پیاده سازی الگوریم تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS جهت مکان گزینی بهینه فضاهای عمومی شهری

چکیده
کاربری زمین شهری از دو منظر اصلی قابل بررسی است. اولا از مفاهیم پایه واصلی شهرسازی است که در حقیقت شالوده شکل گیری این علم را بنیان می نهد بنابراین لازم است به گونه ای دقیق و موشکافانه شناخته شود .ثانیا از ابزارهای مهم برای دستیابی به اهداف کلان اجتماعی ، اقتصادی وکالبدی است کـه نـه تنهـا اثراتـی بسیار بر سرمایه گذاری وتصمیمات عمومی وخصوصی می گـذارد، بلکـه نقـشی مهـم در میـزان رشـد شـهری وکیفیت محیط کالبدی دارد. در این میان فضاهای ورزشی به اشکال مختلف به عنوان مهمترین فـضاهای شـهری
مطرح می گردند چرا که به عنوان عناصر اصلی توزیعی مراکز محله ، ناحیه ومنطقه محسوب می شوند .به گفتـه برتراند راسل «آخرین دستاورد تمدن توانایی انسان در پر کردن هوشمندانه ایام فراغت است.»(کلی، ۱۳۷۴). ایـن عمل هوشمندانه به دست یک مدیر ناهشیار انجام نمیپذیرد، بلکه از بطـن مـدیریتی کـه آگاهانـه حیـات مـدنی انسانها را ارج مینهد و برای آن برنامهریزی میکند، برمیخیزد (سعیدنیا، ۱۳۷۹؛ ۱۶). بنابراین فضاهای ورزشـی به عنوان یکی از کاربریهای اصلی اوقات فراغت نیز باید از این هوشیاری در مدیریت برخوردار باشد. امروزه با توجه به پیچیدگیهای مسایل شهری به خصوص در کلان شهری چون تهران روشهای سنتی حل مـسئله دیگـر جوابگوی نیازهای رو به رشد شهر نمیباشد. از این رو روشهای جدیـد مکـانیـابی بـر اسـاس سیـستمهـای اطلاعات مکانی و نرم افزارهای کامپیوتری که توانایی نگهداری، رویهمگذاری و تحلیـل دادههـای بـسیار زیـاد چنین شهرهایی را دارند، تنها راه پیش روی یک مدیر هوشمند میباشد. در این پژوهش سعی شده بـا توجـه بـه نیازها و مسایل موجود امروز شهر تهران نقش سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت و برنامهریزی شهری از طریـق برنامهریزی فضاهای ورزشی در شهر مورد بررسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی : تحلیل سلسله مراتبی ( AHP)، توابع تحلیلـی، سیـستم اطلاعـات جغرافیـایی (GIS)،کاربری ورزشی، مدل، مکانیابی، منطق تحلیل سلسله مراتبی معکوس (IHWP)، منطق بـولین (Boolean Logic)، منطقه شش شهرداری تهران

دریافت متن کامل مقاله

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

  1. سمانه اسدی :
    ۰۳ آبان ۹۳

    با سلام دانشجوی ارشد اقلیم شناسی هستم موضوع پایان نامه ام : طراحی شهری با توجه به اقلیم است اگر کسی در این رابطه بتونه کمکم کنه ممنون میشم .

    • با سلام

      چه کمکی و در چه زمینه هایی لازم دارید؟

      با تشکر

0