چشم انداز تهران ۱۴۰۴

از سری اسناد مربوط به گام نهم

طرح تدوین چشم انداز و جهت گیری های راهبردی تهران در افق ۱۴۰۴

تهران ۱۴۰۴؛ جهان‌شهری فرهنگی، دانش‌بنیان و معیار در دنیای اسلام

تهران ۱۴۰۴، جهان‌شهری است فرهنگی، دانش بنیان، با جایگاه ویژه‌ی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.

تهران ۱۴۰۴، شهری است با هویت تابان ایرانی و اسلامی و مدیریت درخشان ارزشی، با تاسی به ارزش‌های والای اسلامی؛ امن، ایمن و مقاوم، پاک و زیبا، سرسبز و با آمدوشد روان، زنده و مرفه، با اقتصادی پررونق برپایه‌ی صنایع فرهنگی و خدمات برتر آموزش عالی. این ویژگی‌ها شهر ما را به "شهر فرهیختگان" تبدیل خواهد کرد. در خلال دو دهه آینده، که مقارن با تحقق نخستین چشم انداز بیست ساله‌ی نظام اسلامی است، تهران به منزله‌ی لکوموتیو تحقق چشم‌انداز بزرگ و الهام‌بخش ایران اسلامی، ایفای نقش خواهد کرد.

جهانشهر تهران در سال ۱۴۰۴ به لحاظ کیفیت بالای خدمات، زیرساخت‌ها و مدیریت کارآمد شهری، معیار ایجاد مدیریت جهان‌شهرها در دنیای اسلام خواهد بود.

پیشینه‌ی طرح:

شورای اسلامی شهر تهران – شورای دوم – از بدو شروع به‌کار خود، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای توسعه و شکوفایی پایتخت کشور درنظر داشت. اما برای عملیاتی شدن برخی از برنامه‌های راهبردی، صرفاً به ذهنیت خود اکتفا نکرد. کمیسیون اقتصادی، برنامه، بودجه و امور حقوقی شورا یک مجمع مشورتی با حضور گروهی از صاحبنظران و خبرگان شهری تشکیل داد. این مجمع از اوایل سال ۱۳۸۳، نشست هایی را پیاپی برگزار کرد؛ با این هدف که پروژه های مطالعاتی لازم در محور ارتقای مدیریت راهبردی شهر را به شورا پیشنهاد نماید. اعضای این مجمع با نگرش به چالش ها و فرصت های پیش روی تهران در دو دهه‌ی آینده، ایده های متعددی را به بحث گذاشتند که از میان آن‌ها، ۶ پروژه به عنوان پروژه های کلیدی این محور در دستورکار کمیسیون مذکور قرار گرفت:

  1. پروژه‌ی طراحی چشم انداز ۲۰ ساله ی شهر تهران
  2. پروژه‌ی تدوین برنامه ی راهبردی شورای اسلامی شهر تهران
  3. پروژهی تدوین برنامه راهبردی شهرداری تهران
  4. پروژه ی توسعه ی کالبدی شهر تهران
  5. پروژه ی توسعه ی فناوری اطلاعات شهر تهران
  6. پروژه ی برنامه ی کوتاه مدت شهرداری تهران

پروژه ی دیگری نیز تعریف شد که موضوع آن، هدایت هماهنگ پروژه های شش گانه ی بالا در قالب یک ستاد راهبری و نظارتی بود.

مقرر شد پروژه ی تدوین چشم انداز تهران، مشتمل بر تعیین جهت گیری های راهبردی شهر در ۲۰ سال آینده نیز باشد.

بررسی‌های اولیه در مجمع مشورتی نشان داد که تاکنون هیچ دستگاه و نهاد دیگری به تدوین چشم‌انداز تهران اهتمام نداشته؛ و کاملاً طبیعی بود که این مهم برعهده ی شورای اسلامی شهر تهران باشد. شورای اسلامی شهر به لحاظ حقوقی و مدیریتی، به منزله ی یک نهاد چتری است که می تواند و باید مؤسس و مجری پروژه های مدیریت راهبردی درجهت اعتلای کارآیی و کاآمدی مدیریت کلان شهری باشد. بنابراین، شورای شهر به حول و قوه ی الهی، طرح تدوین چشم انداز و جهت گیری های راهبردی تهران در افق ۱۴۰۴ را در زمستان سال ۱۳۸۳ کلید زد.

تلاش شورا بر این بود که در تدوین چشم انداز تهران از تمامی یافته های مطالعاتی و پژوهشی نهادهات و سازمان های مختل دست اندرکار توسعه ی شهر تهران استفاده شود. از اینرو، گام یکم طرح تدوین چشم‌انداز تهران به جمع آوری و تحلیل منابع و مآخذ موجود و اسناد قانونی و برنامه ای مرتبط با آینده ی تهران اختصاص یافت. در این گام کتاب ها، اسناد و گزارش های مختلفی شناسایی و تحلیل شد که ازجمله می توان به چشم انداز بسیت ساله ی نظام، کتاب تهران ۸۰: برنامه ی اول شهرداری تهران (۱۳۸۰-۱۳۷۵) از انتشارات معاونت هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران، کتاب مجموعه ی شهری تهران (گزیده‌ی مطالعات طرح راهبردی توسعه ی کالبدی تهران) از انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و همچنین سند منشور شهر تهران به سوی پایداری و شهروندمداری از انتشارات دبیرخانه ی علمی کنگره ی منشور شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ اشاره کرد.

شورای شهر تهران، حسب وظیفه، از دست اندرکاران تهیه و تدوین این اسناد راهگشا و الهام بخش سپاسگزاری می نماید.

منبع: شورای اسلامی شهر تهران

دانلود کامل متن – لینک مستقیم

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0