بازنگری رشته های معماری و شهرسازی

رئیس کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آخرین وضعیت بازنگری سرفصل و دروس این رشته ها را تشریح کرد.

دکترعبدالحمید نقره‌کار در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت بازنگری رشته معماری و شهرسازی گفت: تقریبا از دو سال پیش کارگروه معماری و شهرسازی تشکیل شده و تا کنون ۵۰ و ۶۰ تغییرات برروی سرفصل دروس مذکور انجام شده است .

وی ادامه داد: از میان ۵۰ الی ۶۰ تغییر انجام شده، حدود ۳۰ سرفصل در حوزه رشته های  معماری، شهرسازی، مرمت آثار، معماری منظر و زیرمجموعه های این رشته ها در گرایش های مختلفف به تصویب ابتدایی رسیده است.

رئیس کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی  افزود: سرفصل هایی که تایید اولیه شدند، هنوز به تصویب نهایی نرسیده اند که جنبه قانونی پیدا کنند.

وی با اشاره به علت این مساله گفت: سایر رشته‌های علوم انسانی دراولویت هستند، بحث ما چون یک بحث میان دانشی است و کارگروه معماری و شهرسازی نیز دیرتر تشکیل شده ،در اولویت های بعدی قرار دارد.

نقره کار افزود: تا کنون در خصوص تغییراتی که درباره رشته های معماری و شهر سازی صورت گرفته دو جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده، یک جلسه در خصوص رشته معماری و یک جلسه در خصوص رشته شهرسازی که در این جلسات توصیه ها و اصلاحاتی در خصوص رشته های مذکور عنوان شد و قرار است براساس توصیه های صورت گرفته اصلاحات نهایی انجام شود و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

وی با بیان اینکه درحال نهایی کردن اصلاحات مذکور هستیم تا در جلسات بعدی ارایه دهیم افزود: این تغییرات در سرفصل و دروس در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده است.

رئیس کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: در مقطع کارشناسی رشته شهرسازی تغییراتی در سرفصل ها صورت گرفته، ولی در مقطع کارشناسی رشته معماری هنوز به توافق نرسیده‌ایم، فقط در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته چند مورد را تصویب کرده ایم.

وی درباره اینکه چرا هنوز در خصوص بازنگری و ایجاد تغییرات در دروس و سرفصل مقطع کارشناسی رشته معماری توافقی حاصل نشده است، افزود: در مورد محتوای آموزشی و نسبتی که فرهنگ اسلامی با مباحث میان دانشی پیدا می کند اختلاف نظرهایی وجود دارد که امیدواریم با تعامل و مباحثه مناسب این اختلاف حل شود.

نقره کار درباره تالیف کتاب نیز گفت: از طریق شورای تحول هنوز اقدامی دراین خصوص انجام نداده ایم، ولی خود من، چند کتاب برای دانشگاه پیام نور و چند کتاب برای معاونت آموزشی وزارت علوم تالیف کرده و ارایه داده ام که هنوز به عنوان کتاب درسی چاپ نشده است.

وی ادامه داد: باید برای تالیف کتاب بستر سازی بیشتری انجام شود چون اصل کار محتوای درسی است و مباحث ما میان دانشی است که هم نظری و هم کاربردی بوده و مشکل تر است که امیدواریم با حمایت شواری عالی انقلاب فرهنگی  و قراردادی که با سازمان سمت مرجع کتاب های درسی منعقد کرده ایم بتوانیم این مسیر را هم سریع تر طی کنیم.

منبع: سایت مهر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0