ارزنده ترین اثر معماری بروجرد

در حالی مرمت بناهای تاریخی بروجرد به ویژه دو مسجد جامع و امام روند کندی دارد که این موضوع علاوه بر نگرانی مردم، صدای مسئولان را بلند کرده است تا امام جمعه بروجرد خواستار جدیت مسئولان برای حفظ این بناهای ارزنده معماری اسلامی شود.

 بروجرد به عنوان دیار خانه های تاریخی و آثار ارزنده معماری ایرانی اسلامی دارای شهرتی ملی است تا دو مسجد تاریخی امام و جامع این شهرستان همواره به عنوان مقصد سفر گردشگران زیادی انتخاب شود.

این در حالیست که مسجد جامع بروجرد به عنوان مسجدی بی همتا در غرب کشور از نخستین مساجدی است که در ایران ساخته شده و مسجد امام بروجرد نیز ارزنده ترین انای معماری اسلامی در بروجرد و لرستان محسوب می شود.

روند تخریب این دو اثر برجسته نگرانیهای زیادی را در بین مردم و علاقمندان به معماری اصیل ایرانی – اسلامی به وجود آورده تا امام جمعه بروجرد در واکنش به این موضوع بگوید که آثار تاریخی بروجرد جزء مواریث فرهنگی این شهرستان است که باید از آنها محافظت شود.

حجت الاسلام حسن ترابی در گفتگو با مهر در رابطه به وضعیت نامناسب آثار تاریخی بروجرد اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر آثار تاریخی شهرستان دچار آسیب جدی شده و در معرض تخریب قرار گرفته اند. وی با بیان این مطلب افزود: مسجد جامع بروجرد با بیش از هزار سال قدمت امروز به توجه کافی مسئولان نیاز دارد تا از خطر تخریب و فرسایش در امان بماند.

حجت الاسلام ترابی تصریح کرد: همچنین مسجد امام خمینی(ره) بروجرد نیز با ۲۳۰ سال قدمت دومین مسجد تاریخی شهرستان است که بخشهایی از آن در حال تخریب است اما در طول دو سال گذشته ریالی اعتبار برای مرمت آن تخصیص نیافته است.

امام جمعه بروجرد ادامه داد: امروز توجه به حفظ این آثار به عنوان بناهایی با معماری زیبای ایرانی – اسلامی یکی از ضرورت ها در این بخش است. وی ادامه داد: این آثار در زمانهای گذشته بدون هیچ امکاناتی ساخته شده اند اما مشاهده می شود متاسفانه امروز با این همه امکانات نمی توانیم نه مانند آنها بسازیم و نه از آنها به نحو احسن حفاظت کنیم.

حجت الاسلام ترابی با بیان اینکه باید بررسی شود که برای مرمت آثار تاریخی روند توزیع اعتبارات در استان به چه صورت انجام می گیرد، یادآور شد: باید سهم شهرستان بروجرد با دارا بودن تعداد زیادی بنای تاریخی و فرهنگی از محل این اعتبارات تخصیص داده شود.

بنابر این گزارش ازجمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمند ترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می رود.

صحن این بنا دارای طول وعرض ۴۷×۶۱ متر مربع است و در وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. مسجد دارای سه درگاه است؛ درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می شود و دارای طاق و مقرنسهای بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتحعلی شاه قاجار نقش بسته است.

طرح و نقشه این بنا از مسجد امام تهران الگو برداری شده است. راه ورودی غربی آن به سمت بازار دواتگران باز می شود وبه خیابان صفا نیز راه دارد. شبستان جنوبی زیر گنبد اصلی قرار دارد. بلندای طاق آن ۱۷٫۵ متر است و حاشیه آن با کاشیهای سیاه و قهوه ای تزیین شده و محراب این شبستان نیز گچبری شده است.

ایوان شمالی مسجد ۱۷متر بلندی دارد و حاشیه آن با کاشی معرق تزیین شده که در نوع خود از کاشیهای بی نظیر قاجاریه محسوب می شود. مسجد امام یکی از حوزه های علمیه قدیمی به شمار می آید که دارای ارسی های مشبک و زیبایی است و در آن ۱۶ حجره برای سکونت طلاب در نظر گرفته شده است.

این بنا مربوط به دوره قاجاریه و به شماره۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بروجرد نیز در قلب بافت تاریخی و در مرکز قدیمی‌ترین محله و هسته اولیه شکل‌گیری شهر در کنار بازار تاریخی بروجرد واقع شده است. این مسجد که به مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است.

مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در شهر بروجرد بنا نهاده شده است. بنای موجود مسجد از نظر فرم از نوع مساجد تک ایوانی است که دارای دو درب ورودی در جهات شرق و غرب بوده و شامل یک حیاط مرکزی مستطیل، ‌ایوان،‌ فضای گنبد خانه و شبستانهای اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی است. مسجد جامع بروجرد نیز به شماره ۲۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0