معماری کهن ایرانی ضرورت شهرسازی

شهرساز و نظریه پرداز معماری ایران گفت: معماری امروز ایران اسلامی باید برگرفته از اصالت های ایرانی و اسلامی باشد و بازگشت به معماری کهن ایرانی در شرایط کنونی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مراسم گرامیداشت روز “معمار ایرانی، هنر ایرانی، مکتب ایرانی” و نکوداشت مقام شیخ بهایی در قزوین، توسط انجمن صنفی مهندسین معمار استان و با حضور معماران و هنرمندان مطرح کشور، معاونان عمرانی و توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، دیگر مدیران و مهندسان معمار در سالن آمفی تئاتر شهید رجایی تربیت معلم قزوین برگزار شد. شهاب کاتوزیان در این مراسم گفت: اصولا معماری و شهر جزو لاینفک یکدیگر هستند و اگر از یکدیگر جدا شوند دیگر کاربردی نخواهند داشت.

مدرس دانشگاه های تهران و رم یادآور شد: هر شهر از لایه های مختلف تشکیل شده و معماران باید به لایه های تاریخی شهر مانند شهرهای پکن و رم که دارای معماری زنده و هماهنگی هستند توجه کنند.

کاتوزیان با تأکید بر اینکه شناخت شهر اولین وظیفه ای است که برای هر معمار تعریف می شود عنوان کرد: اگر اطلاعات پیرامونی افزایش یافته و نیاز مخاطب و مردم جامعه شناسایی شود مهندس معمار توانسته مرحله ابتدایی و مهم کار خود را به درستی انجام داده و پس از آن کار طراحی و ساخت بناهای هماهنگ و ایده آل را در دستورکار قرار دهد. وی افزود: معماری امروز ایران و به خصوص شهر قزوین باید از یک تئوری مناسب و برگرفته از اصالت های ایرانی و اسلامی باشد.

این شهرساز و نظریه پرداز گفت: بی اعتنایی به مدرنیته و ساختمان هایی که در عصرجدید در دنیا ساخته می شود را منطقی نمی دانیم ولی توجه همه جانبه به این حوزه نیز موجب فراموشی فرهنگ و تاریخ متمدن ایرانی خواهد شد. کاتوزیان افزود: متأسفانه ساخت یکسری بناهای نامفهوم و مغشوش در دستور کار معماران قرار گرفته که هیچ گونه ارتباطی با شهر و مفهوم جامعه شهرنشینی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاریخ و تمدن شهر قزوین و پایتختی آن در عهد صفوی اظهارداشت: آثار بی نظیری در این شهر با پیشینه چندهزار ساله مشاهده می شود که نشان می دهد هنر معماری در بین مردمان در خاک آرمیده این خطه، از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

وی ساخت بناهای جدید، برج ها و آسمان خراش ها در مجاورت بافت کهن هر شهر را موجب آسیب رساندن به تمدن و تاریخ آن شهر دانست و گفت: متأسفانه این روند مأیوس کننده در برخی شهر های تاریخی مشاهده می شود که لازم است مسئولان و متولیان مربوطه برنامه های شهرسازی خود را مورد تجدید نظر قرار دهند.

سراج: ارتباط معماری و موسیقی در بناهای برجای مانده از گذر تاریخ

حسام الدین سراج مهندس معمار و استاد موسیقی ایرانی در این برنامه در باره ارتباط بین معماری و موسیقی گفت: بناها و عمارت های گنبدی شکل و کاشی کاری شده ایرانی و اسلامی نماد کاملی از تلفیق تحسین برانگیز این دو حوزه هستند چراکه با سمع و بصر انسان ارتباط برقرار می کنند.

وی با بیان اینکه معماری مدرن با خط کش، مقیاس و اندازه سروکار دارد افزود: در مقابل، معماری کهن پرگار را نیز به خدمت می گرفته چرا که تنها به اندازه ها توجه نداشته و در نگاه معماران، تناسب عمارت و نما مورد توجه قرار داشته است.

سراج در ادامه ضمن برشماری تفاوت های موسیقی و معماری یادآورشد: معماری، موسیقی مکان و موسیقی، معماری زمان است، معماری فضای مادی و معنوی ایجاد می کند ولی موسیقی تنها به فضای معنوی می پردازد و از سویی معماری ثابت و موسیقی متحرک است.

کرمانیان: ایده پردازی مهمترین وظیفه معماران

علی کرمانیان استاد دانشگاه نیز در موضوعی با عنوان”معماری فراتر از معماری” به بررسی مشکلات معماری معاصر ایران پرداخت. وی با تأکید بر اینکه معماری در کشورهای درحال پیشرفت همچون ایران باید مسیر متعالی تری را طی کند اظهارداشت: معماری دارای ابعاد مختلفی است که اگر تمامی این بخش ها در کنار یکدیگر قرار گیرند معنا و مفهوم واقعی پیدا می کند.

کرمانیان تربیت معماران متخصص و متعهد در کشور را از وظایف خطیر دانشگاه ها برشمرد و افزود: با این اقدام می توان به آینده معماری و شهرسازی امیدوار بود. وی همچنین ایده پردازی را از مهمترین کارهای یک معمار برشمرد.

این استاد دانشگاه سپس بر لزوم توجه به مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله تأکید کرد و گفت: آگاه سازی مسئولان و مردم و اینکه مرجع و دستگاهی در کشور با اجرای برنامه ها و اقدامات کارسازی مسئولیت گوشزد کردن این امر خطیر را برعهده بگیرد، از ضروریات است.

کرمانی یادآور شد: اگر معتقدیم که حوزه معماری در کشور با مشکل مواجه است باید تلاش خود را دوچندان کنیم و نواقص را به حداقل برسانیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0