دستور بازپس‌گیری پارک جنگلی داراب از شهرداری صادر شد

سازمان مرکزی جنگلها و مراتع کشور دستور خلع ید شهرداری داراب از پارک جنگلی این شهرستان را صادر کرد.

به گزارش سبزپرس، پس از آنکه در تیرماه سال گذشته، ۳۵۰ اصله درخت پارک جنگلی داراب شبانه توسط شهرداری این شهر قطع شدند، واکنش مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس را به دنبال داشت و پرونده پارک جنگلی داراب را در کمیسیون ماده ۱۳ سازمان جنگل‌ها مراتع کشور باز کرد.

حال پس از گذشت بیش از ۹ ماه، «باشگاه خبری داراب (دانا نیوز)» از دستور این کمیسیون مبنی بر خلع ید شهرداری داراب از پارک جنگلی این شهر خبر داده است.

این دستور طی صورتجلسه کمیسیون ماده ۱۳ و از سوی سازمان مرکزی جنگلها و مراتع کشور در روز سیزدهم آذر ماه سال گذشته به اداره کل منابع طبیعی فارس ارسال شده است و بر اساس آن اداره منابع طبیعی داراب موظف بوده است این عرصه ملی را از بهره بردار آن، یعنی شهرداری داراب بازپس گیرد .

به گزارش دانا نیوز، پس از قطع شبانه درختان پارک بوسیله شهرداری داراب (در اوایل تابستان پارسال) هیئت اعزامی موضوع کمیسیون ماده ۱۳ طرح و کارشناسان سازمان مرکزی جنگلها و مراتع کشور بنابه دعوتنامه ۲۶ مرداد ماه اداره کل منابع طبیعی فارس از پارک جنگلی داراب بازدید کردند که در نتیجه آن، عدم انجام تعهدات مجری (شهرداری داراب) از بعد فنی که موجب خشک شدن این عرصه ملی شده به تایید رسید.

همچنین سازمان جنگلها و مراتع کشور تخلفات دیگر شهرداری داراب را شامل نپرداختن بهره مالکانه به منابع طبیعی و نیز عقد قراردادهای متعدد خلاف قانون بیان کرده که جملگی از مصادیق تخلفات شهرداری داراب از مواد ۴ ،۷ و ۸ طرح بوده است.

بر اساس این گزارش کمیسیون مربوطه، برابر ماده ۱۳ طرح تشکیل و طی تصمیم کتبی خود اداره کل منابع طبیعی فارس و اداره منابع طبیعی داراب را موظف کرد تا طبق قانون بهره مالکانه ای که شهرداری داراب نپرداخته است را از شهرداری بگیرد و نیز شهرداری داراب نیز موظف به بازپس دادن پارک جنگلی و پرداخت خسارت وارده به پارک شده است.

همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون ماده ۱۳ در سازمان جنگلها و مراتع کشور، شهرداری داراب علاوه بر پرداخت بهره مالکانه و بازپس دادن پارک جنگلی و جبران خسارت‌های وارده به آن، موظف شده است تا کلیه اقلام یا وسایلی که تحویل گرفته بوده را نیز به اداره منابع طبیعی برگرداند.

سازمان جنگلها و مراتع کشور در ادامه از اداره کل منابع طبیعی فارس خواسته است تا به شهرداری داراب اعلام کند که تسویه حساب کارگران و افراد شاغل در پارک را به انجام برساند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که شهردار داراب و یکی از اعضای شورای اسلامی این شهر در نشستی با مسئولان ادراه کل منابع طبیعی فارس که پیش از آغاز سال ۱۳۹۲ برگزار شد، تلاش کردند تا مهلتی را برای اجرای این تصمیم درخواست کنند اما آخرین تصمیم رسمی سازمان همچنان بر پایه رای کمیسیون ماده ۱۳ است.

این در حالی است که عملیات ساخت پارک حاشیه ای در پارک جنگلی داراب (روبروی اداره دادگستری) به صورت نیمه تمام است و مشخص نیست با توجه به دستور کمیسیون مبنی بر خلع ید شهرداری و نیز اینکه به طور شفاف اعلام شده شهرداری با کارگران و نیروهای شاغل در عرصه پارک باید تسویه حساب کند، تکلیف این پروژه بحث بر انگیز و ناتمام چه خواهد شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0