برنامه ریزی محله سبز برای اوتریخت، هلند

محتوا :

اوایل سال ۲۰۰۸، شهر اوتریخت برای ایجاد محله سبز درمنطقه ریجننبرگ، واقع در جنوب غربی شهر که زمینی مزروعی برگرفته از دریاست برنامه ریزی نمود. ژئودزی پایدار این منطقه به موازات توسعه حدود ۹۰ هکتار از مکانهای ساختمانی تجاری و صنعتی، عملی جهت طراحی و ساخت ۷۰۰۰ واحد مسکونی برای رفع نیاز به مسکن شد.

برنامه ریزی برای این شهر بواسطه هم مرز شدن دوسویه با بزرگراه چالشی ویژه است ضمن انکه این شهر دارای کیفیت های منظر مزروعی ویژه، شرایط مهم آبی و خاکی است.

توصیف پروژه:

برنامه ریزان Community Viz را روی یک میز نقشه به کاربردند تا به مقایسه طرحهای سناریوی جایگزین براساس امتیازات شاخص ها بپردازند. انتخاب شاخص ها بر مبنای پایداری یک مکان (DPL) بودند که بوسیله IVAM بسط و توسعه می یافتند. DPL مدلی رایانه ای است که پایداری یک منطقه (محله ) را به صورت کمی درآورده و نقاظ قوث و ضعف آن را نمایش می دهد. این مدل را می توان برای مناطق موجود و برنامه ریزی شده به کاربرد.

این پروژه با حضور ذینفعان، نمایندگان استان اوتریخت و هیات آب منطقه که مسئول مدیریت سدهای آبی، آبراهها، سطوح آبی و کیفیت آب آن ناحیه هستند صورت گرفت.برای طراحی نقشه های پروژه برای هریک از نقاط، خطوط، یا ویژگی های منطقه رکوردهای GIS ساخته شد.مدل Community Viz نمایش تصویری (بصری) اثرات هر طرح و سناریو را فراهم نمودو سناریوهای متناوب با هم مقایسه شدند. شاخص ها روی صفحه نمایشگربه شکل نمودارهای میله ای رنگی به نمایش درآمدند که به شکلی دینامیک (پویا) در پاسخ به طرح های روی نقشه به روز می شدند.

تکنولوژی و ابزار:

پروژه ژئودزی پایدار، DPL (عملکرد پایدار یک مکان) که با IVAM گسترش یافته بود را با نسخه شماره ۳ Community Viz را روی Map Table ( که یک تخته دیجیتالی متصل به کامپیوتر است) با انجام تنظیمات ترکیب نمود. با تلفیق این ابزار برای ریجننبرگ، روش شناسیی ایجاد شد که صاحبان منافع را قادر ساخت تا پایداری و مقاومت اقلیمی این ژئودزی را به تصویر کشانده و نیز به صورت کمی درآورند.

از نگاه مدیر پروژه (دیمف هافمنز) :

طراحی پایدار با سناریوی ۳۶۰ و Map Table ، شیوه ای جالب را ارائه می نماید که صاحبان منافع را وادار به تفکر و گفتگو در مورد نیازهایشان می نماید. این شیوه به عنوان ابزاری مهم عمل می کند که زبانی فضایی را به بحث و گفتگو در باره پایداری و تغییر اقلیم ارائه می دهد.

این پروژه اهداف تعیین شده در کارگاه اقلیمی را به طور کامل برآورده ساخت. از مجموع ۱۴ شاخص که برای ژئودزی پایدار تعیین شده بود، ۷ شاخص امتیاز “بالا” ، ۴ شاخص امتیاز” به اندازه کافی بالا” و ۳ شاخص امتیاز “ناکافی” را کسب نمودند.برنامه ریزان این طرح، باید به بازنگری مکانهای مسکونی در ارتباط با صدا نیز بپردازند.مسیر این پروژه به سوی ایده نیاز به جلسات بیشتر در زمینه منظر و فضا هدایت شد تا بتواند پاسخگوی نیازمندیهای ذخایر آبی باشد. البته روند آن کماکان ادامه دارد و مرحله بعدی آن تهیه نسخه ای خواهد بود که نتایج مطالعاتی جدیدی را با توجه به مدیریت آب و انرژی دربرخواهد داشت. از این پس این منطقه به مناطق کوچکتری تقسیم خواهد شد در حالیکه به طور همزمان تعداد لایه های GIS برای انتخاب از آن افزایش خواهد یافت تا جزئیات بیشتری به آن ها اضافه نماید و آخر اینکه پیامدهای مالی نیز را به آن خواهند افزود. هدف این پروژه شروع ساخت محله در سال ۲۰۱۳ می باشد.

121254848

 

با توجه به مسائل و معضلات کنونی زیست محیطی، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی در ارتباط با شهرها، لزوم شناخت و حصول آگاهی از دستاوردهای مهم انسانی در زمینه حل اینگونه مسائل و پایه ریزی بستری مناسب جهت استخدام و به کارگیری روشهای جدید برای ایجاد پایداری هر چه بیشتر شهرها اساس بوده و نیازمند مشارکت جدی و هم اندیشی با مسئولان و بهره وران و با اراده ای عملی و مستحکم برای حرکت به سوی آینده ای پایدار می باشد.

 

تهیه و ارسال : مینا صفرخانلو کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0