ساخت فرودگاه بین المللی جدید استانبول

احداث فرودگاه بین المللی جدید استانبول که در وحله اول با ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون و به روش ساخت، بهره برداری و انتقال (B.O.T) ساخته می شود در آنکارا به مزایده گذاشته شد. هزینه ساخت فاز اول این فرودگاه بزرگ ۹ میلیارد یورو براورد شده است.

چهار کنسرسیوم از شرکتهای داخلی و خارجی برای شرکت در این مزایده که هزینه ساخت فاز اول آن ۹ میلیارد یورو برآورده شده است پیشنهاد داده اند. شرکت ˈتاوˈ ترکیه که بزرگترین شرکت سازنده و مدیریت فرودگاههای بزرگ این کشور است، با شراکت شرکت خارجی ˈآی سی – فارپورتˈ، شرکت لیماک ترکیه و با مشارکت یک شرکت مالزیایی فعال در خدمات زمینی که درحال حاضر فرودگاه بین المللی صبیحاگوکچن دومین فرودگاه استانبول را مدیریت می کند، از جمله گروههای شرکت کننده در این مزایده است.

ترکیه بدون سرمایه گذاری در این زمینه با انعقاد قرارداد ˈبی.او.تیˈ این پروژه را به برنده مزایده خواهد داد. قرارداد های بی.او.تی (B.O.T) یا ساخت، بهره برداری و انتقال ( واگذاری) به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکتهایی در قبال امتیازاتی اقدام به اجرای پروژه های سنگین (به لحاظ مالی) می کنند و مدت محدودی از پروژه اجرا شده منتفع گردیده و سپس پروژه را به طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد بلا عوض به طرف دیگر که – عموما دولتها یا شرکتهای وابسته به دولت می باشند – انتقال می دهند.

ˈبنالی یلدریمˈ وزیر راه و ترابری، ارتباطات و دریانوردی ترکیه در این باره گفت: ساخت این فرودگاه (فاز اول) چهار سال بطول می انجامد و برای یک دوره ۲۵ ساله در اجاره شرکت برنده شده در مزایده خواهد بود. فرودگاه فعلی استانبول که تقریبا نزدیک به دو برابر ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند، دیگر پاسخگوی نیازهای استانبول نیست. ظرفیت نشست و پرواز هواپیما در این فرودگاه روزانه ۶۶۰ پرواز است که اکنون با ظرفیتی بالای ۱۱۰۰ پرواز در روز فعالیت دارد. این امر باعث دیرکردهایی در فرود و پرواز هواپیماها می شود.

براساس اطلاعاتی که در اختیار رسانه ها قرار داده شد، ظرفیت فاز اول فرودگاه جدید استانبول که در غرب بخش اروپایی استانبول احداث خواهد شد، ۹۰ میلیون مسافر در سال است که با تکمیل فازهای دیگر ظرفیت آن به ۱۵۰ میلیون مسافر در سال خواهد رسید که در این صورت بزرگترین فرودگاه بین المللی جهان می شود. فاز اول متشکل از دو پایانه به ترتیب به بزرگی ۶۸۰ هزار متر مربع به عنوان پایانه اصلی و ۱۷۰ هزار مترمربع پایانه دوم خواهد بود. این پایانه ها با ۸۸ پل ارتباطی، مسافران را به هواپیماها منتقل خواهند کرد.

پارکینک این فرودگاه دارای ظرفیت ۱۲ هزار خودرو، دارای سه پیست مناسب برای استفاده هواپیماهای بزرگ خواهد بود. در فاز دوم نیز یک پیست دیگر احداث می شود و در فازهای سوم و چهارم نیز دو پایانه دیگر به ظرفیت ۶۰ میلیون احداث خواهد شد تا ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه به ۱۵۰ میلیون نفر در سال برسد. این فرودگاه همچنین از طریق دریا نیز راه ارتباطی برای ورود مسافرین خواهد داشت.

پیش بینی می شود نتیجه این مزایده بزودی مشخص شود. کمیسیون برگزار کننده مزایده در حال حاضر در حال بررسی پیشنهادهای چهار کنسرسیوم شرکت کننده در مزایده است. پروسه بعدی، تایید این مزایده توسط مراجع اداری و حقوقی ترکیه می باشد. ترکیه در دوره اخیر به ویژه در دوره حاکم حزب عدالت و توسعه در ۱۰ سال اخیر، همواره طرحهای کلان و زیرساختی بزرگ را که مستلزم سرمایه گذاری هنگفت می باشد، از طریق (B.O.T) به بخش خصوصی واگذار می کند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0