بافت های تاریخی نیاز به شهردار دارند

تشکیل شهرداری بافت های تاریخی در جهت حفظ، نگهداری و مدیریت واحد بر این پهنه­ ها انجام خواهد شد تا جلوه های تاریخی و گردشگری تهران هم به چشم بیایند و هم برای نگهداری آنها مدیریت واحدی تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر،احمد حکیمی­ پور رییس کمیته میراث فرهنگی و بافت های فرسوده در جلسه این کمیته که به بررسی چگونگی ساماندهی خیابان ها و معابر تاریخی در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهرداری تهران اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه آیین نامه انتخاب “شهرداری بافت های تاریخی” در دوره های گذشته شورا تدوین شده است گفت: آیین نامه شهرداری بافت ها ی تاریخی در دوره های گذشته شورا تهیه و تدوین شده است، اما به مرحله اجرایی در نیامده است، امیدواریم که در این دوره از شورا بتوانیم، با راه اندازی دبیر خانه ایی برا یاین موضوع،  این طرح را مصوب و اجرایی کنیم.

وی افزود: تشکیل شهرداری بافت های تاریخی در جهت حفظ، نگهداری و مدیریت واحد بر این پهنه­ها انجام خواهد شد تا جلوه های تاریخی و گردشگری تهران هم به چشم بیایند و هم برای نگهداری آنها مدیریت واحدی تصمیم گیری کنند.

حکیمی پور خاطر نشان کرد: بافت های تاریخی تهران تنها به یک یا دو منطقه اختصاص پیدا نمی کند، به دلیل این پراکندگی، تصمیم گیری بر وضعیت آنها نیاز به یک مدیریت واحد دارد که این امر هم با تشکیل شهرداری بافت های تاریخی امکان پذیر خواهد شد.

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا خاطر نشان کرد: در نظر داریم پتانسیل های گردشگری تهران را احیاء و بازسازی کنیم، تهران تنها آلودگی هوا و صوت ندارد. در تهران زیبایی هایی طبیعی و تاریخی وجود دارد که در بی توجهی مسئولان در حال تخریب و دفن شدن هستند.

وی همچنین به وجود مصوبات و تکالیفی برای ساماندهی بافت های تاریخی شهر تهران اشاره کرد و افزود: با وجودی که شورای شهر تهران دوره دوم و سوم مصوبات و اسناد ساماندهی بسیار مهمی را در این زمینه داشته است اما موضوع ساماندهی بافت های تاریخی، خیابان ها و معابر جدی پیگیری نشده است.

حکیمی پور تاکید کرد که کمیته میراث فرهنگی شورا به دنبال به هم پیوستگی سازمان ها و نهادهای مرتبط با ساماندهی بافت های تاریخی است.

رجب علی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نیز اعلام آمادگی همکاری با مدیریت شهری اظهار داشت: طی سال های گذشته بسیاری از موضوعات مرتبط با ساماندهی بافت های تاریخی مقفول مانده بود که با تشکیل دو کمیته فنی و شورای فنی در میراث فرهنگی استان امیدواریم بسیاری از کارهای بر زمین مانده را اجرا کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که میراث فرهنگی استان در پی عملیاتی کردن آن است، بحث تشکیل شورای ثبت حریم قاعده مند آثار تاریخی است.

خسرو آبادی تاکید کرد که قوانین در حوزه میراث فرهنگی  و آثار تاریخی به شیوه بخشی نگری اجرایی نخواهد شد بلکه نیاز به همگرایی و همدلی در این راستا وجود دارد.

در پایان این جلسه مقرر شد با کمیته بافت های تاریخی در شهرداری های مناطق فعال شوند، همچنین طرحی برای نحوه مدیریت، بهره برداری و تملک بناها و آثار تاریخی تهیه و تدوین شود و برای تصویب نهایی به صحن شورا ارائه شود.

همچنین با تشکیل دبیرخانه شهرداری بافت های تاریخی، موجودیت این شهردار تعیین تکلیف شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0