بررسی بودجه راه و شهرسازی سال ۹۲

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان تعیین بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای بخش عمران، اعلام کرد: اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به عنوان بودجه عمومی بخش راه و شهرسازی در حال بررسی است.

علی‌اکبر آقایی در سومین همایش صنعت ریلی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به آغاز بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی از امروز، گفت: بودجه عمومی دولت ۱۹۲ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن به بودجه عمرانی اختصاص یافته است. از این رقم بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی در بخش راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر توجه ویژه به بخش ریلی در روند تصویب بودجه سال جاری گفت: الزامات قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و اولویت بخش ریلی نسبت به سایر بخش‌های حمل‌ و نقل الزاماتی برای وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است که از آن جمله ایجاد یک بانک اطلاعاتی در بخش حمل‌ و نقل است تا با استفاده از آن، نیاز‌ها، سوانح و تحقیقات در این بخش متمرکز شود.

آقایی با بیان این‌که تا پایان سال سوم برنامه‌ی پنجم توسعه یعنی امسال، باید طرح جامع حمل‌ و نقل توسط وزارت راه و شهرسازی مدون شود و به تصویب دولت برسد، گفت: طرح جامع حمل‌ و نقل می‌تواند مبنای قانون‌گذاری مجلس باشد. رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در الزامات قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و تخصیص منابع در سال جاری با شرایط ویژه‌ای از جمله تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو هستیم و در این راستا تدوین بودجه باید با تعریف مناسب در بخش توسعه و زیرساخت‌ها همراه باشد تا در روند توسعه به مشکل برنخوریم.

وی با تاکید بر رسیدن به شعار امسال یعنی “حماسه سیاسی و اقتصادی” با در نظر گرفتن اولویت‌ها به صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار کرد: صندوق توسعه ملی یکی از منابعی است که با توجه به ظرفیت بالا و جذب ۲۶٫۵ درصد از درآمد سالیانه نفت به انجام اقدامات بخش خصوصی در عمران کمک بزرگی است. آقایی خاطر نشان کرد: با ۵۰ میلیارد دلار اعتبار امسال صندوق توسعه ملی می‌توانیم بخش زیرساخت‌ها را پوشش دهیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه‌ی حمل‌ و نقل کشور گفت: با توجه به گستردگی کشور از توسعه‌ی قابل قبولی در بخش حمل‌ و نقل ریلی برخوردار نشده‌ایم هرچند وزارت راه گام خوبی در این زمینه برداشته است. به گفته وی با توجه به اقدامات انجام شده می‌توانیم در سال ۱۴۰۴، ۲۵ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور داشته باشیم که متناسب با آن باید ظرفیت‌های ناوگان را افزایش دهیم و امکانات موجود را بهبود بخشیم.

آقایی با بیان این‌که در بودجه در حال بررسی به بهره‌وری توجه ویژه‌ای شده است، گفت: باید به ظرفیت و امکانات موجود در بخش ریلی نگاه ویژه داشت تا در میدان رقابت با کشور‌های منطقه در این بخش قرار بگیریم. رییس کمیسیون عمران مجلس اقدام به تمدید قانون مدیریت مصرف سوخت را که زمینه‌ساز هدفمندی یارانه‌ها بود، مناسب دانست و افزود: اجرای قانون و انجام اقدامات لازم می‌تواند ما را به افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی به ۱۸ درصد و جابه‌جایی بار به ۳۰ درصد برساند.

وی گفت: در مصوبه‌ دیروز مجلس ضمن آنکه ۱۱۰۰ میلیارد تومان به بخش حمل‌ و نقل درون شهری اختصاص یافت، ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیز در بخش اوراق مشارکت شهرداری‌ها مصوب شد و بهره‌برداری دو میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی در حمل‌ و نقل شهری را ممکن ساخت. آقایی اظهار کرد: برای افزایش سرعت حمل‌ و نقل برون‌شهری پنج میلیارد دلار فاینانس مصوب شد تا ۵۰۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر برسند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پیش رو بودن اجرای فاز بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: مجلس انتظار داشت سال گذشته دولت به ترتیبی که اعلام کرده بود، درآمد یارانه‌ها را ۵۰ درصد در بخش شخصی، ۳۰ درصد در بخش تولید و ۲۰ درصد در تولید و عمران توزیع کند که متاسفانه این امر محقق نشد. وی اعلام کرد: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندسازی یارانه‌ها را با توجه به تورم به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم اما در بخش عمران امیدواریم بتوانیم این موضوع را جبران کنیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0