ساخت جزیره مسکونی در ساحل رامسر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح کنارگذر ساحلی رامسر، جزیره‌ای مسکونی ایجاد خواهد شد که می‌تواند درآمد ایجاد کند ضمن آن که اراضی منطقه به قیمت روز فروخته می‌شوند و سرمایه‌گذاری با سود سالانه ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:با سه نرخی شدن ارز، نمایندگان برخی خطوط کشتیرانی خارجی با فروش ارز دریافتی در بازار و واریز معادل ریالی نرخ مرجع به حساب سازمان به ازای هر دلار، ۲۰۰۰ تومان سود می کردند.

سیدعطاءالله صدر طی نشست خبری که در آستانه برگزاری همایش ارگان های دریایی صورت گرفت، گفت: ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۱۸۴ میلیون تن، ظرفیت کانتینری ۷٫۱ میلیون TEU کانتینر و ظرفیت جابه‌جایی مسافر دریایی از بنادر ۱۴ میلیون نفر سفر است که با اجرای طرح‌های توسعه حمل و نقل دریایی باید ظرفیت بنادر به ۲۱۰ میلیون تن در سال تا پایان برنامه پنجم افزایش برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سرمایه‌گذاری های صورت گرفته در توسعه ظرفیت‌های بندری و دریایی اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۴ پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش ۲ میلیارد دلار از منابع داخلی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سال گذشته ۴۰ موج‌شکن بنادر چندمنظوره به بهره‌برداری رسید و امسال ۲۰ بندر چندمنظوره دیگر افتتاح خواهد شد.

صدر با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در توسعه بنادر ایران اظهار داشت: سیلوی بندر امیرآباد با مشارکت شرکت خارجی ساخته می‌شود، همچنین کارخانه گچ توسط سرمایه‌گذاران خارجی در بنادر شمالی کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران هندی در طرح توسعه بندر چابهار گفت: در این باره مذاکراتی انجام شده است که هندی‌ها به طرح توسعه فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار و اجرای خط‌آهن چابهار ـ سرخس وارد شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح توسعه جزیره نگین روبه‌روی بندر نوشهر در حال انجام است، تصریح کرد: این بندر مصنوعی متعلق به سازمان بنادر بوده و در فاز اول ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در آن انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره کنارگذر ساحلی رامسر، گفت: این طرح برای حل مشکل ترافیک رامسر و به صورت عبور از دریا به تصویب دولت رسیده و به صورت نمونه در ۱۰ کیلومتر اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که برای اجرای این طرح تایید سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شده است، افزود: با توجه به بالا بودن هزینه اجرای این پروژه، طرح اقتصادی در این زمینه ایجاد کرده‌ایم تا درآمدزا باشد و بخش خصوصی بتواند در آن فعالیت کند.

صدر افزود: در طرح کنارگذر ساحلی رامسر، جزیره‌ای مسکونی ایجاد خواهد شد که می‌تواند درآمد ایجاد کند ضمن آن که اراضی منطقه به قیمت روز فروخته می‌شوند و سرمایه‌گذاری با سود سالانه ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد. در صورتی که سرمایه‌گذار تمام سرمایه و سود خود را از طریق زمین‌ها به دست نیاورد، عوارضی آزادراه به سازنده بخش خصوصی واگذار می‌شود تا بتواند سود لازم را کسب کند.

وی درباره زمان پایان اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: طبق برنامه قرار بود این طرح طی ۳٫۵ سال ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد اما به خاطر منابع قرضه و نیز معادن سنگ مورد نیاز با مشکل مواجه شده که درصورت حل شدن، طرح اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اپراتورهای شهید رجایی یادآور شد: اپراتور دوم شهید رجایی یعنی شرکت توسعه بارانداز بخشی از کار را در دست گرفته است. اپراتور سوم نیز می‌تواند شامل شرکت‌هایی باشد که تجربه در بخش بنادر دارند. در حال حاضر منتظر ارائه پیشنهادات مشخص از سوی این شرکت‌ها به عنوان اپراتور سوم هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای سوخت رسانی کشتی‌ها در مرزهای آبی جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت سوخت رسانی کشتی‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به دو برابر افزایش یابد. در حال حاضر سهم ایران در سوخت رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس ۲۵ درصد از کل منطقه است.

وی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به سازندگان شناور اشاره کرد و افزود: سال گذشته از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر تسهیلات ساخت ۴۴ شناور مدرن پرداخت شد که در نوروز امسال به بهره برداری رسید.

صدر افزود: تسهیلات برای شناورهای باری شامل پرداخت ۷۰ درصد از سود بانکی توسط سازمان بنادر و برای شناورهای مسافری پرداخت ۱۰۰ درصد سود بانکی است. ضمن آن که متقاضیان می‌توانند ۸۰ درصد از هزینه شناور را از بانک وام دریافت کنند که تاکنون در این زمینه ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی سازمان بنادر پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بنادر و پس کرانه‌های بنادر ایران از سال‌های قبل آغاز شده است؛ به طوری که سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در بندر امیرآباد برای ساخت کشتی با ایرانی‌ها همکاری دارد. همچنین سیلوی ترانزیت بندر امیرآباد با مشارکت سرمایه‌گذار قزاق ساخته می‌شود، ایجاد کارخانه‌های فولاد و تسویه روغن و شکر نیز با همکاری سرمایه‌گذار خارجی در پس کرانه‌های بنادر کشور در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره پرداخت تعرفه‌های دریایی اظهار داشت: خطوط کشتیرانی خارجی هزینه‌های خود را در تمام دنیا به ارز پرداخت می‌کنند ضمن آنکه کشتی‌های ایرانی نیز تعرفه‌های بندری را در خارج به ارز پرداخت می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پس از نوسانات اخیر ارزی و ۳ نرخه شدن دلار (مرجع، مبادله‌ای، آزاد) مقرر شد ‌شرکت‌ها تعرفه‌های دریایی را بر مبنای ارز آزاد پرداخت کنند و این مورد مصوبه است.

صدر افزود: خطوط کشتیرانی خارجی به نمایندگی‌های خود ارز می‌دهند که در خارج از کشور می‌ماند و نمایندگی آن را به ریال تبدیل و به حساب دولت واریز می‌کند. نمایندگی خطوط کشتیرانی خارجی ارز را به نرخ آزاد به صورت حواله می‌فروشد و معادل ارز دولتی را به سازمان بنادر پرداخت می‌کند؛ به این ترتیب به ازای هر یک دلار ۲۰۰۰ تومان سود می‌برد.

صدر گفت: سود حاصل از فروش ارز خطوط کشتیرانی خارجی در خارج از کشور و واریز معادل نرخ ارز دولتی به حساب سازمان بنادر سالیانه سودی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان را نصیب نمایندگی‌هایی که واسطه پرداخت ارز خطوط کشتیرانی خارجی هستند، می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:‌ ارز ناشی از تعرفه بنادر درآمد ارزی دولت و حق مردم است که باید صرف توسعه کشور شود بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی بر دریافت تعرفه بنادر از شرکت‌های کشتیرانی با دلار تاکید دارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0