امکانات موجود جوابگوی بحران های بزرگ در تهران نیست

وزیرکشور گفت: با توجه به جمعیت و وسعت زیاد پایتحت امکانات موجود جوابگوی حوادث و بحران های بزرگ نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر،عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور، سید حسین هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار، سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران بازدید کردند.

وزیر کشور در پایان بازدید در جمع خبرنگاران گفت: هدف این بازدید آشنایی با فعالیت‌های شهرداری تهران در این حوزه بودتا در طراحی نهایی ساختار ستاد و سازمان مدیریت بحران کشور که در حال حاضر مشغول انجام اقدامات مربوط به آن هستیم، از تجربیات شهرداری  و  سازمان پیشگیری و مدیریت  بحران  تهران در این زمینه استفاده کنیم.

وی گفت: خوشبختانه شهرداری تهران تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های بسیار خوب، غنی و منسجمی در حوزه مدیریت بحران اجرا کرده است ، از جمله آن که علاوه بر احداث اتاق مدیریت بحران در ۲۲منطقه مختلف شهر تهران ستاد مدیریت بحران تشکیل داده است.

وزیر کشور افزود: اما با توجه به جمعیت و وسعت زیاد تهران این امکانات در بحران‌های بزرگ پاسخگو نخواهد بود و حجم طرح‌ها و کارها باید افزایش یابد تا تامین کننده تمامی نیازها باشند.

وی افزود: از همین رو ایجاد و احداث مرکز مدیریت بحران کشور در ابعادی بزرگتر و با امکانات بیشتر در کنار مرکز مدیریت بحران تهران و برای رسیدگی به امور مدیریت بحران کل کشور ضروری است تا آن مرکز ، مکانی  برای رصد تمامی بحران‌های کشور باشد. در  آنجا باید نقشه‌های اماکن بحرانی و آسیب پذیر موجود باشد و سوانح و مخاطرات به طور دائم رصد شود.

رحمانی فضلی گفت: اگر چه احتمال وقوع حوادث بزرگ طبیعی کم است، اما وجود ساختار و نظام مدیریت بحران  برای اجرای طرح‌های پیشگیری و آمادگی ضروری است و بر همین اساس این ساختار برای کل کشور در وزارت کشور و برای پایتخت در شهرداری تهران دیده شده است.

وی با بیان این نکته که اگر آمادگی لازم را بدست نیاوریم، میزان تلفات و خسارات در حوادث بزرگ به شدت افزایش می‌یابد، گفت: باید همزمان دولت ، مجلس و مردم در ایجاد و تقویت ساختار مدیریت بحران همکاری و کمک نمایند به خصوص آنکه با فراگیری آموزش‌های لازم مردم می‌توانند به دیگران کمک کنند و در این امر فعال باشند.

وزیر کشور یادآور شد: مهلت قانون اولیه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال اتمام است و در تلاشیم تا پیش‌نویس قانون جامع و جدیدی را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کنیم بنابراین باید با کمک مجلس و مسئولان این بخش در شهرداری و کشور، تجربیات اجرای قانون قبلی ، ایرادات، اشکالات و پیشنهادات  مشخص و در تدوین و تصویب قانون جدید لحاظ شود.

همچنین در این بازدید  دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز  در سخنانی ضمن استقبال از حضور وزیر کشور  و هیات همراه در اتاق مدیریت بحران تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در جمع مدیران شهرداری مبنی بر مدیریت جهادی و تعامل میان شهرداری و دولت به تاریخچه شکل‌گیری این مجموعه اشاره کرد و گفت: در تهران ۵۵ مخاطره شناسایی شده که از میان آنها ۱۳ مخاطره قریب‌الوقوع و دارای احتمال بیشتر است. زلزله ، روانگرایی، آتشفشان،زمین‌لغزش، فرونشست،سیلاب، آتش‌سوزی، انفجار، حوادث کوهستان و سوانح شهری از آن جمله است.

 وی افزود: موقعیت مکانی و زمین‌ساختی شهر تهران از جمله قرارگیری شهر تهران در پهنه گسلی باعث تشدید این مخاطرات می شود.  وجود بافت‌های فرسوده و متراکم شهری  و فرسودگی شریان‌های حیاتی نیز از عوامل تشدید کننده این وضعیت هستند.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تهران گفت : مطالعات زیادی  در این مجموعه انجام شده و تمامی خروجی‌ها  و  اقدامات عملی بر اساس مطالعات پایه  انجام شده است مانند پروژه ریز‌پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر تهران، طرح جامع کاهش خطر‌پذیری ،  طرح توانمندسازی مدیریت بحران و واکنش اضطراری در ۷۲ ساعت اولیه پس از وقوع زلزله،ظرفیت‌سازی برای کاهش خطر پذیری لرزه‌ای، طرح اسکان اضطراری و موقت ، ایجاد و توسعه سامانه پایشی تخمین تلفات و خسارت و آموزش و سنجش میزان آگاهی شهروندان.

 صادقی افزود: زیر ساخت‌های آمادگی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و باید برخی ابهام‌ها بر طرف و زمینه‌های تعامل و همکاری بیشتر نهادها، میزان مسئولیت‌ها و سطح‌بندی حوادث ملی، استانی و شهرستانی، عمق ماموریت ها، نحوه ارتباط و هماهنگی، نقش شورای هماهنگی مدیریت بحران، جایگاه وحدت فرماندهی و منابع تامین مالی مشخص و شفاف شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که به منظور افزایش آگاهی و آمادگی مدیران کشور با مقوله مدیریت بحران و تقویت دغدغه آنان به موضوع مدیریت سوانح، اردوی آموزشی مدیریت بحران برای مدیران کشوری برگزار شود.

 عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در سخنانی خطاب به وزیر کشور و هیات همراه گفت: شهردار تهران در ۲۲ منطقه، ۲۲ ستاد مدیریت بحران ایجاد کرده است و بر اساس تعامل جدیدی که بین فرمانداری، شهرداری و استانداری صورت گرفته جلسات مربوط به مدیریت بحران سازمانها و نهادها در هر منطقه‌ای در ساختمان ستاد مدیریت بحران آن منطقه تشکیل شود تا هم مدیران با یکدیگر و اتاق‌های مدیریت بحران مناطق ین مکان‌ها آشنا شوند و هم ساختار فرماندهی آن منطقه مشخص شود.

وی با اشاره به یک مورد موفق گردهمایی مدیران و تمرین هماهنگی و اقدام در اتاق مدیریت بحران گفت: به هر حال اینجا مجموعه بسیار ارزشمندی است که در نوع خود در کشور ما بی نظیر و در حال توسعه و رشد است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0