مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از اصلاح آئین‌نامه ساخت و ساز در شهر تهران برای الزام رعایت ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای استفاده معلولان و جانبازان خبر داد.

مجتبی شاکری درباره مناسب‌سازی معابر شهری برای جانبازان،‌ معلولان و سالمندان و جلسه‌ای که در این‌باره برگزار شد،‌اظهار داشت: اخیراً جلسه‌ای با اقبال شاکری و علی صابری دو عضو شورای شهر تهران در مؤسسه مطالعات تاریخ تهران برگزارکردیم که در آن مباحث متنوعی از جمله مناسب‌سازی معابر، در دسترس بودن سطوح شهری و ایمن شدن مسیرها برای تردد جانبازان، معلولان،‌ کودکان و سالمندان مطرح شد.
وی با اشاره به این‌که علاوه بر در دسترس بودن سطوح مناسب برای تردد این قشراز جامعه مسئله ایمنی هم حائز اهمیت است، ‌گفت: نکته دیگر یکپارچه شدن مجموعه است؛زیرا ممکن است یک جانباز یا معلول از پارکی که مناسب‌سازی شده خارج شود اما در معابر و خیابان‌ها دچار مشکل شود.
اگر مجموعه آنچه قراراست در دسترس قرار گیرد به طور یکپارچه، مناسب‌سازی نشود سهولت تردد برای این قشر جامعه را در پی نخواهد داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت این بود که برای این کار اصلاح آئین‌نامه‌ها لازم است تا بر این اساس کسانی که در امر ساخت و ساز دخیلند موظف به رعایت ضوابط مناسب‌سازی‌ها شوند.
همان‌طور که برای هر آپارتمان یا واحدی که مجوز ساخت داده می‌شود موظف به تأمین پارکینگ می‌کنیم مناسب‌سازی هم جزء آیین‌نامه‌های مربوط قرار گیرد تا افراد موظف به رعایت آن باشند.
وی با بیان این‌که متأسفانه در این زمینه با خلاء قانونی وعدم نظارت بر اجرای قانون مواجهیم، تاکید کرد: پیمانکارهایی که کار ساخت و ساز را به عهده دارند درباره مناسب‌سازی توجیه فنی نیستند و لازم است مشاور مناسب برای این کار وجود داشته باشد البته بهره‌مندی از مشاوران برای ایجاد مناسب‌سازی در ساخت و سازها باعث افزایش هزینه‌ها نخواهد شد.
شاکری تصریح کرد: برای تبدیل شدن این موضوع به قانون کارگروهی برای ارائه آن در قالب طرحی به شورای شهر، تشکیل شده است البته مذاکرات فنی آن نیز با مجریان تا حدودی صورت گرفته است که باید نهایی شود تا بعد از تصویب شدن لازم‌الاجرا شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0