تاثیر معماری بر جذب گردشگر

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از معماری شهری در جذب گردشگر تأکید کرد.

روح‌الله بیگی در خصوص برپایی همایش گردشگری و توریسم در مشهد با بیان اینکه امروز گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار است، اظهار کرد: امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلانشهرهای ایران بوجود آورده و معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. وی افزود: جذب گردشگران سبب توجه جهانی به کشورمان و رشد و توسعه اقتصادی و همچنین شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بی‌شک بهره ‌گرفتن از علم معماری و استفاده از معماران برتر، باعث ساخت بناهای خاص و تقویت معماری شهری شده و مروری بر موضوع توریسم و گردشگری نشان می‌دهد کشورها و شهرهایی که از معماری خاص و جذابی برخوردارند، بیشترین گردشگر را جذب می‌کنند.

بیگی با اشاره به تأثیر معماری ایرانی بر توسعه صنعت توریسم تأکید کرد: معماری رومیان، ایتالیا را به عنوان مرکز گردشگری در جهان مطرح کرده همانگونه که ایرانیان بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله شیراز و اصفهان را مورد توجه جهانیان قرار داده است.

وی با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت توجه به معماری شهری و طراحی شهرها به گونه‌ای که سبک زندگی اسلامی محقق شود، گفت: گردشگری هنوز فعالیت جدیدی برای بسیاری از کشورهاست که تجربه‌ای کم یا ناچیز در توسعه این بخش از اقتصاد دارند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در دهه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود گردشگری بزرگترین صنعت صادراتی در سال ۲۰۲۰ بشود، کشورها اهمیت زیادی برای توسعه گردشگری قائل شده‌اند، امروزه صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته و بسیاری از کشورها از این طریق توانسته‌اند وضعیت خویش را تا حد درخور توجهی بهبود بخشیده و بسیاری از مشکلات خود از قبیل بیکاری، پایین بودن سطح درآمد، سرانه و کمبود درآمد ارزی را پوشش دهند.

وی عنوان کرد: درآمد بعضی از کشورها از صنعت توریسم با درآمد نفتی کشورمان برابری می‌کند و گاه بخش اعظم درآمد یک کشور از این طریق تأمین می‌شود، با ورود یک گردشگر چندین شغل غیر مستقیم ایجاد شده و گردشگران می‌توانند اقتصاد یک روستا، شهر، منطقه و کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

بیگی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مقاصدی که روندهای گردشگری جهان را در دهه‌های گذشته تحت تأثیر قرار داده، مرکز شهری است و رشد سفرهای کوتاه مدت، این مقاصد را به یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری تبدیل کرده، این مسئله خود را در کاهش میانگین مدت سفر گردشگران در بیشتر مقاصد دنیا نشان داده است و تا حدودی می‌توان آن را با تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر مرتبط کرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در زمینه ظرفیت‌های کشورمان در حوزه توسعه توریسم و جذب گردشگر اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی کشورمان و تنوع آب و هوایی و همچنین تمدن کهن ایرانی و اسلامی با آثار باستانی فراوان و معماری شگفت‌انگیز این آثار، قابلیت‌های کشورمان از نظر جذب گردشگر را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: ظرفیت کشور از لحاظ تعدد اماکن مذهبی، جذب گردشگر مذهبی و همچنین جذب گردشگر پزشکی، درمانی و علمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه باید در جذب گردشگر مورد توجه قرار گیرد، لزوم استفاده از معماری شهری است، گفت: در کنار مرمت و بازسازی آثار تاریخی باید حداقل محدوده‌های این اماکن، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، بازارها، فضاهای تفریحی و… با معماری تحسین‌برانگیز ایرانی اسلامی جذابیت دوچندان بگیرد و بی‌شک این هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های ماندگار و سودآوری در میان مدت است.

بیگی گفت: سوابق دیرینه در معماری آثار مختلف، معماری ایرانی و اسلامی را زبانزد عام و خاص در جهان کرده و استفاده از این ظرفیت ضمن برجسته کردن تمدن و فرهنگ مردمان ایران زمین، بستر جذب گردشگران بیشتر و رشد اقتصادی مناسب‌تر را می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همایش‌های کاربردی در زمینه معماری و توریسم می‌تواند اهمیت توجه به معماری و توریسم را نشان دهد و همچنین در ارائه نمونه‌ها، الگوها و رویکردهای حوزه معماری در مسیر تاثیرگذاری بر رونق صنعت توریسم مفید باشد.

وی اظهار کرد: استفاده از تجربیات سایر کشورها و مقایسه آمار کشورها و مناطق مختلف، جهت‌گیری سیاست‌ها در این حوزه و انتخاب استراتژی‌های مناسب را باعث می‌شود و خروجی مناسب و کاربردی از چنین همایش‌هایی، ضامن تداوم و استقبال از تکرار آنها در موضوعات مربوط است.

گفتنی است؛ دومین همایش بین‌المللی معماری و توریسم ۸ و ۹ خردادماه سال جاری در سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی (مشهد مقدس) برگزار می‌شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0