توقف ۲۰ ساله طرح میدان امام ارومیه

بیش از دو دهه از تصویب اولیه طرح میدان امام خمینی (ره) با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه در سال ۷۳ می گذرد اما هنوز این طرح ملی نیمه تمام به حال خود رها شده است.

طرح میدان امام خمینی(ره) در محدوده ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ متر مربع واقع در حد فاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد بر اساس برنامه اجرایی پیش بینی شده قرار بود در ۳ مرحله با اولویت احداث تا پایان سال ۱۳۹۲ به اتمام برسد، ولی با گذشت دو دهه هنوز به سرانجام نرسیده است.

تغییر متعدد مجریان طرح،مشکلات اعتباری، وعده های متعدد مسئولان ملی و استانی تنها گوشه ای از مشکلات پیش روی این طرح است که در بافت قدیمی ارومیه واقع شده و اتمام آن یکی از خواست های اصلی مردم ارومیه است.

در اجرای طرح میدان امام (ره) ارومیه با وجود اینکه همگان از جمله استانداران و معاونان وی، وزرا و مدیران کل راه و شهرسازی و شورای شهر و شهرداری ارومیه بر اجرای آن تاکید دارند و این موضوع همیشه در جریان سفر وزیر راه مطرح و مورد برررسی قرار گرفته ولی تاکنون به جز آزاد سازی محوطه های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل توجهی انجام نشده است.

 توقف نزدیک دو دهه ای طرح میدان امام (ره) ارومیه

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با تشریح روند آغاز عملیات اجرایی این طرح اظهارداشت: پس از بمباران رژیم بعثی عراق و تخریب منطقه وسیعی از محدوده املاک مجاور بازار قدیمی ارومیه طی دوران جنگ تحمیلی مسئولان استانی بر آن شدند که نسبت به طراحی و احیای محدوده بمباران شده و محدوده املاک مجاور شرق بازار ارومیه بعنوان فضای باز شهری اقدام کنند.

عادل فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سال ۷۵ مراحل تملک اراضی این محدوده توسط وزارت راه و شرکت عمران مسکن سازان آغاز شد افزود: در این راستا تاکنون سه هکتار از از اراضی با همکاری شهرداری ارومیه تملک شد بعد از تملکات محدوده طرح و عملیات اجرایی یکی از بلوک های آن شروع شد، پس از انصراف مشاور از ادامه همکاری، مهندسین مشاور ایده پادیر مطالعات فاز ۲ طراحی شهری را ادامه دادند.

وی افزود: تاکنون فقط مجتمع تجاری نارون در قالب اجرای این طرح در دهه ۸۰ احداث شده که به دلیل وجود مشکلات فراوان ساختاری و نمای ظاهری این مجتمع نیز فقط به صورت ساختمانی خالی باقی مانده و به اعتقاد برخی کارشناسان نمای ظاهری این طرح در مقابل مسجد تاریخی جامع ارومیه تناسخ ندارد.

فتاحی با اشاره به اینکه طرح میدان امام (ره) ارومیه با وجود ۲۰ سال توقف در عملیات ساخت دوباره ازسرگیری می‌شود افزود: یکی از پروژه‌هایی که در طول دو دهه گذشته در بافت قدیم ارومیه جنب مسجد جامع شهر، با وجود اهمیت فراوان و مهم بودن برای مردم به حالت رکود و تعطیل درآمده بود، طرح میدان امام است.

وی ادامه داد: توقف این طرح که یکی از مطالبات اصلی مردم ارومیه است تبعات نامطلوبی بر مدیریت شهری ارومیه در پی داشت و توقف این طرح به دلیل مشکلات اعتباری شایسته مدیریت شهری ارومیه نبود در این راستا شهرداری ارومیه به همراه شورای شهر پای کار آمدند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه شهرداری در سال ۱۳۹۲ از طریق آگهی مزایده به مبلغ حدود ۲۴۰ میلیارد ریال توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان برنده اعلام شد، اضافه کرد: مراحل تحویل و نهایی شدن پروژه به طول انجامید و در اواخر سال ۹۲ این اقدام انجام گرفت.

 طرح میدان امام (ره) در مرحله انتخاب پیمانکار برای ادامه فعالیت است

فتاحی با بیان اینکه هم اکنون این طرح در مرحله انتخاب پیمانکار است اظهارداشت: شهرداری ارومیه تلاش می کند امسال عملیات طراحی، اجرا و اتمام این پروژه‌ شهری به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی حائز اهمیت در ارومیه به مرحله پایانی برسد. وی ادامه داد: امیدواریم این پروژه در مدت اندکی در کنار بازار تاریخی ارومیه و مسجد جامع با لحاظ بنای تاریخی و اسلامی، پیش‌بینی فضای سبز و پارکینگ موردنیاز بازار، توسط شهرداری به اتمام برسد.

فتاحی با اشاره به اینکه طرح مصوب قبلی به طور کلی تغییر داده می‌شود، اضافه کرد: ساختمان موجود و احداث شده را به نحوی حفظ کرده و با اعمال تغییرات در پیرامون آن، طرح جدید هماهنگ با بازار ارومیه و بافت قدیمی آن و با در نظر گرفتن معماری اسلامی ایرانی این پروژه را احداث می‌کنیم.

وی به راه‌اندازی بانک املاک شهرداری و ممیزی املاک شهروندان اشاره کرد و افزود: در قالب این برنامه زمین‌هایی که در چند سال گذشته با وجود تعلق به شهرداری ناشناخته مانده بود و اموال متعلق به شهرداری، شناسایی و در نهایت شناسنامه‌دار شد.

فتاحی با اظهار به اینکه شهرداری باید به منزله یک انبوه‌ساز و شهروند برای درآمدزایی اهتمام کند، اظهار داشت: شهردار ارومیه و مجموعه شورای شهر در تعیین درآمدهای پایدار و به کارگیری فرصت‌های موجود موفقیت‌ چشمگیری داشته است.

 طرح جدید میدان امام (ره) با اقتباس از بازار تاریخی ارومیه احداث می شود

عضو شورای شهر ارومیه با بیان اینکه با توجه به احداث ساختمان های تجاری طرح مصوب قبلی در کنار مسجد تاریخی جامع و بازار تاریخی ارومیه این طرح تغییر می کند گفت: برای صیانت از آثار تاریخی شهرداری ارومیه تلاش می کند طرح جدیدی در این محدوده با کاربری های تجاری بر گرفته از معماری اسلامی و تاریخی بازار ارومیه احداث می شود.

وی با تاکید بر جلوگیری از ادامه ساخت میدان با طرح قبلی گفت: میدان را به سبک میدان امام اصفهان خواهیم ساخت تا هم کاربری تجاری خود را حفظ کند و هم امکان بهره مندی از فضای داخلی آن در برنامه های فرهنگی و مذهبی وجود داشته باشد و با این اقدام نمای دو ساختمان فعلی ساخته شده را از دید اذهان مخفی نگه خواهیم داشت.

فتاحی ایجاد پارکینک با ظرفیت دو هزار واحدی را از مزایای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بازار تاریخی ارومیه در این محدوده واقع شده و تردد بالا در این بخش این پارکینک با هدف رفاه حال مردم احداث می شود. عضو شورای اسلامی شهر ارومیه عنوان کرد: این طرح پیش بینی می شود تا دو ماه آینده آغاز شده و در طول شش ماه با وجود دو دهه توقف توسط شهرداری ارومیه به سرانجام برسد.

تغییر دوباره طرح که امروز وعده آن از سوی شورای اسلامی شهر وشهرداری ارومیه داده می شود دوباره جای سوالات زیاد را برای مردم ارومیه در پی دارد و اینکه آیا صرف نظر از هزینه های هنگفتی که طی سالهای گذشته برای این طرح صورت گرفته آیا امکان تعییر دوباره طرح وجود دارد؟طرح دوباره طرح صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت؟ مردم ارومیه چند سال دیگر باید منتطر اتمام این طرح باشند؟ جواب این سوالات بر اساس وعده جدید فتاحی مبنی بر اتمام این طرح در مدت شش ماه خیلی هم نیاز به زمان زیادی ندارد باید منتظر ماند و دید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0