حل زلزله تهران با تعارف!

بارها نوشته‌ایم که احتمال قریب به یقین می‌رود که روزی زلزله‌ای بالای پنج ریشتر در تهران رخ دهد و این شهر زیبا با این ساختمان‌های باشکوه و عظیم، به ویرانه‌ای بزرگ مبدل شود که حتی تا سالیان دراز نیز نشود، آوار ناشی از آن را تخلیه کرد.

با این حال دانستن این موضوع که مدیران اجرایی که ما، تصور می‌کنیم مسئولیت امدادی زمان حوادث را برعهده دارند به چه میزان با یکدیگر هماهنگ هستند یا چه برنامه‌ای برای تهرانی که خراب شده است دارند، شاید دلگرمان کند؛ با این حال دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در مصاحبه‌ای ضمن روشن کردن زوایای دیگری از مدیریت در زمان بحران، ازعدم‌هماهنگی میان سازمان‌ها و مسئولان اجرایی گلایه کرد و با بیان اینکه ممکن است سخنانش باعث رنجش برخی از مدیران شود، گفت: هنوز همدلی و همکاری در موضوع زلزله تهران وجود ندارد.

محمد عباسی در مورد چالش و ضعف‌های مدیریتی در زلزله احتمالی تهران با بیان اینکه هنوز همدلی و همکاری در موضوع زلزله تهران وجود ندارد، گفت: جلساتی درباره تصمیم‌گیری برای مدیریت زلزله احتمالی تهران برگزار می‌شود، اما بعد از آن که با تعارفات معمول به پایان می‌رسد، هر فردی به دنبال کارخودش می‌رود و به یاد نمی‌آورد که در این جلسه چه تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ممکن است سخنانش باعث رنجش خاطر برخی مسئولان شود، گفت: در مواردی چون زلزله تهران که جان افراد زیادی در میان است، باید تعارفات را کنار گذاشت تا بلکه گره از مشکلی باز شود، نه اینکه سعی کنیم مسائل را پیچیده‌تر کنیم.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه نمی‌توان رخداد زلزله در تهران و بروز خسارت‌های ناشی از آن را نادیده گرفت، گفت: هیچ یک از مسئولان به اندازه جمعیت هلال‌احمر حساسیت و اهمیت زلزله تهران را درک نمی‌کنند، ما دغدغه آن را داریم که همه سازمان‌ها و مردم در مقابل زلزله احتمالی تهران آماده باشند، اما متاسفانه این دغدغه در دیگران کم رنگ است و تنها رخداد زلزله می‌تواند برخی را از خواب غفلت بیدار کند.

عباسی با بیان اینکه داشتن مدیریت بحران درهنگام وقوع زمین‌لرزه بدین معناست که بتوانیم علاوه برپوشش امدادی و خدماتی زلزله، به درد و دل مردم توجه کنیم، گفت: این در حالی است که حتی برای ساده‌ترین موضوع مرتبط با زلزله نیز جلسه هماهنگی نمی‌گذاریم و این مسئله در حالی است که زلزله تهران موضوع کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته است که برای موضوعی به مانند زلزله تهران، مسئولان کشور برای یافتن راه‌حل مشترک و انجام برنامه‌ریزی‌های عملی دور یک میزجمع شوند، گفت: فرماندهی صحنه حادثه در تهران بنا بر قانون برعهده شهرداری است، اما جای سوال است که آیا شهرداری تهران واقعا ظرفیت‌های سازمان‌هایی همچون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر یا اورژانس و … را می‌شناسد؟

عباسی با بیان اینکه باید شیوه جدیدی را برای مدیریت حوادث در تهران طراحی کرد، گفت: به نظرم برای ساماندهی و برنامه‌ریزی در مورد زلزله تهران، باید فردی از سوی رییس‌جمهور تعیین شود تا مدیریت بحران در تهران با افراد و ظرفیت ملی پیش رود.

ارائه پیشنهاد ایجاد کمیسیون بحران در مجلس

وی با بیان اینکه سطح مدیریت بحران کشور نباید در حد معاونت وزیر باشد، گفت: باید پذیرفت که میزان اختیارات در این سطح بیشتر شود چرا که ممکن است هر یک از ما در هنگام رخداد حادثه‌ کاری از دستمان بربیاید، و اختیارات محدود نباید موجب کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم شود.

عباسی همچنین با ارائه پیشنهادی در مورد ایجاد کمیسیون جدیدی در مجلس پیرامون پیشگیری و پیگیری بحران‌ها و حوادث، گفت: با وجود حادثه‌خیز بودن کشور، خلاء چنین کمیسیونی احساس می‌شود، چرا که در حال حاضر ما مسائل خود را در کمیسیون عمران مطرح می‌کنیم، اما اگر کمیسیونی در مورد حوادث و بحران‌ها در کشور ایجاد شود، می‌توانیم تخصصی‌تر و با نگاه فنی‌ به این مقوله رسیدگی کنیم.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اجماعی در زمینه مدیریت زلزله در تهران نداشته‌ایم، گفت: تنها یک بار رییس جمعیت هلال‌احمر به همراه رییس سازمان امداد و نجات به شورای شهر رفته و هشدارها و تذکرات لازم را دادند و حتی برای همکاری درباره زلزله تهران اعلام آمادگی کردیم، اما این موضوع بازهم ناتمام ماند.

پاسخ دبیرکل به انتقاداتی در مورد امدادرسانی

وی در مورد برخی انتقادات مبنی بر اینکه جمعیت هلال‌احمر تجربه امداد و نجات در حوادث و بحران‌های شهری را ندارد، گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران، یک جمعیت بین‌المللی است که با حضور در اکثر حوادث و بحران‌های جهانی توانسته است تجارب خوبی در زمینه امداد و نجات کسب کند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به رخداد زمین‌لرزه در منطقه «وان» ترکیه، گفت: حضور امدادگران آذربایجان‌غربی به گونه‌ای بود که همزمان با امدادگران ترکیه به محل حادثه رسیدند.

عباسی با اشاره به حضور امدادگران جمعیت هلال‌احمر در سونامی اندونزی، زلزله‌ «درود» لرستان، «نورآباد» ممسنی، تبریز، نیشابور و تربت حیدریه گفت: تمامی این حوادث کاملا شهری بوده‌اند و امداد و نجات به مردم حادثه دیده در محیط شهری و نه روستایی انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه معتقدم اگر در تهران نیز اتفاقی بیفتد، امدادگران هلال‌احمر می‌توانند با برنامه خاص و با تکیه بر تجارب بین‌المللی و ملی، حادثه تهران را پوشش دهند، گفت: گاهی دیده می‌شود که برخی از عملکرد سازمان امداد و نجات در زلزله آذربایجان انتقاداتی دارند، اما باید گفت که دو مقوله جست‌وجو و نجات و اسکان و تغذیه اضطراری در حوادث بزرگ بسیار حائز اهمیت است که در زلزله آذربایجان نیز مقام معظم رهبری به این دو نکته اشاره و رضایت خود را در این مورد اعلام کرده‌ بودند.

عباسی با بیان اینکه زلزله آذربایجان با وجود تمامی انتقادات وارده از سوی افراد مغرض، تجربه بسیار موفقی بود، گفت: مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، مردم و جوامع بین‌المللی از نحوه امدادرسانی زلزله آذربایجان رضایت داشتند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور مدیران ارشد هلال‌احمر در جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته، گفت: در این جلسه مشکلات و سناریوهای مختلف زلزله احتمالی تهران مطرح شد، اما این جلسه نیزبه مانند دفعات پیش نتیجه خاصی نداشت.

با اینکه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با گلایه از ناهماهنگی‌های در عرصه مدیریت بحران گله کرد اما باید توجه داشته باشیم که پایتختی با ۸٫۵ میلیون جمعیت ثابت، نیازمند همکاری و هماهنگی‌های فراتر از یک سازمان مردمی است و شاید زمان آن رسیده باشد که مسئولان با کنار گذاشتن سلایق سیاسی و اجرایی خود و حتی مهمان بازی و کنارگذاشتن تعارفات معمول، تنها به دنبال یافتن یک طرح واحد برای پوشش امدادی – خدماتی زلزله‌ دور یک میز جمع شوند چرا که ممکن است همین الان و درحال خواندن از مصاحبه، زمین در زیر پایمان بلرزد و در ناهماهنگی‌های مسئولانی که چشم امیدمان در سوانح و حوادث هستند، غرق شویم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0