مرمت مسجد قزوینی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پایان عملیات مرمتی مسجد قزوینی تبریز خبرداد و گفت: این مسجد به صورت ویدئو کنفرانس و در قالب مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی ۶۰۰ مسجد و اماکن مذهبی تاریخی کشور، به بهره برداری می رسد.

راب محمدی افزود: همزمان با اجرای مراسم رونمایی از مساجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور با حضور رئیس محترم جمهور در تهران، دستاورد مرمت‌های انجام گرفته در مساجد به صورت ویدئو کنفرانس ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه این مراسم افتتاحیه روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در محل مسجد قزوینی انجام می گیرد، یادآور شد: مرمت این مسجد از سال ۹۰ آغاز شده بود، که با بازسازی قسمت‌های تخریب شده و اصلاح و مرمت به بهره برداری می رسد.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های مسجد قزوینی خاطرنشان کرد: قدمت این بنا به دوره قاجاریه رسیده و جزو مساجد چهار ستونه سنگی این دوران محسوب می شود.

وی بانی و سازنده این مسجد را حاج یوسف قزوینی عنوان کرد و گفت: این مسجد خشتی با ۵۱۰ متر مساحت، از ۱۰ گنبد و چهار ستون سنگی تشکیل شده و در ضلع شمال شرقی مجموعه صاحب الامر تبریز قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در این مسجد اظهار داشت: مرمت و اجرای طاق و گنبدها، احیای پایه ها، کف سازی، اجرای سیستم گرمایشی، سرویس‌های بهداشتی و نور و تاسیسات مسجد بخشی از آخرین مرمت‌ها در این بنا به شمار می روند.

محمدی یادآور شد: مرمت درب و پنجره‌های چوبی آخرین اقدامات مرمتی مسجد قزوینی‌ها بود که با اتمام آنها مسجد پس از افتتاح در اختیار همشهریان و نمازگزاران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مرمت مسجد قزوینی با مشارکت هیئت امنای محترم مسجد، خیرین مسجد ساز شهر تبریز منطبق بر معماری اسلامی و با حفظ و پایبندی به سنت و معماری اصلی بنا انجام گرفته است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0