پای آسمانخراش‎ها به تهران باز شد

چندی پیش شهرداری تهران مجوز ساخت حداقل شش آسمانخراش در غربی‌ترین نقطه پایتخت را صادر کرد.

مطالعه طرح ساخت ۴۰ برج ۵۰ طبقه، دو سال پیش در تهران آغاز شد اما چند ماه بعد بخاطر آنچه «تراکم بالای جمعیت و معابر باریک در غالب مناطق تهران» عنوان شد، اجرای طرح به مانع خورد. اکنون این طرح به لحاظ تعداد و ارتفاع برج‌ها تعدیل شده و فاز اول آن در منطقه‌ای که بزرگی قطعات زمین در آنجا براحتی اجازه ساخت آسمانخراش را می‌دهد، به اجرا درآمده است. در منطقه ۲۲ تهران برای ساخت ۶ برج ۲۵ تا ۳۲ طبقه پروانه صادر شده و عملیات ساختمانی این برج‌ها هم‌اکنون در مرحله گودبرداری و فونداسیون قرار دارد.

برای ساخت این آسمانخراش‌ها، یکسری عملیات مقدماتی نظیر گودبرداری‌های عمیق ۲۰ تا ۳۰ متری و مستحکم‌سازی دیواره‌های گود مورد نیاز است و چون این پروژه تقریبا اولین تجربه این مدل از ساخت‌وساز به حساب می‌آید، عملیات احداث آسمانخراش‌ها با سرعت پایین انجام می‌شود. شهرداری‌تهران حدود ۱۵ سال پیش در یکی دو نقطه تهران مجبور شده بود برای احداث بزرگراه‌های غربی‌شرقی، به مالکان زمین‌هایی که جزو معارضین اصلی این بزرگراه‌ها بودند تراکم‌ بالای ۲۰ طبقه ارائه کند طوری که هم‌اکنون در اطراف این بزرگراه‌ها برج‌های چند ضلعی مسکونی ایجاد شده است. اما در منطقه ۲۲ قرار است تعداد بیشتری از آسمانخراش‌ها با ارتفاعی بیشتر از بلندمرتبه‌های موجود در تهران، ساخته شود.

مطابق ضوابط طرح تفصیلی جدید تهران، ساخت بلندمرتبه‌های بیشتر از ۱۲ طبقه در نقاط مختلف شهر ممنوع است و فقط کمیسیون ماده۵ وابسته به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌تواند به صورت موردی برای ساخت بیشتر از ۱۲طبقه، مجوز صادر کند. این در حالی است که در منطقه۲۲ تهران به دلیل عرض زیاد معابر، فراوانی زمین‌های متراژ‌بزرگ و قرار گرفتن زمین‌ها در دایره محیطی تهران، شرایط احداث آسمانخراش‌ فراهم است.

مجری ساخت آسمانخراش‌های ۲۵ تا ۳۲ طبقه (برج‌های‌آرتمیس) در این منطقه درباره جزئیات این پروژه گفت: این برج‌ها با کاربری اداری – ‌تجاری احداث می‌شود و دارای ۴۲ هزار مترمربع فضای تجاری و ۵۵ هزار مترمربع نیز فضای اداری است.

این برج‌ها در جوار دریاچه چیتگر قرار دارد و آنطور که سیدحسن قلعه‌نویی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن نمونه رسا اعلام کرده، قرار است گروه‌هایی از اصناف – آن دسته از واحدهای صنفی که فعالیت‌شان در مرکز تهران بار ترافیکی به شهر وارد کرده است- با خروج از مرکز تهران در این مجموعه متمرکز شوند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0