گزارش ساخت مصلای امام‌ خمینی(ره)

مدیرعامل مصلای بزرگ امام‌ خمینی(ره) در نشست خبری برنامه «شب‌های نورانی» گزارشی از روند ساخت مصلا ارائه کرد. ‌نشست خبری برنامه «شب‌های نورانی» در محضر قرآن و عترت با حضور «اصغر نادری» مدیر عامل مصلای «امام‌خمینی(ره)» برگزار شد.

بنابر این گزارش در این نشست نادری به ارائه گزارشی از روند آماده‌سازی بنای مصلی تهران پرداخت و گفت:‌ اواخر سال ۱۳۸۴ من بنا به تکلیف مدیر عامل مصلی شدم، این پروژه به عنوان بنایی طراحی شده که برای قرن‌های متمادی نسل‌های مختلف از آن استفاده کنند از این رو نیاز بود یک نظام فنی مهندسی محکم در این جا حکفرما باشد. این امر نیاز داشت تا پروژه را به نهادی واگذار کنیم که هم از نظر تأمین منابع و هم از نظر کیفیت دغدغه‌های لازم را داشته باشد و استانداردهایی فراتر از استانداردهای ملی برای کار در نظر بگیرد.

نادری از امضای تفاهم‌نامه با وزارت مسکن و شهر‌سازی خبر داد و گفت: براین اساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت وقت مسکن شهرسازی منعقد شد که طی‌ آن در مدت ۵ سال مصلای تهران با تأمین منابع مالی از سوی دولت ساخته شود. وی از واگذاری اجرای ساخت مصلی به سازمان ساختمان‌های عمومی و دولتی وزارت وقت مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: سازمان ساختمان‌های عمومی و دولتی وزارت مسکن به عنوان مجری کار انتخاب شد که از همان زمان کار ساخت آغاز شد اما به دلیل عدم تأمین منابع مالی روند کار سرعت چندانی نگرفت و بنا در حدی که اکنون ملاحظه می‌کنید شامل صحن، رواق، شبستان و گنبد ساخته شد که این‌ها هم صد در صد تمام نشده، البته امیدواریم در دو سال آینده صحن مصلی کامل شود و نماز جمعه هر هفته در مصلی اقامه شود.

وی با اشاره به گستردگی کار ساخت مصلی گفت: این بنا در ۶۴۸ هزار متر مربع زیربنا در دست احداث است و با بررسی‌های به عمل آمده بزرگترین بنای جهان اسلام است از این رو ساخت چنین بنایی منابع بسیار گسترده‌ای را می‌طلبد، البته تا‌کنون ۲۸۵ هزار متر مربع از زیربنای مصلی ساخته شده و بیشترین هزینه هم در همین فضا صرف شده است زیرا هسته مرکزی مصلی همین فضاست.

مدیر عامل مصلای «امام‌خمینی(ره)» به برخی از خصوصیات این مکان اشاره کرد و گفت: در صحن مصلی ایوانی در نظر گرفته شده که ۲۰ هزار متر مربع زیر بنا و گنجایش بیش از ۳۸ هزار نفر را دارد. ارتفاع این ایوان ۷۲ متر و دهانه آن ۱۱۰ متر است. همچنین شبستان مصلی ۴۲ هزار متر مربع زیر‌بنا دارد و فضای زیر گنبد بیش از ۱۳ هزار متر مربع است. باید بگویم ساخت بنایی با این اعداد و ارقام و کیفیت اعلام شده زمان و اعتبارات بالایی می‌خواهد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک مسئولان ظرف دو سال آینده کار ساخت مصلی امام خمینی به اتمام رسیده و نماز جمعه هر هفته در این مکان برگزار شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0