ضرورت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

معاون علوم سازمان بین المللی یونسکو، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عنوان بافتی زنده و پویا را ضروری دانست.

گرتچن کالونچی در جلسه بررسی بافت تاریخی یزد و لزوم ثبت جهانی این بافت بر وجود عناصر تاریخی و فرهنگی شاخص در این شهر، وجود منابع طبیعی و سفره های زیرزمینی را در حفظ این بافت باارزش موثر دانست. وی اظهار داشت: موضوع آب یکی از موضوعات مشترک ایران و یونسکو است که قنات های استان با توجه به تعدد، قدمت و طولانی بودن، مهمترین گام را در جهت لزوم ثبت جهانی برداشته است.

کالونچی افزود : زمانی که از شکل گیری شهر یزد در کنار تمدن کاریزی صحبت به میان می آید، عناصر شاخص معماری، فرهنگی و طبیعی شکل گرفته و این چنین پس از گذشت چند قرن، همچنان بافت تاریخی شهر یزد، به عنوان یکی از با ارزش ترین بافت‌های تاریخی ایران محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هم اکنون در دست تکمیل است و به زودی تکمیل و تحویل یونسکو می‌شود. بهرام رضایی اظهار داشت: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد شامل ۱۵۰ هکتار فضای کالبدی سالم اجتماعی زنده و پویا است.

وی افزود: بی‌تردید آنچه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را بی‌نظیر و منحصر به فرد خواهد کرد، پویایی و زنده بودن نظام و روحیه اجتماعی این بخش و البته وسعت و گستردگی این بافت است. رضایی عنوان کرد: با توجه به ثبت ملی بافت تاریخی شهر یزد در سال ۱۳۸۴ و شناسایی بافت تاریخی در دو محور خاص فرهنگی و بافت با ارزش و تهیه طرح جامع حفاظت بافت تاریخی در سال ۱۳۹۱، مقدمات تکمیل پرونده ثبت جهانی آن درحال انجام است.

قنات وابستگی غیرقابل انکاری با زندگی مردم کویر دارد

یکی از اساتید برجسته دانشکده معماری دانشگاه یزد نیز در این جلسه با برشمردن ارزش های تاریخی و فرهنگی بافت تاریخی شهر یزد، خصوصیات مردم کویر را وابستگی به قنات با توجه به محدود بودن سیستم آبرسانی دانست و افزود: دو قنات با بهره مندی از آب سطحی به نامهای “وقف آباد” و “دولت آباد” مهمترین نقش را در ساختار تشکیل نظام شهرسازی و معماری داشته اند و این امر وابستگی مردم این دیار به قنات را تایید می کند.

کاظم مندگاری بیان کرد: معماری کالبدی یزد بی تأثیر از نظام آبرسانی سنتی یا همان “قنات” نبوده است چرا که علاوه بر عناصر وابسته به آب همچون آسیاب، آب انبار، پایاب و… تشکیل محلات و ساختار شهری و معماری، وابسته به وجود آب بوده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0