آموزش برنامه ریزی استراتژیک (مفاهیم و اصول)

آموزش برنامه ریزی استراتژیک (مفاهیم و اصول) که به صورت پاورپوینت ارائه می شود و توسط آقای مهدی بصیرزاده تهیه شده است.

چکیده آموزش:

پورتر معتقد است که سه نوع استراتژی عمومی می‌توان انتخاب کرد:

الف) رهبری در هزینه های بالاسری Overall Cost Leadership: هدف از این استراتژی, کسب برتری در رقابت از طریق تولید محصول با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا می‌باشد. بدین منظور روش پیشنهادی پورتر تولید در حجم زیاد و با قیمت کم می‌باشد که اصطلاحاً آنرا اقتصاد مقیاس می‌نامند.

این موضوع در مورد شرکتی مصداق دارد که دارای نرخ برگشت بالاتر از متوسط نرخ برگشت صنعت بوده و مزیتهای رقابتی قوی دارد. بهر حال این استراتژی اغلب ارتباط زیادی با سهم بازار بزرگ یا سایر منافع ممتاز دارد, بطوریکه دسترسی مناسب به مواد خام و پول کافی برای خرید دارایی‌ها و لوازم مناسب جزو مشخصه‌های اصلی این استراتژی است. برای مثال شرکت قوطی سازی ناسیونال در زمره صنایع پیشرفته نیست ولی جزو شرکتهای کم هزینه در زمینه ساخت بطری و قوطی می‌باشد.

ب) متمایز سازی Differentiation: طبق این استراتژی, شرکت وارد ساخت و بازاریابی محصولی واحد برای بازاری بزرگ می‌شود. راه رسیدن به استراتژی تفاوت، شامل توسعه شکل واحدی از زمینه شغلی، استفاده از تکنولوژی واحد و سرویس واحد به مشتریان یا موارد مشابه می‌باشد.این استراتژی روشی است برای دستیابی به سودهای بیشتر.

ج)  تمرکز Focus: این استراتژی اساساً تمرکز بر روی یک یا چند محصول (یا خریدار) دارد. منطق این روش بر این اساس بنا نهاده شده است که توجه بر روی یک بازار و یا یک محصول نسبت به شرکتهایی با بازارهای متعدد باعث سرویس‌دهی بیشتر و دقیقتر خواهد بود. برای مثال محصولاتی مانند اتومبیلهای رولزرویز , خودکارهای کراس برای بازارهای بسیار خاص طراحی شده‌اند…

ادامه دارد …

برای دانلود کلیک کنید

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. احمد ارجمند :
    ۲۰ بهمن ۹۲

    خیلی ممنون و از آن برای درس برنامه ریزی استفاده می کنم با اسم نویسنده

0