معرفی کتاب طراحی ساختمان های بلند

کتاب طراحی مفهومی ساختمان های بلند که توسط پروفسور محمود گلابچی با همکاری مهندس ماستری فراهانی تالیف گردیده است به عنوان کتاب برگزیده بیست و هفتمین جشنواره کتاب معرفی شد.

کتاب “طراحی مفهومی ساختمان های بلند” که توسط پروفسور محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران، استاد نمونه دانشگاه‏های کشور و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران با همکاری مهندس ماستری فراهانی تالیف گردیده است به عنوان کتاب برگزیده بیست و هفتمین جشنواره کتاب معرفی شد.
مراسم معرفی کتاب “مبانی طراحی ساختمان های بلند” با حضور معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،مسئولین خانه کتاب، مقامات دانشگاهی و جمع کثیری از اندیشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و نویسندگان روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار گردید.
کتاب “طراحی مفهومی ساختمان های بلند” با هدف افزایش سطح آگاهی و بالارفتن دانش، مهارت و توانایی معماران در زمینه طراحی ساختمان های بلند، از طریق بیان عوامل اثر گذار بر طراحی و معرفی، نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت نمونه طرح‎های ساختمان‎های بلند، تدوین گردیده است.
بنابراین گزارش کتاب “طراحی مفهومی ساختمان های بلند” در هفت فصل منتشر گردیده است.
فصل اول کتاب به بیان کلیاتی در ارتباط با طراحی مفهومی در ارتباط با ساختمان‎های بلند پرداخته است. فصل دوم به معرفی عملکرد‎های مختلف در ساختمان‎های بلند اختصاص یافته است.در این فصل هم چنین ارتباط بین ویژگی‎های معماری وعملکرد، ساختمان‎های بلند چندعملکردی و عملکرد‎های جدید ساختمان‎های بلند بررسی شده است. فصل سوم به بررسی فرم پلان و فرم حجمی ساختمان‎های بلند پرداخته است. تحولات فرم در ساختمان‎های بلند، عوامل موثر درتعیین فرم، فرم‎های متداول، زیبایی‎شناسی، ایمنی ساختمان بلند در برابر زلزله، فرمهای سازه‎ای پربازده و بررسی نمونه های موردی با فرم های هندسی، ارگانیک، آزاد، شکسته، ترکیبی، باریک شونده شیبدار و پیچ خورده از دیگر مباحث این فصل است.
فصل چهارم با معرفی سازه‎های رایج و نوین مورد استفاده در ساختمان های بلند، به بررسی نمونه هایی در این زمینه پرداخته است. بار وارد بر ساختمان‎های بلند، سازه‎های متداول ساختمان‎های بلند، نماهای سازه ای، طبقات نرم سازه‎ای، معرفی ساختمان‎هایی با سازه هسته و دیوار بتنی، قاب فضایی، سازه دیاگریدی، سازه پیش ساخته، قاب صلب با مهار بندی، سازه های خاص مبتنی بر یافته‎های علم بیونیک از دیگر مباحث این فصل است. در فصل پنجم، با توجه به اهمیت معماری پایدار در عصر امروز و تاثیر آن در طراحی ساختمان‎های بلند و اثر گذاری آن بر شهر‎های معاصر، موضوعاتی مانند اهداف کلی معماری پایدار، صرفه جویی در مصرف انرژی، تحلیل‎های کامپیوتری در زمینه کارایی انرژی ساختمان‎های بلند، منابع طبیعی انرژی، کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمان، استفاده از تهویه ، نورطبیعی، ایجاد سایه، آتریوم، پانل فتوولتاییک و دریافت و ذخیره انرژی خورشید، ذخیره آب باران و بازیافت فاضلاب، فضای سبزداخلی، نمای دو پوسته، توربین بادی و به کارگیری ایده های نوین پایداری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل ششم به معرفی مجتمع‎های بلند مرتبه و بررسی روابط بین آنها پرداخته است. نمونه‎هایی از مجتمع‎های بلند مرتبه در کشورهای مختلف از انگلستان تا هندوستان در این فصل بررسی شده اند. سخن پایانی، منابع و مآخذ، واژه‏نامه انگلیسی به فارسی، واژه‏نامه فارسی به انگلیسی و نمایه (فهرست موضوعی) بخش‎های بعدی کتاب می‎باشند.
عناوین فصل‎های این کتاب عبارتند از:
• فصل اول: طراحی مفهومی و ایده معماری
• فصل دوم: تاثیر عملکرد در طراحی ساختمان‎های بلند
• فصل سوم: انتخاب فرم در ساختمان‌های بلند
• فصل چهارم: طراحی سازه ساختمان‎های بلند
• فصل پنجم: معماری پایدار و ساختمان‎های بلند
• فصل ششم: مجتمع‎های بلند مرتبه
• سخن پایانی
با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه ساختمان‎های بلند، امید است این کتاب با معرفی مصور ایده‎ها و تکنولوژی‎های نوین مورد استفاده در ساختمان‎های بلند، بتواند به عنوان یک کتاب مرجع برای معماران موجب بهبود مراحل ارائه طرح، ساخت و بهره‎برداری از ساختمان‎های بلند شود.

43228_orig

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0