همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی

شهر، نمود بارزترین و ملموس­ترین جلوه­ی فرهنگ و تمدن بشریست. نقش طرح­ریزی آگاهانه و برنامه­ریزی در شکل­گیری شهرها – در قالب هنر شهرسازی – غیر قابل انکار می­باشد. از آن جایی که انفکاک هنر، از بستر تفکر و تمدنی که در آن نمود یافته­، امکان ناپذیر است، بنابراین جهت­گیری­های هنری که در هر تمدنی به وجود آمده و رواج می­یابند، با جهان بینی و رویکرد آن تمدن نسبت به عالم، ربطی تام و تمام و انفصال ناپذیر دارد. شهر و اصول مرتبط با آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شهر اسلامی به منزله­ی انعکاس ارزش­های اسلامی است که گذشته از تمام گوناگونی­های متاثر از عوامل طبیعی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی، غرق در احساسی واحد است. ظرفی برای زندگی اجتماعی اسلامیست، در راستای تجلی تظاهرات اسلامی و تسهیل برقراری قوانین اسلامی.

     از این رو در راستای احیای فرهنگ معماری و شهرسازی اصیل ایرانی-اسلامی که امروزه به عنوان حلقه­ی مفقوده در نظام شهرسازی کشور جایگاه ویژه آن محسوس بوده و عواقب عدم توجه به آن، پیامدهای ناگواری از جمله مصرف بیش از حد انرژی، آلودگی­های زیست محیطی، از بین­ رفتن حریم خصوصی، ترافیک، کمترشدن فضاهای سبز به دلیل رشد بی­رویه­ی آپارتمان نشینی و … را دارد، بر آن شدیم تا با همکاری و همدلی جامعه­ی دانشگاهی و نهادهای مرتبط در امر معماری و شهرسازی، اقدام به برگزاری “همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی “در راستای بررسی راهکارهای تحقق اهداف فوق نموده و گامی هرچند اندک درخصوص پژوهش پیرامون احیای معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی برداشته و نتایج تحقیقات استادان، دانشجویان و سایر علاقمندان به مباحث مطروحه درقالب ارائه­ی مقاله، پوستر و سخنرانی به این مهم دست یابیم.

      هدف اصلی این گردهمایی، در ابتدا تبیین مبانی نظری معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی و در ادامه، ارائه­ی راهکارهای عملی موجود در حوزه اجرای آن­ها می‌باشد. در واقع ما در این همایش تلاش داریم تا با ایجاد پلی میان مبانی تئوریک و فناوری‌های نو، گامی در مسیر تعالی بخشی اهداف و عملیاتی کردن آنچه در این حوزه نیازمندیم، برداریم و نیز با تعامل و همکاری با متولیان این امر در حوزه ی اجرا، به آسیب‌شناسی مشکلات موجود و بررسی آن‌ها و نیز ارائه­ی راهکارهای مناسب بپردازیم. این همایش، موقعیت خوبی در راستای تعامل میان دو حوزه­ی ایده و اجرا می‌باشد که امید است خروجی آن، پس از بررسی راهکارها و راهبردهای موجود، به تبیین و روشنگری مسیر صحیح بپردازد.

محورهای همایش

  • معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی
  • توسعه پایدار و شهر اسلامی
  • نگرش به شهرسازی عصر امروز از دیدگاه آسیب شناسانه
  • مسکن ایرانی – اسلامی
  • امنیت در معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی
  • زیبا شناسی در معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی
  • بافت ها و آثار تاریخی

تاریخ های مهم

مهلت ارسال چکیده: ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۳
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۵ دیماه ۱۳۹۳
تاریخ برگزاری همایش: ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۳

محل برگزاری: رشت

برگزار کننده: دانشگاه پیام نور استان گیلان

دبیرخانه:

رشت، خیابان امام خمینی ، خیابان پیام نور – دانشگاه پیام نور گیلان
تلفن :۶۶۱۳۱۴۸-۰۱۳۱             تارنما:www.shahrsazipnu.ir           رایانامه:info@shahrsazipnu.ir

poster37

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. دبیرخانه همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی :
    ۰۱ آذر ۹۳

    اطلاعیه مهم

    تمدید مهلت ارسال مقالات و تغییر زمان برگزاری همایش

       با توجه به استقبال گسترده اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان سراسر کشور از اولین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و درخواست های مکرر نسبت به تمدید مهلت ارسال مقالات و تغییر زمان برگزاری همایش، بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به تصمیم شورای سیاست گذاری همایش، زمان برگزاری همایش و مهلت ارسال مقالات طبق زمانبندی ذیل تمدید گردید.

       شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تا کنون موفق به ارسال مقالات خود نگردیده اند می توانند مقالات خود را حداکثر تا تاریخ اعلام شده، از طریق سامانه کاربران سایت همایش ارسال نمایند.

    مهلت ارسال چکیده مقالات :

    تا ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۳

    اعلام نتیجه داوری چکیده مقالات :

    ۲۵ دی ماه ۱۳۹۳

    مهلت ارسال اصل مقالات :

    تا ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۳

    اعلام نتیجه داوری اصل مقالات :

    ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۴

    مهلت ثبت نام در همایش :

    تا ۲۵ فرودین ماه ۱۳۹۴

    زمان برگزاری همایش :

    ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴

     

     

0