مـوزه ای که از دل عبادتگاه های چیـن می آید

گروه معماری MAD که یکی از بزرگترین گروه های معماری شهر پکن چین محسوب می شود، این بار با ارائه پروژه جدید خود به نام «موزه Ordos» توانست توجه بسیاری از معماران و طراحان جهان را به سوی خود جلب کند. این پروژه در منطقه بیابانی شهر Ordos چین به اجرا درآمده و با همین عنوان نیز نامگذاری شده است.

زمانی که از نمای خارجی ساختمان این موزه رونمایی شد، همگان تصور کردند که گویی این بنا از یک سرزمین دیگر به این مکان آمده و خلاقیت جدیدی در توسعه نمای شهری ایجاد کرده است. البته باید یادآور شد این پروژه به نوعی فرهنگ کهن منطقه Ordos را نیز به نمایش می گذارد و به دلیل کش و قوس هایی که در بدنه آن به وجود آمده توانسته برخی از اعتقادات و سنت عبادتگاه های چینی ها را نمایان سازد. از دیگر مزیت های این پروژه کلان می توان به تکنیک های ساخت به کار رفته در آن اشاره کرد، به گونه ای که قوس های به وجود آمده در نمای ساختمان با بیش از ۵ هزار قطعه پنل فلز و استیل شکل گرفته است.
قطعات این پنل ها در اندازه های متفاوت به کار گرفته شده اند، به طوری که هر یک از آنها با متصل شدن به یکدیگر زوایای کششی و قوس دار را ایجاد کرده و ظرافت طراحی نمای خارجی موزه را دوچندان کرده است. سازه این پروژه به شکل مدور طراحی شده، اما هر کدام از پنل های استیل روی پایه ها سوار شده و در نهایت کش و قوس های لازم را به نمایش گذاشته اند. این پنل ها در قسمت هایی که به راس ساختمان نزدیک می شود با فاصله بیشتری نصب شده اند و این تکنیک به وضوح هر چه بیشتر خطوط مورب و قوس دار نما کمک کرده است. تورم های آلومینیوم با ظرافت خاصی میان این پنل ها قرار گرفته که هم مقاومت آنها را افزایش داده و هم فاصله بین پنل ها را پوشش داده است. این امر سبب شده در نمای خارجی هیچ تناقضی ایجاد نشود و چشم انداز آن بسیار جذاب و زیبا جلوه کند. همچنین نوع قوس های به کار رفته در بدنه به گونه ای است که سایه روشن های جذابی در فضا ایجاد شده و با توجه به منطقه بیابانی Ordos می تواند بسیار شرایط مساعد و دلپذیری را برای بازدیدکنندگان از این موزه به وجود آورد.

ordos

منبع: ماهنامه ساختمان و پلیمر

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0