جلوگیری از تغییر کاربری باغات کرج

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه شورای عالی شهرسازی برای جلوگیری از تغییر کاربری باغات کرج و کاخ مروارید را ابلاغ کرد.

 پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه این شورای عالی در مورد باغات شهر کرج و کاخ مروارید را برای اجرا به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز ابلاغ کرد.

در اجرای بند (۵) ماده (۴) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (۴۲) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۸/۲/۱۳۹۳ موضوع باغات شهر کرج و کاخ مروارید را با توجه به مصوبه ۲۳/۱۰/۱۳۹۲ مبنی بر اعزام گروهی از اعضای شورای عالی به منطقه و حکم مورخ ۳۱/۱/۱۳۹۲ به شماره ۳/۱۹۴/۹۰۷۳ دادگستری کل استان البرز مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱ـ در مورد مجموعه کاخ مروارید با توجه به تبصره یک ماده واحده و تبصره ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۶۴ و بندهای ماده۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی و قانون منع فروش و واگذاری اراضی با کاربری غیرمسکونی برای امر مسکن، تصمیم کمیسیون ماده پنج مورخ ۲۱/۶/۱۳۹۱ و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ ۱۰/۷/۱۳۹۱ ملغی‌الاثر شده و مراتب در آتی مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

۲ـ با توجه به انطباق حریم مجموعه کاخ مروارید بر محدوده ملکی طبق ضوابط طرح تفصیلی و به جهت حفظ یکپارچگی مجموعه، صیانت و حفاظت از کل اراضی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ شامل ساختمان‌ها، استخر، دریاچه مصنوعی، میدان سوارکاری، جنگل مصنوعی، زمین تنیس، زمین گلف، فرودگاه و باغ مشجر شرقی و کلیسا (نقشه پیوست) توسط سازمان میراث فرهنگی الزامی است.

۳ـ در خصوص باغات تثبیت شده‌ی کرج، با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری‌های انجام پذیرفته و به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری بر باغات تثبیت شده و کلیه پلاک‌هایی که براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آرای کمیسیون ماده ۱۲ باغ می‌باشند لازم‌الرعایه بوده و جایگزین ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی در پهنه باغات می‌شود.

۴ـ کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری، ضوابط و مقررات کلیه عرصه‌های سبز و باز شهر کرج را در ضوابط و مقررات طرح جامع ساختاری و راهبردی و طرح تفصیلی با رویکرد حفظ حداکثری پهنه‌های مذکور مورد بازنگری قرار داده و نتیجه به شورا ارائه شود.

۵ ـ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات مکرر ایشان بر حفظ باغات و جلوگیری از «تبدیل فضای سبز به آهن و سیمان» طی مکاتبه‌ای با معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تأکید بر ضرورت التزام عملی و تمکین به قوانین مرتبط با صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی توسط نیروهای مسلح، موضوع تبدیل باغات کرج به معاونت یادشده منعکس شود.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0