برخی مقام های اجرایی در تجاوز به حریم کاخ گلستان دست دارند

زمان زیادی به بررسی ثبت جهانی کاخ موزه گلستان در یونسکو باقی نمانده است، اما جولان تاورها (جرثقیل) چند متر آن طرف تر، در خیابان ۱۵ خرداد خبر از رویش ساختمانی چند طبقه می دهند. ساختمانی که ساخت آن تجاوز به حریم کاخ گلستان محسوب می شود و احتمال آن می‌رود که مسئولان یونسکو را از ثبت جهانی این کاخ موزه منصرف کند.

زمان زیادی به بررسی ثبت جهانی کاخ موزه گلستان در یونسکو باقی نمانده است، اما جولان تاورها (جرثقیل) چند متر آن طرف تر، در خیابان ۱۵ خرداد خبر از رویش ساختمانی چند طبقه می دهند. ساختمانی که ساخت آن تجاوز به حریم کاخ گلستان محسوب می شود و احتمال آن می‌رود که مسئولان یونسکو را از ثبت جهانی این کاخ موزه منصرف کند. اما بیژن نوباوه، نماینده تهران می گوید که «برخی از مقام های بلند پایه اجرایی در ساخت این ساختمان دست دارند.

زمان زیادی به بررسی ثبت جهانی کاخ موزه گلستان در یونسکو باقی نمانده است، اما جولان تاورها (جرثقیل) چند متر آن طرف تر، در خیابان ۱۵ خرداد خبر از رویش ساختمانی چند طبقه می دهند. ساختمانی که ساخت آن تجاوز به حریم کاخ گلستان محسوب می شود و بدون شک مسئولان یونسکو را از ثبت جهانی این کاخ موزه منصرف خواهد کرد.

اگرچه نام و نشان دقیق از کارفرمای این ساختمان در دست نیست، اما بیژن نوباوه، نماینده تهران می گوید که «برخی از مقام های بلند پایه اجرایی در ساخت این ساختمان دست دارند و اگر شهرداری و دولت ساخت آن را متوقف نکنند، برخی نام ها را در این رابطه افشا خواهد کرد.»

حدود دو سال است تاورهای ساخت و ساز بر خیابان ۱۵ خرداد و دقیقاً روبروی در اصلی کاخ گلستان خودنمایی می کنند. با توجه به فاصله بسیار کم این ساختمان با مجموعه کاخ گلستان، این ساخت و ساز حریم کاخ گلستان را مورد تجاوز قرار خواهد داد. این درحالی است که کاخ گلستان در نوبت ثبت جهانی در قرار دارد و چنین ساخت و سازهایی در حریم آن می تواند، از جهانی شدن این اثر تاریخی جلوگیری کند.

پرونده کاخ گلستان، اسفند ماه سال ۹۰ به یونسکو ارسال شد. این پرونده در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که تیر ماه ۹۱ در شهر سن پترزبوگ روسیه برگزار شد، به عنوان یکی از پرونده‌های ایران برای اجلاس امسال مورد تایید قرار گرفت.

می دانم دست چه کسانی در کار است

اما بیژن نوباوه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با CHN، می گوید که می‎داند چه کسانی اجازه بلند مرتبه سازی روبروی کاخ گلستان را صادر کرده اند.

نوباوه با تاکید بر این که «اعضای کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت ثبت جهانی کاخ گلستان از مسئولان سازمان میراث فرهنگی سوال خواهند کرد»، تصریح می کند: قرار است کاخ موزه گلستان به عنوان اثر جهانی در یونسکو ثبت شود. اما در مقابل این کاخ و در بازار تهران ساختمانی در حال ساخت است که متاسفانه دست برخی از مقام های اجرایی در دادن مجوز برای ساخت این ساختمان در کار است.

نماینده تهران در ادامه تاکید می کند: یونسکو اعلام کرده اگر این ساختمان‎ها در حریم کاخ موزه گلستان ساخته شود بدون تردید این اثر به عنوان اثر جهانی ثبت نمی شود.

او با بیان این که چند بار در این باره به سازمان میراث فرهنگی تذکر داده است، ادامه می دهد: دست برخی از مقام های اجرایی بالا در ساخت این ساختمان در کار است. من این موضوع را پیشتر به مسئولان تذکر داده ام. اگر روند رسیدگی ادامه داشته باشد، بدون شک در این باره افشاگری خواهم کرد و نام آنهایی دستشان در کار است را فاش می کنم. این ساختمان با حمایت برخی مقام های اجرایی در حال ساخت است و این موضوع به آثار ملی کشور خدشه جدی وارد خواهد شد.

نوباوه با تاکید بر این که درباره روند ساخت پروژه نزدیک به کاخ گلستان اطلاعات کافی دارد، تاکید می کند که در صورت جلوگیری از این ساخت و ساز افشاگری خواهد کرد.

سید مسعود علویان‌صدر، معاون میراث فرهنگی کشور نیز پیش از این در گفت و گو با خبرگزاری ها بلند مرتبه سازی روبروی کاخ گلستان را مشکل اصلی در راه ثبت جهانی این کاخ دانسته بود و گوفته بود که « متأسفانه با رأی دیوان عدالت اداری سرای تاریخی گلشن تخریب شد و یک بنای بلندمرتبه قرار است جایگزین آن شود. در این راستا طی جلسه‌ای که با قائم‌مقام شهردار منطقه۱۲ تهران داشتیم مقرر شد شهرداری جلوی ساخت بنای بلندمرتبه در این مکان را بگیرد تا حریم کاخ گلستان مورد تعرض قرار نگیرد».

با گذشت حدود هشت ماه از این اظهارات معاون میراث فرهنگی کشور، هنوز تاورها روبروی کاخ گلستان خودنمایی می کنند و کارگران در این کارگاه ساختمانی در حال کار هستند.

درباره پروژه ساختمانی روبروی کاخ گلستان حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد. بسیاری از کسبه اطراف این پروژه بطور دقیق نمی دانند این پروژه متعلق به چه کسی است. برخی از آنها هم تصور می کننذ این پروژه متعلق قوه قضاییه است و معتقدند تنها مسئولان قوه قضاییه قدرت چنین ساخت و سازی را در این منطقه دارند.

اما بیشتر کسبه می‎گویند متعلق به صاحب پاساژ رضاست و کاملاً شخصی است. بر اساس گفته های کسبه محل این فرد نفوذ بسیاری در شهرداری دارد و توانسته مجوزهای لازم برای ساخت ساز در محدود بازار را بگیرد. یکی از مغازه داران در این باره می گوید که این فرد اینقدر پول دار و با نفوذ است که اگر بخواهد در حیاط کاخ گلستان هم ساخت و ساز کند، کسی نمی تواند جلویش را بگیرد.

کارشناسان فنی کاخ گلستان در این باره به خبرنگار CHN گفتند تا نامه نگاری های بسیاری از سوی مدیریت کاخ گلستان و سازمان میراث فرهنگی برای توقف کار ساخت و ساز این پروژه ساختمانی انجام شده است، اما هیچ یک از این نامه نگاری‎ها نتوانسته روند ساخت و ساز را متوقف کند. کارشناسان فنی کاخ گلستان معتقدند اگر ارتفاع این ساختمان حد تعیین شده بیشتر باشد، بدون شک مشکلات جدی را در راه ثبت جهانی کاخ کلستان به وجود می‎آورد.

یکی از مسئولان کاخ گلستان هم می گوید: یکی از مشکلات اصلی در راه ثبت جهانی کاخ گلستان، ساخت این ساختمان در حریم درجه دو کاخ است. به گفته وی در حریم درجه دو بناهای تاریخی، نباید ساختمان ها بیشتر از ۱۴ متر ارتفاع داشته باشند. او در ادامه تصریح می کند: «شنیده ایم قرار است این ساختمان به جای ساخت طبقات روی زمین، طبقه های خود را زیر زمین منتقل کند تا به حریم کاخ تجاوز نشود. موضوعی که هنوز قطعی نشده است و نگرانی ها درباره آن ادامه دارد».

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0