کتاب تجربه شهری

965214558

هاروی، دیوید (۱۳۹۲)، تجربه شهری، ترجمه عارف اقوامی مقدم، نشر پژواک
دیوید هاروی یکی از اساتید ممتاز جغرافیا و انسان شناسی در دانشگاه شهری نیویورک است. و کتاب پیش رو نیز تاحدودی با کتاب شهری شدن سرمایه وی هم پوشانی دارد. و روایت تعدیل شده و مختصر شهری شدن سرمایه، آگاهی و تجربه شهری است که هر دو در سال ۱۹۸۵ به ترتیب از سوی انتشارات جان هاپکینز در ایالات متحد و انتشارات بلکول در بریتانیای کبیر برای بار اول منتشر شدند. دانشگاه جان هاپکینز نقش مهمی در رشد وی داشته است زیرا با رفتن از دانشگاه بریستول به دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور ایالات متحده آمریکا، خود را در مرکز تازه در حال ظهور از جغرافیای رادیکال و مارکسیستی قرار داد. هاروی اخیراً به دلیل بازگشتش به مقوله طبقه اجتماعی و رویکردهای مارکسیستی عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای روش‌شناختی در نقد سرمایه‌داری جهانی، به‌ویژه شکلِ نولیبرالی‌اش شهرت دوچندان یافته‌است.
کتاب حاضرشامل: پیشگفتاری نسبتا طولانی و سه فصل با عناوین؛
۱٫ پول، فضا، زمان و شهر
۲٫ شهری شدن آگاهی
۳٫ انباشت منعطف از راه شهری شدن (تاملی درباره پسامدرنیسم در شهر امریکایی) بوده است.
در پیشگفتار، اشاره شده است به مقاله های این کتاب که به راه های مشاهده شهر، خوانش متن آن و یافتن چهارچوب تفسیری معطوف است. در این بخش به این رویکرد می پردازد که مهندسان ترافیک به طرح خیابان ها، جریان ترافیک و روش های بهبود مرحله بندی چراغ های راهنمایی می اندیشند. در حالی که برنامه ریزی شهری به این نکته می پردازد که چگونه می توان لایه بعدی را با لایه موجود به نحوی منطبق کرد که بدون تخریب گذشته نیازهای آتی را برآورده کند. مشکل زمانی تشدید می شود که ما به دنبال نوعی فرانظریه درباره فرایند شهری برآییم. اما چهارچوب نظری به هیچ وجه امر آسانی نیست زیرا به هر روی هر یک از آنها نقاط قوت را با محدودیت ها می آمیزند. آنچه نویسنده کتاب در اینجا قصد توضیح دارد، توصیف مشخصه دیالکتیکی تلقی مارکسی از فهم تحول اجتماعی و شرکت در آن است. ما قبل از دست زدن به عمل می اندیشیم اما یادمی گیریم که در فرایند عمل نیز بیاندیشیم. در کتاب به طور کلی سعی شده تمامی جعبه های خالی نظریه مارکسی، نظیر شکل گیری سرمایه ثابت و محیط های مصنوع، تملک اجاره، کارکرد پول، مالیه و اعتبار، بحران های مالی، پولی و نظایر آن را پر شود.
۱٫ پول، فضا، زمان و شهر در این فصل کوشش شده که مقولات مجزایی نظیر پول، فضا، زمان و شهر آنگونه که به نظر می رسند، از هم جدا نیستند. اینکه پول را نمی توان مستقل از زمان و فضا درک کرد و زمان و فضا حاصل معانی خاصی در اقتصاد پولی هستند. این فصل شامل ۷ زیرفصل با عناوین؛ ۱٫ پول، ۲، زمان، ۳٫ فضا، ۴٫ شورش و انقلاب، ۵٫ پول، فضا و زمان در حکم منابع قدرت اجتماعی، ۶٫ گردش و انباشت سرمایه، ۷٫ فرایند شهری و آشفتگی سیاسی آن.
۲٫ شهری شدن آگاهی در فصل مورد نظر از همان مفاهیم در تمامی مسیر نوشتاری صحبت می شود اما در چهارچوب فهم نظری.
۳٫ انباشت منعطف از راه شهری شدن (تاملی درباره پسامدرنیسم در شهر امریکایی) به طور کلی فصل ۳ به نظریه پردازی بیشتر درباره علت ملاحظه کل فرایند شهری و جامعه بر اساس این روش های متعارض و الزامات سیاسی و اجتماعی آن اختصاص دارد. در این فصل همچنین نشان داده می شود که چگونه تحولات عمده در اقتصاد سیاسی سرمایه داری، بالاخص پس از رکود ۱۹۷۳ با دگرگونی های سریع فرایندهای شهری به ویژه در ایالات متحد همراه شد.

منابع:  هاروی، دیوید، ۱۳۹۲، تجربه شهری، ترجمه؛ عارف اقوامی مقدم، تهران: نشر پژواک

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0