لغو مصوبه تغییر کاربری کاخ مروارید

شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه اخیرش مصوب کرد که تصمیم کمیسیون ماده پنج مورخ ۲۱/۶/۹۱ و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ ۱۰/۷/ ۹۱ در خصوص کاخ مروارید لغو و مراتب در آینده مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مصوب کرد: درخصوص مجموعه کاخ مروارید با توجه به تبصره یک ماده واحده وتبصره ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۶۴ و بند های ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی و قانون منع فروش و واگذاری اراضی با کاربری غیر مسکونی برای امر مسکن، تصمیم کمیسیون ماده پنج مورخ ۲۱/۶/۹۱ و مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مورخ ۱۰/۷/ ۹۱ لغو و مراتب در آینده مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد: این مصوبه را بر اساس جلسه مورخ ۸/۲/۹۳ موضوع فوق را با توجه به مصوبه ۲۳/۱۰/۹۲ مبنی بر اعزام گروهی از اعضای شورایعالی به منطقه و عزیمت آقایان دکتر حجت، دکتر حناچی، مهندس خندان دل و دکتر متصدی و حکم مورخ ۳۱/۱/۹۲ به شماره ۳/۱۹۴/۹۰۷۳ دادگستری کل استان البرز مورد بررسی قرار داد و تصمیم لازم را در خصوص کاخ مروارید اتخاذ کرد.
در ادامه مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری آمده است: با توجه به انطباق حریم مجموعه کاخ مروارید بر محدوده ملکی طبق ضوابط طرح تفصیلی و به جهت حفظ یکپارچگی مجموعه، صیانت و حفاظت از کل اراضی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ شامل ساختمانها، استخر، دریاچه مصنوعی، میدان سوارکاری، جنگل مصنوعی، زمین تنیس، زمین گلف، فرودگاه و باغ مشجر شرقی توسط سازمان میراث فرهنگی الزامی است.
همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب کرد: خصوص باغات تثبیت شده ی کرج، با توجه به هجمه تخریب و تغییر کاربری های انجام پذیرفته و به جهت جلوگیری از تبدیل باغات؛ دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری بر باغات تثبیت شده و کلیه پلاک هایی که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آرای کمیسیون ماده ۱۲ باغ می باشند لازم الرعایه بوده و جایگزین ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردی ساختاری و طرح تفصیلی در پهنه باغات می شود.
همچنین در این جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر کرد: کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ،ضوابط و مقررات کلیه عرصه های سبز و باز شهر کرج را در ضوابط و مقررات طرح جامع ساختاری و راهبردی و طرح تفصیلی با رویکرد حفظ حداکثری پهنه های مذکور مورد بازنگری قرار داده و نتیجه به شورا ارائه گردد.
شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه خود همچنین مصوب کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر ایشان بر حفظ باغات و جلوگیری از”تبدیل فضای سبز به آهن و سیمان” طی مکاتبه ای با معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تآکید بر ضرورت التزام عملی و تمکین به قوانین مرتبط با صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی توسط نیروهای مسلح یادآوری شده و موضوع تبدیل باغات کرج به معاونت یاد شده منعکس شود.
گفتنی است کاخ مروارید یا کاخ شمس یکی ازبناهای ارزشمند دوران معاصر است که به واسطه ساخت آن توسط بنیاد فرانک لوید رایت در ایران شهرت جهانی دارد. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و تا اوایل دهه ۸۰ به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده مورد بازدید عموم قرار می گرفت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0