انتقاد از معماری شهرسازی بجنورد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: معماری شهرسازی انسان گرا در بجنورد نامتناجس است.

علی اصغر بدیعی مقدم در همایش معماری شهرسازی انسان گرا که با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان شمالی و دانشگاه بجنورد برگزار شد با اشاره به اینکه در گذشته ما در بحث‌های معماری حرف اول را می‌زنیم و می‌توانیم در حال حاضر نیز آن را حفظ کنیم، افزود: معماری به لحاظ آرامش روحی، روانی و جسمانی نقش بسزایی بر روی انسان‌ها دارد، بنابراین باید آیتم‌های معماری بر طبق شرایط اقلیمی منطقه مورد توجه معماران قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر به معماری شهر بجنورد نگاهی داشته باشیم، متوجه آن خواهیم شد که شرایط حال حاضر این شهر هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ایرانی ندارد و این امر می‌طلبد که در سطح دانشگاهی به آن توجه ویژه شود. بدیعی مقدم تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی به منظور حل این مشکل و اجرای معماری اسلامی ایرانی از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا در سطح شهر آنچه که موجب آرامش روحیه شهروندان در حوزه معماری خواهد شد را اجرایی کنیم. این مقام مسوول بیان کرد: هر چه قدر در این زمینه سرمایه گذاری شود، به دنبال آن مشکلات اجتماعی نیز کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر برگزاری این گونه همایش‌ها که دارای محتوا نیز باشند، توضیح داد: در ارتباط با معماری و شهرسازی تاکنون چندین همایش در این شهر برگزار شده است، اما باید دبیرخانه دائمی نیز در این ارتباط تشکیل شود تا بتوان از مقالات موجود بهره برد. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین ادامه داد: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در حال انعقاد قرار دادی با دانشگاه‌هاست تا از خرد جمعی و هم اندیشی اندیشمندان و نخبگان حوزه معماری و شهرسازی استفاده کند.

روح الله براتیان نیز در این همایش، با اشاره به اینکه شهرسازی شهر بجنورد بیشتر با نگاه خودرو محوری ساخته شده است، افزود: بیشتر هزینه‌های تدوین شده در بودجه برای بحث آسفالت و معابر بوده است. وی ادامه داد: اختلافی که در پیاده‌روها وجود دارد، بر مبنای حرکت خودروها‌ست و به این منظور که خودروها بتوانند به راحتی حرکت کنند نه بر مبنای انسان‌ها.

براتیان اظهار کرد: به همین دلیل شهرداری بجنورد برای از بین بردن این معضل در شهر از دو ماه گذشته ساخت و اصلاح پیاده روها را بر مبنای حرکت انسان‌ها قرار داده است. وی با بیان اینکه نرده‌های اطراف پارک ها و شهربازی بجنورد یکی از ایراداتی است که در حوزه فضای سبز این شهر وجود دارد، توضیح داد: برای حل این مشکل نیز تمامی حصارها و نرده‌های اطراف پارک ها و فضای سبز این شهر برداشته شد.

این مقام مسوول در طرح این سو‌ال که آیا خیابان های طراحی شده در بجنورد انسان‌گرا هستند، تصریح کرد: حتی یک پیوست در ارتباط با طرح توسعه معابر بجنورد که مرتبط با انسان گرایی باشد، پیدا نشده است. به گفته وی، زمانی که می‌خواهیم خیابانی را طراحی کنیم، باید بر اساس نیازهای روحی و روانی افراد باشد.

شهردار بجنورد گفت: در شهر بجنورد فرهنگی که بین رانندگان وجود دارد، این است که به راننده دیگری اجازه نمی‌دهند تا جلوتر از او حرکت کند، بنابراین موانعی را ایجاد کردیم تا گردش به چپ خودروها را محدود کنیم. وی تاکید کرد: اگر دانشجویان می‌خواهند طرح‌هایی را در ارتباط با شهرسازی به ما ارائه دهند، مواردی همچون کیفیت عملکردی، کیفیت تجربی و زیبا شناختی و کیفیت زیست محیطی را مورد توجه قرار دهند.

براتیان تصریح کرد: شاخص‌هایی که در ارتباط با معماری شهرسازی انسان گرا باید به آن توجه شود، آرام سازی و روان سازی ترافیک، آسایش منظرو استفاده از حمل و نقل عمومی است.

وی توضیح داد: با توجه به حضور مرقد برادر امام رضا(ع) در شهر بجنورد و ظرفیت‌های گردشگری، این شهر ظرفیت آن را دارد که معماری شهرسازی هم راستا با توسعه گردشگری و مذهبی رشد کند. رییس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت:عدم وجود معماری شهرسازی، شهر را به سوی روستایی شدن سوق می‌دهد.

مهدی محمدی در همایش معماری شهرسازی انسان گرا افزود: ما شهر را می‌سازیم اما امکانات اولیه اجتماعی را در آن قرار نمی‌دهیم که این امر سبب می‌شود تا این شهر به سوی روستایی شدن پیش رود. وی با تاکید بر اینکه اولین چیزی که دانشجویان و معماران در طراحی‌های خود باید به آن توجه کنند، فرهنگ ایرانی و اسلامی است، ادامه داد: عدم سنخیت بین معماری مرکز و حاشیه شهرها موجب می‌شود تا شاهد ناهنجاری‌های مختلف در سطح جامعه باشیم.

محمدی با بیان اینکه معماری فقط یک هنر نیست، بلکه یک علم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نیز می‌تواند باشد، اظهار کرد: زمانی که در یک جامعه صنعت محور زندگی می‌کنیم، باید معماری آن بر مبنای صنعت باشد و زمانی که در یک جامعه گردشگری زندگی می‌کنیم باید علم معماری آن بر مبنای علم معماری توریست محور باشد.

وی بیان کرد: امروز در بحث معماری شهری کمتر نشانه‌ای از معماری زیبایی دیده می‌شود و هویت زدایی یکی از مشکلات موجود در شهرهاست و اولین مسوولیت ما برای حل این مشکل هویت بخشی به شهرهاست. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه کپی برداری یکی از مشکلات حوزه معماری شهرسازی است، توضیح داد: به عنوان مثال نما با شیشه سکوریت در بجنورد یکی از این مشکلات است.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل معماری شهرسازی در شهرها اولین گام را باید مسوولان دولتی بردارند، گفت: سازمان‌های دولتی ساختمان ادارات خود را باید بر طبق الگوی ایرانی اسلامی بسازند.

محمدی با اشاره به اینکه این امر متاسفانه در بسیاری از نهادهای دولتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ساختمان مجلس شورای اسلامی که خانه ملت است، به عنوان هرم ساخته شده است که این طراحی هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0