پیش نیازهای نوسازی بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بر لزوم شکل گیری اراده و عزم جدی برای نوسازی بافت های فرسوده تاکید کرد.

سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن مهمان ویژه عصر روز اول برگزاری بیستمین نشست مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور بود.
به گزارش شاسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این نشست بر ضرورت وجود اراده و عزم جدی در نوسازی بافت های فرسوده تأکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی یکی از مباحث و مسائل مربوط به نوسازی است، خاطر نشان کرد: حتی اگر تسهیلات بانکی که برای نوسازی بافت های فرسوده منظور می شود بی حد و اندازه باشد، شاید افراد بتوانند با همین پول و هزینه بانکی خودشان اقدام به نوسازی کنند اما تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است.
سید محمد پژمان یادآور شد: رقمی که برای وام نوسازی در نظر گرفته شده است رقم کم، ناچیز و نامناسبی است اما همین رقم هم پرداخت نمی شود. وی با بیان اینکه تا اواخر دهه ۷۰ بحث نوسازی بافت های فرسوده موضوعیتی جدی نداشت، تصریح کرد: دولت به دلیل در اختیار داشتن زمین، مشکلی نداشته و در نتیجه به سرعت شهرها توسعه و گسترش یافته اند اما اگر امروز نگاه کنیم می بینیم که شهرها به تراکم واقعی خود نرسیده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن عدم توجه به نوسازی بافت های فرسوده را ناشی از طرح ریزی های نامناسب و غلط دانست و گفت: وقتی در طرح ریزی های شهری همه سرانه ها و استانداردها برای اقشار متوسط و بالای جامعه در نظر گرفته می شود و برای اقشار متوسط به پائین و کم درآمد طرحی وجود نداشته باشد که این اقشار بتوانند در داخل محدوده شهرها به یک قطعه زمین دسترسی پیدا کنند و تقاضاهایشان را در مسیر نظام مند و قانومند دنبال نماید، به حاشیه رانده می شوند. وی افزود: عده زیادی نیز از بیرون از شهرها بر اثر سیاست هایی که به جهت اقتصادی موجب این جابجایی ها شده است، به داخل شهرها آمده اند و به دلیل متناسب نیافتن شرایط اقتصادی به حاشیه رانده می شوند.
به گفته وی هزینه های ایجاد شده در این بافت ها بسیار بالاست اما چون یکجا و مستقیم هزینه نمی شود و به صورت ریز ریز تقسیم می شود و یا بعضی از هزینه ها را دولت و شهرداری ها نمی پردازند و از جیب مردم هزینه می شود، کسی آنها ر محاسبه نمی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تأکید کرد: جا دارد موضع نوسازی بافت های فرسوده نیز در کنار سایر مباحث اقتصادی که در حوزه های مختلف فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیتی، بهداشتی و … تأثیرگذار است، مورد توجه قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: باور من این است که اگر شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهرها، مقامات، مسئولین استانی مثل استاندار، رئیس دستگاه قضایی، مدیرکل اطلاعات و… که افرادی تأثیرگذار هستند به موضوع نوسازی نیز ورود کنند و پای کار بیایند تحقق نوسازی بافت های فرسوده به سادگی قابل حل خواهد بود.
سید محمد پژمان با بیان این که نوسازی تنها برطرف کردن کهنگی و غیرمقام بودن بناها نیست، تأکید کرد: کمبود سرانه ها، مشکلات زیرساختی، مشکلات روبنایی و خدماتی مختلف اصل قضیه است و فقدان و کمبود این عوامل یکی از دلایلی است که میل و رغبت برای ماندن در این بافت ها و یا انگیزه لازم جهت ورود به نوسازی در این بافت ها را از میان برده و موجب تشدید محرومیت، تنگناهای اقتصادی و .. شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: ضروری است در عرصه جهادگونه ی نوسازی بافت های فرسوده که دشوارترین، سخت ترین و تلخ تریم مسائل ممکن است در آن اتفاق بیفتد، تمامی دستگاه ها پای کار بیایند و پشتیبانی و کمک نمایند و تمام انرژی و توان خود را روی میز بگذارند.
سید محمد پژمان در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور که در این نشست حضور داشتند گفت: سازمان ملی زمین و مسکن می تواند از سه روش با شما همکاری داشته باشد و شرط اول ایجاد یک اجماع جدی است که احساس شود اراده ای در شهر برانگیخته شده تا همه مقامات بیایند و هم عهد شوند و اظهار همراهی و همکاری جدی و مؤثر برای تحقق این برنامه ها داشته باشند. وی تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن می تواند اولویت مصرفی اراضی موجود در درون شهرها را به عمران و نوسازی بافت های فرسوده اختصاص دهد تا به عنوان معوض، جبران خدمات و … مصرف شوند و آن مقدار امکانی که آنجا تسهیل می شود برای برنامه های مسکن در جهت نوسازی استفاده گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این که اقشار کم درآمد که عموماً چهار دهک اول اقتصادی هستند در برنامه ریزی های ما در بخش مسکن مورد توجه قرار گرفته اند، افزود: چنانچه در شهرها اراضی نسبتاً قابل قبولی وجود داشت آمادگی داریم مشترکاً خریداری کنیم و با برنامه هایی که برای آن ها طراحی می کنیم و همچنین فرصت های مناسبی که برای بهره برداری از این اراضی ایجاد می کنیم، ارزش افزوده ایجاد کرده و این ارزش افزوده را در اختیار شهرداری ها در جهت تحقق اقدامات خود برای نوسازی بافت های فرسوده قرار دهیم. وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: چنانچه برنامه های نوسازی بافت های فرسوده در کلانشهرها مورد تأیید شرکت عمران و بهسازی قرار گیرد، سازمان ملی زمین و مسکن نیز آمادگی دارد مقداری از منابع مالی خود را در این بخش تزریق نماید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0