کنفرانس اکو تهران-Eco Tehran Eco Responsive Urban Design

طراحی شهری اساسا با موضوعات متفاوت، ارگانهای مختلف تصمیم گیری و مدیریتی مرتبط بوده و این فرآیند همواره تحت تاثیر گذر زمان، تغییر مدیریت ها و تصمیم سازی های متفاوت قرار می گیرد. هر چه قدر این اقدامات در راستای محیط طبیعی و در هماهنگی با محیط پیرامون باشد، تاثیر بهتری بر پیکره شهر و فضای زیست و در نهایت شهروندان به عنوان استفاده کنندگان از فضای شهر می گذارد. در این راستا ایده ها و تفکرات ” اکو-سیتی” و “طراحی شهری پاسخده محیطی” در صدر تفکرات به روز تثوریسین ها و آکادامیسین ها در شهرهای مترقی و دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است.

به فراخور فاصله زمانی طی شده از شروع چشم انداز ۱۴۰۴ و به منظور تحقق اهداف مترقی آن و نیز به منظور تداوم و هماهنگ سازی اهداف در زمینه شهرسازی اکولوژیکی و همسویی میان دیدگاه متخصصین مطرح داخلی و برخی مسولین مدیریت شهری و شهرسازی کشور لزوم برگزاری یک کنفرانس به همراه کارگاههای تخصصی با موضوعیت کلی ” اکو- تهران” و بحث تخصصی ” طراحی شهری پاسخده محیطی” با همکاری قطب علمی طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی و موسسه تحقیقاتی اندیشه طراحی بومی و موسسه بین المللی تحقیقاتیINSD با همکاری سایر نهادهای همکار و ذیربط در چارچوب یک برنامه سه روزه شامل سمینار، کارگاه آموزشی، پنل های تخصصی، ارائه پروپوزال و نمایشگاه طراحی شهری اکولوژیکی دیده شده است.

مسلم آنکه، ساختار شهر تهران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و به فراخور نیاز جمعیتی همواره توسعه یافته تا اینکه بتواند زیرساخت های فیزیکی یک شهر به عنوان پایتخت و میزبان جمعیت زیادی از شهروندان را پاسخگو باشد. علی رغم بسیاری از اقدامات ساختاری مدیران شهری در دوره های گذشته به نظر می رسد یک بخش اساسی از توسعه که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و در طرح های جامع و ساختاری همواره به آن تاکید شده است از نظر مغفول مانده است: آیا تهران برای توسعه اکولوژیکی شهر مسیر درستی را در پیش گرفته است؟ آیا روند توسعه در شهر اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، یزد، بوشهر، ارومیه، ساری، و سایر شهر های ایران روند پایداری بوده است یا برخی اقدامات کنونی، در آینده صدمات جبران ناپذیری بر پیکره زیست بوم خواهد گذاشت؟ مساله اساسی در پایداری محیطی این است که اگر مسایل اکویوژیکی در مسیر توسعه شهر به درستی در نظر گرفته نشود در آینده باید با صرف هزینه های زیاد تکنولوژیکی این معضل را تا حد کمی برطرف کرد و یا در بسیاری موارد نیز امکان بازگشت به شرایط محیطی گذشته اصلا امکان پذیر نیست.

سمینار و کارگاه آموزشی اکو تهران در حقیقت تلنگری به اقدامات اجرایی در این شهر و سایر شهر های کشور است. صراحتا پذیرفتنی است که به علت الگو پذیری بسیاری از دیگر شهرها از شهر تهران از یک سو، و از طرف دیگر معضلات و مشکلات اکولوژیکی این شهر و همچنین امکانات بالقوه شهر تهران، این رویداد با نام اکو تهران نام گذاری شده است که سعی دارد نقطه شروعی در بازبینی راهبرد ها و راهکارهای توسعه اکولوژیکی یک شهر باشد. به نظر می رسد که همه شهر ها به گونه ای از اهداف مترقی چشم انداز ۱۴۰۴ کشور فاصله گرفته اند و نیاز به بازبینی در اقدامات اجرایی مجموعه مدیریت شهری قویا احساس می گردد.

از این رو سلسله مباحث علمی و عملی با امکان سنجی نیاز های دانش و حرفه طراحی شهری در ایران و با واکاوری و تحلیل یکپارچه اکولوژیکی شهرسازی و پروژه های کلان مقیاس شهری در چارچوبی منظم و مدون تعریف گردیده که در نتیجه آن بتوان با در نظر گرفتن جمیع آرا از متولیان و متخصصان و کارفرمایان دولتی و خصوصی پروژه های بزرگ مقیاس به تدوین منشوری با ابعاد رویکرد طراحی شهری اکولوژیکی برای شهر تهران دست یافت.

کنفرانس اکو تهران با آغوشی باز پذیرای دیدگاه ها، ایده ها و تصمیمات کارشناسانه جامعه شهرسازی و معماری کشور است؛ تصمیماتی که منافع کلان ملی را و به طور اخص در حوزه شهرسازی و معماری حمایت ویژه و کارشناسانه داشته باشد. و سعی دارد در یک فضای علمی و عملی اجماعی از آرا متخصصین را جمع اوری نموده و در قالب منشوری جهت حرکت در مسیر پایداری یک شهر گام بردارد.

Eco Tehran

Eco Responsive Urban Design

 

۱۸، ۱۹و ۲۰ آذر

ایران، تهران

سایت کنفرانس :http://iedi.ir/

POSTER61

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0