وعده انتقال پادگان قدیمی شهر گرگان

ساختار فشرده و محدودیت توسعه فیزیکی از ویژگی های کالبدی شهر گرگان است و نظریه پردازان شهری در چنین شرایطی استفاده از فضاهای داخلی شهرها، توسعه منفصل و درون زا و انتقال کاربری های ناهمگون و ناسازگار به خارج از شهر را روش مناسبی برای جبران کمبود سرانه های عمومی و ایجاد کاربری های موردنیاز می دانند.

پادگان لشکر ۳۰، مجتمع دخانیات و باغ کنسولگری ۳ مجموعه وسیع و بزرگ در مرکز شهر گرگان است و موضوع تغییر کاربری و انتقال آن ها به خارج از شهر برای جبران سرانه های موردنیاز و تبدیل محدوده مرکزی شهر گرگان به پهنه ای با کاربری فضای سبز، سال هاست که از سوی مجموعه مدیریت شهری پیگیری می شود، اما به دلیل نبود همکاری لازم از سوی مالکان و نهادهای مرتبط تاکنون این تغییر و تحول بزرگ در مرکز شهر گرگان محقق نشده است؛ با این حال چند هفته پیش، شهردار گرگان از تلاش برای تغییر کاربری این ۳ مجموعه در سال های آینده خبر داد و این اقدام را از مهم ترین برنامه هایش برای توسعه شهر گرگان برشمرد.

اما با توجه به سابقه موضوع، پذیرش عملی شدن این برنامه موثر برای افکار عمومی اندکی سخت به نظر می رسد. ضمن آن که علاوه بر کاربری های یاد شده، تعیین تکلیف زمین مدرسه طالقانی و همچنین انتقال هلال احمر به مکانی دیگر و الحاق این زمین ها به پارک شهر نیز از موضوعات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد.

تصمیم جدی ارتش برای انتقال پادگان های درون شهری

چندی پیش، فرمانده نیروی زمینی ارتش از انتقال تمام پادگان های درون شهری به خارج از شهر تا ۵ سال آینده خبر داد. به گفته امیر “احمدرضا پوردستان” بحث جابه‌جایی پادگان‌ها از محوطه شهری به فضاهای پیش‌بینی شده یکی از دستور کارهای مهم نیروی زمینی است و اکنون پادگان شهرهای مشهد، زاهدان، بیرجند، اهواز، تبریز و شیراز یا در حال مطالعه و یا در حال جابه‌جایی و ساخت است و در صورت تأمین منابع اعتباری پیش‌بینی شده تا ۵ سال آینده تمام پادگان‌های درون‌شهری به فضاهای پیش‌بینی شده در خارج از شهر منتقل می‌شوند.

علاوه بر سیاست کلی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره انتقال پادگان ها، تغییر کاربری و انتقال پادگان لشکر ۳۰ به خارج از شهر یکی از مصوبات هیات دولت در سال ۸۴ بوده که هنوز عملی نشده است. درباره تغییر کاربری باغ کنسولگری و مجتمع دخانیات نیز پیگیری های متعددی انجام شده که هیچ یک تاکنون ثمربخش نبوده است.

“نقش جهان“ی دیگر؛ این بار در گرگان

شهردار گرگان انتقال ۳ کاربری مذکور را ضروری می داند. “حسین صادقلو” می گوید: برای انتقال پادگان با تلاش نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی موافقت اولیه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دریافت شده است و شهرداری گرگان نیز موافقتش را با تغییر کاربری پادگان به کاربری مسکونی و تجاری اعلام کرده است. صادقلو می گوید: در آینده نزدیک جلسه ۳ جانبه شهرداری، وزارت دفاع و سرمایه گذار برگزار می شود و طرح های برج های تجاری و مسکونی ارائه خواهد شد.

صادقلو درباره مجتمع دخانیات گرگان نیز ادامه می دهد : مجموعه دخانیات را هم تخریب خواهیم کرد و پس از تخریب، زمین آن به فضای سبز تبدیل و به پیکره پارک شهر گرگان اضافه خواهد شد و در آینده این مجموعه بزرگ که از فضاهای سبز و فضاهای تفریحی تشکیل شده است، می تواند میدان نقش جهان اصفهان را برای شهروندان تداعی کند. شهردار گرگان تغییر کاربری باغ کنسولگری را نیز امکان پذیر می داند و نتایج مذاکرات انجام شده با مالک زمین باغ روس ها را مثبت ارزیابی می کند.

برنامه ها با واقعیت ها همخوانی ندارد

به رغم وعده های شهردار گرگان درباره انتقال برخی کاربری های ناهمگون و ناسازگار از مرکز شهر گرگان و توسعه فضای سبز در هسته مرکزی شهر اما برخی صاحب نظران و همین طور تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان این برنامه ها را بلندپروازانه و دور از واقعیت های موجود می دانند.

در این باره یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در نطق پیش از دستورش این برنامه ها را برنامه هایی آرمانی و ایده آل دانست که با امکانات و واقعیت های موجود شهر گرگان همخوانی ندارد. “علی کلاتی” می گوید: درباره ملک دخانیات در گذشته اقدامات شایسته ای صورت گرفته و حتی دو قطعه زمین در جنب دخانیات قرق و جاده سعدآباد خریداری شد و کار تقریباً به اتمام رسیده بود؛ ولی با تغییرات مدیران در کشور تمام رشته ها پنبه شد؛ خصوصاً این که یک دستگاه متصرف و یک دستگاه دیگر مالک است .

کلاتی می افزاید: برای خارج کردن پادگان از شهر نیز در گذشته پیگیری های مستمر از کانال های مختلف، نمایندگان، استانداری و… انجام شده که در نهایت نیاز به اذن مقام معظم رهبری دارد. وی درباره باغ کنسولگری نیز تاکید می کند: هنوز مالکیت بین دولت روسیه و مدعی ملک در محکمه قضائی مطرح و پرونده مفتوح است، پس لازم است با این موضوعات به طور واقع بینانه برخورد شود.

دوصد گفته چون نیم کردار نیست

اگر از کنار چگونگی تحقق این وعده ها بگذریم، بازهم پیشنهاد آقای شهردار درباره تبدیل مکان پادگان لشکر ۳۰ گرگان به برج های تجاری و مسکونی قابل تامل و نیازمند بحث های کارشناسی بیشتر است؛ درحالی که شهر گرگان با فقر سرانه های فرهنگی، تفریحی و فضای سبز روبه رو است، تبدیل یک زمین یکپارچه ۳۵ هکتاری به برج های مسکونی و تجاری چندان صحیح به نظر نمی رسد.

به هر حال وعده ها و برنامه های جدید شهردار بحث های گوناگونی را در میان مسئولان و رسانه ها ایجاد کرده است؛ برنامه هایی که تحقق آن ها موجب توسعه درون زا و جهشی شهر گرگان در سال های آتی می شود و روی کاغذ ماندن آن ها نیز ممکن است موجب بدبینی شهروندان شود و یا اعتماد عمومی را خدشه دار کند؛ پس به ناچار باید باردیگر به مدیران شهری یادآور شد که: ” دوصد گفته چون نیم کردار نیست ” .

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0