اجرای کمپین “آسمان آبی و زمین پاک”

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: یکی از ویژگی‌های شهرهای مدرن حضور مستمر شهروندان و بهره گیری از ایده‌های آنان در راستای ساخت شهری بهتر است. بر اساس این رویکرد، آغاز به کار کمپین آسمان آبی و زمین پاک با تاکید بر مشارکتهای مردمی را باید در چارچوب نهادینه سازی حقوق شهروندی تعریف و با تمامی توان از آن حمایت کرد.

به گزارش شهرسازی آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، حسن موسوی‌چلک تصریح کرد: لازمه شکل گیری جامعه منظم مشارکت همه جانبه مردم در تمامی سطوح تصمیم گیری است. در واقع، موفقیت مدیریت شهری تنها با حضور مردم میسر می شود و پیش زمینه این حضور اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی است.

وی با بیان اینکه به تازگی با محتوای کمپین آسمان آبی و زمین پاک آشنا شده است، اظهار کرد: طراحی و برنامه ریزی پروژه های کلانی که بر مشارکتهای مردمی استوار است پیش از هر چیز نیازمند آگاه سازی و ارائه اطلاعات دقیق به مردم است. به عبارت دیگر، با اطلاع رسانی به مردم از هزینه اجرا و عملیاتی سازی پروژه ها کاسته می شود و نتیجه بهتری برای شهر و مدیران شهری حاصل می شود. به باور من، اقدام شهرداری در باب راه اندازی کمپین آسمان آبی و زمین پاک و تمرکز بر دو موضوع پسماند و ترافیک که مهم ترین مشکلات تهران به شمار می روند، قابل تقدیر است اما، به عنوان یک شهروند معتقد هستم می توانست تبلیغات بهتری در راستای اطلاع رسانی و آشنایی مردم با این کمپین انجام شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با بیان اینکه برخورداری از شهر سالم با مشارکت شهروندان حق تمامی آحاد جامعه است، خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های شهرهای مدرن حضور مستمر شهروندان و بهره گیری از ایده های آنان در راستای ساخت شهری بهتر است. بر اساس این رویکرد، آغاز به کار کمپین آسمان آبی و زمین پاک با تاکید بر مشارکتهای مردمی را باید در چارچوب نهادینه سازی حقوق شهروندی تعریف و با تمامی توان از آن حمایت کرد.

موسوی چلک افزود: تجربه تمامی کشورهای پیشرفته دنیا نشان می دهد که پسماند سرمایه عظیم ملی است. سرمایه ای که متاسفانه در کشور ما با بی مهری مواجه شده و سالانه هزینه گزافی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند. آمارهای مربوط به مرگ و میر و معلولیت به واسطه تصادفات رانندگی و تحمیل هزینه های اقتصادی، اجتماعی و روانی هم از آسیب هایی است که طی سالیان اخیر بسیاری از مسئولان را نگران کرده است. به طور حتم، ورود شهرداری تهران به این دو حوزه و تمرکز بر مهم ترین آسیب های شهری نشان از رویکرد اجتماعی این نهاد و توجه به خواسته های مردم دارد.

وی در ادامه گفت: تجربه نشان داده است که شرط اجرای موفق هر گونه اقدام اجتماعی فراهم کردن زمینه‌های مطالبه گری و ایجاد احساس مسئولیت میان تمامی شهروندان است. به عبارت دیگر، شهروندان نباید نسبت به رفتار سایرین بی تفاوت باشند. مردم باید به عنوان عنصری از برنامه مذکور نسبت به محیط اطراف و عملکرد سایرین پرسشگر باشند و حق خود را مطالبه کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با تاکید بر نقش گروه های پر نفوذ در جامعه پذیر کردن شهروندان اظهار کرد: استفاده از سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی همچون هیئت امنای مساجد، گروه های زنان، جوانان، معتمدین محلات، مدیران مدارس و هنرمندان در جذب مشارکت های مردمی مثمر ثمر است.

موسوی چلک در پایان خاطر نشان کرد: زیست اجتماعی سالم در شهر حق همه شهروندان است. طبیعتاً، زندگی مسالمت آمیز موش و گربه در تهران و آمار بالای تصادفات و تهدید جان انسان ها نیاز به اقدام جدی مدیران شهری و شهروندان دارد. بر این اساس، حمایت تمامی اقشار جامعه تنها قدم کوچکی برای احقاق حقوق شهروندی مردم است.

خبرگزاری ایسنا

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0