تیمچه، اثری منحصر به فرد در معماری

استاد و مدیر گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: تیمچه ها به عنوان فضاهای شهری اثری منحصر به فرد در طراحی شهری و معماری ایرانی اسلامی به شمار می‌روند.

محمدرضا پورجعفر در نشست تخصصی نقد و بررسی وضعیت موجود شهر قم، افزود: تیمچه‌ها از جمله فضاهای شهری تخصصی تجاری- فرهنگی- مذهبی تکین و منحصر به فرد ایران در دوره اسلامی، نسبت به این گونه فضاها در دیگر نقاط جهان است. وی بیان کرد: عملکرد، فضا و کالبد مکان شهری قم در دوره قاجار در راستای کمال گرایی در طراحی شهری به خوبی تجلی و تبلور فیزیکی یافت.

پورجعفر با بیان اینکه توسعه فرهنگ این گونه فضاهای شهری در بین جامعه طراحان شهری، کسبه بازار و شهروندان از دیرباز استمرار داشت، گفت: در اواخر دوران قاجار و بخصوص اوایل پهلوی اول فرهنگ پر زرق و برق غرب بر فرهنگ غنی طراحی شهری ایرانی- اسلامی سایه انداخت و این چنین فضاهای تخصصی شهری جای خود را به پاساژهای دوران معاصر داد.

مدیرگروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس افزود: بازاریان و تجار برای استقبال از مشتریان داخل و خارج خود، تهیه و تدارک ایجاد فضایی عمومی و مجلل را وظیفه خود می دانستند و به راحتی برای طراحی و ساخت و ساز آن مشارکت، همکاری و هزینه می‌کردند. پورجعفر بیان کرد: تیمچه‌های موجود در سراسر گستره پهناور ایران اسلامی از شمال به جنوب و از شرق به غرب، همچون تیمچه‌های مظفری و امیر در تبریز، امین الدوله در کاشان، ملک در اصفهان، صرافیان در آباده و تیمچه بزرگ قم دلیلی بر این مدعاست.

وی با تاکید براینکه فضای عمومی این تیمچه‌ها تا حدودی چند عملکردی می‌باشد، گفت: این فضاهای شهری تخصصی تجاری در دهه محرم به راحتی تغییر کاربری داده و برای برنامه‌های مذهبی- فرهنگی مورد استفاده عموم قرار می‌گرفته است. به گفته وی فرهنگ تغییر کاربری با دل و جان صورت می‌گیرد و نه با زور اجرائیات شهرداری و انتظامات، اما این اتفاقات تحسین برانگیز در پاساژهای دوران معاصر کمتر اتفاق می‌افتد.

جعفرپور ضمن اشاره به تیمچه‌های معروف کشور ایران و دسته بندی آن‌ها بر اساس تعیین موقعیت، نحوه عملکرد،گفت: در این مقاله به وسعت، شکل و فرم، مسقف و غیر مسقف بودن، تزئینات و … به ویژگی‌های تیمچه بزرگ قم نسبت به دیگر تیمچه‌ها پرداخته می‌شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای توجه به فرهنگ غنی طراحی شهری ایرانی- اسلامی در طرح‌های موضعی آتی شهری توصیه‌هایی نیز ارائه خواهد شد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0