ابلاغ اساس‌نامه شهر فرودگاهی

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: اساس‌نامه شهر فرودگاهی در هفته جاری از سوی دولت به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

محمد علی نوریان اظهار کرد:‌ اساس‌نامه شهر فرودگاهی به تصویب شورای نگهبان رسیده و در مراحل ابلاغ دولت است که در هفته جاری به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود. وی افزود: بعد از ابلاغ این اساسنامه کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود.

نوریان با بیان اینکه مذاکراتی با گروه‌های خارجی انجام شده که با طرف چینی بیشتر به توافق رسیده‌ایم، گفت: مذاکره با چینی‌ها در این رابطه به نتایجی رسیده که تکلیف نهایی آن تا چند روز آینده مشخص می‌شود. وی ادامه داد: مبلغ قرار‌داد یک تا ۲٫۵ میلیارد دلار است و بحث فاینانس مالی را باید نهایی کنیم.

اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و چهارم فروردین ماه یک‌هزار و سیصد و نود و سه به تصویب هیات وزیران رسیده است؛ در جلسه مورخ دهم اردیبهشت ماه سال جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اساسنامه تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام منتظر نظر شورای نگهبان بود که پس از موافقت این شورا با کمک بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

با تبدیل فرودگاه به شهر فرودگاهی، استقلال مالی و مدیریتی برای فرودگاه به وجود می‌آید و با ادغام فعالیت‌های فرودگاهی و غیرفرودگاهی که در دنیا هم مرسوم است امکانات خوب سرمایه‌گذاری و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی فراهم می‌شود.

این شهر ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را شامل می‌شود و در نهایت قادر به ایجاد زمینه اشتغالی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر را دارد که فعالیت‌های مختلفی را در قالب ۲۵ شهرک تخصصی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد کرد. برخی از این شهرک‌ها به شرح زیر است:

– شهرک سلامت که فعالیت‌های توریست پزشکی و ارائه کلیه خدمات مرتبط از جمله احداث بیمارستان‌ها و مراکزتخصصی و واردات و صادرات کالاهای پزشکی و ایجاد مراکز اقامتی مرتبط را در منطقه آزاد ارائه می‌کند.

– شهرک دانش که فعالیت‌های آموزش عالی را در منطقه آزاد برای خدمات آموزشی در ۲۵ کیلومتری تهران طراحی کرده و به موسسات آموزشی امکان ایجاد پردیس بین‌المللی آنها را می‌دهد.

– شهرک گردشگری که با توجه به وجود شهری ۳۵۰۰ ساله به روایت سازمان میراث فرهنگی در زیر تپه‌های معمورین در ضلع غربی فرودگاه موقعیت ویژه‌ای را به این فرودگاه در مقایسه با سایر فرودگاه‌های جهان داده است.

– شهرک رسانه‌ای فضایی نوین را برای انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند.

– شهرک تفریحی با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار برای ایجاد فعالیت‌های تفریحی شامل شهربازی و سرزمین‌های گردشگری است.

– شهرک تجارتی با مساحت بالغ بر ۳۰۰ هکتار آماده استقرار دفاتر مرکزی شرکت‌های تجاری، بانک‌ها و موسسات بیمه‌ای در منطقه آزاد در فاصله ۲۵ کیلومتری تهران است.

– شهرک مراکز همایشی و هتل‌ها با مساحتی حدود ۷۸ هکتار برای استقرار مراکز برگزاری اجتماعات کشور و ساخت انواع هتل‌های سرویس‌دهنده به شهر فرودگاهی در منطقه ویژه اقتصادی طراحی شده است.

– شهرک زیست محیطی با مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار برای فعالیت‌های نوآورانه و تحقیقات زیست محیطی و ایجاد فضاهای توریسم زیست محیطی طراحی شده است.

– شهرک نمایشگاهی با مساحتی حدود ۱۵۰ هکتار برای اسقرار نمایشگاه‌های بین‌المللی مثل نمایشگاه‌های خودرو، صنایع طلا، مصالح ساختمانی و … در منطقه ویژه اقتصادی طراحی شده است.

– شهرک صادراتی با مساحتی حدود ۱۶۷ هکتار در منطقه آزاد تجاری برای صادرات انواع کالاهایی مانند گل و گیاه و … که نیاز به حمل و نقل هوایی دارند طراحی شده است.

– شهرک فناوری‌های برتر high tech در منطقه‌ای با ترکیبی از زمین‌های منطقه آزاد و نرمال با مساحتی حدود ۵۰۰ هکتار برای استقرار تکنولوژی‌های نوین و برتر لحاظ شده است.

– شهرک خدمات پشتیبانی که برای تامین نیازهای بازرگانی و حمل و نقلی کشور در زمینی به مساحت ۶۰۰ هکتار در بین دو منطقه ویژه اقتصادی و منطقه نرمال طراحی شده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0