از مشاور و پیمانکار داخلی” مهم است و باید در سازمان با بکارگیری نیروهای متخصص و ارائه آموزش های مستمر ضمن خدمت به آنها، اعزام نیروها به سایر شهرهای دنیا و … این توانمندی را ایجاد کرد.

بنابراین در ارتباط با بکارگیری کارشناسان و شرکت های تخصصی خارجی، مسلما “توانمندی تحویل گیری کار” باید خیلی بالاتر باشد.

نه “خارجی” دلش برای ما می سوزد و نه “مشاور و پیمانکار داخلی”. به نسبت توانمندی شما است که به شما کار تحویل می دهد . به نسبت توانمندی نیروهایتان است که می توانید از پتانسیل آنها استفاده کنید. من بارها گزارشات مشاورین خارجی و داخلی را مردود شناخته و به آنها عودت داده ام. تاکنون با ۹ مشاور خارجی کار کرده ام و از موضع کارفرما، آنها را وادار نموده ام تا نسبت به تغییر تیم کارشناسی خود و ارتقاء آن اقدام نمایند و گزارشات را اصلاح کنند. یعنی نباید فکر کنیم همه کارشناسان خارجی توانمند هستند .

پس “تحویل گیری موفق کار از خارجی” کار فوق العاده مشکلی است. اما اگر این اقدام با موفقیت انجام شود، مسلما” به دستاوردهای بسیار خوبی در پروژه های شهری می رسیم.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که بیشترین استفاده کنندگان از تجارب سایر شهرهای دنیا، “کشورهای پیشرفته” هستند و حتی هنگامیکه در یک کشور جهان سومی هم یک پروژه موفق می بینند، از تجارب آنها استفاده می کنند. نمونه هائی از این موضوع نیز در دوره ها شرح داده خواهد شد.

افتخار بسیاری از مدیران شهری این کشورها در این است که از تجارب شهرهای مختلف دنیا و مشاورین و سایر کشورها استفاده می کنند.

بهر حال باید این تغییر نگرش در ما ایجاد شود که:

“خودکفائی اگر به معنای عدم استفاده از پتانسیل های تخصصی و مدیریتی سایرین باشد، تصوری اشتباه و برخلاف عقل و شرع است و مدیر توانا فردی است که نسبت استفاده از هیچ پتانسیل تخصصی دیگری، احساس بی نیازی نکند.”

تقی زاده

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0