مقاوم سازی ساختمان های فرسوده

ساختمان های موجود که ظرف چند سال اخیر ساخته شده اند، دارای مقاومت چندانی نیستند و به عنوان جدی ترین مشکل در سطح کشور محسوب می شوند. در صورت بروز حادثه ای تعداد زیادی از ساختمان های فعلی خرابی وسیعی را به ارمغان خواهند داشت، که البته این موضوع مد نظر کارشناسان امر است. این در حالی است که باید بحث مقاوم سازی ساختمان هایی که ظرف چند سال اخیر ساخته شده اند با جدیت بیشتری پیگیری شود.

مقاوم سازی ساختمان ها با مشارکت دولت، شهرداری و مردم

رئیس کمسیون عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: موضوع قطعی و مشخص در رابطه با مقاوم سازی این است که این طرح به هرحال باید به صورت اساسی و با مشارکت دولت، شهرداری و توسط خود مردم صورت بگیرد.

احمد دنیا مالی در ادامه اضافه کرد: در همه جای دنیا تمام ساختمان ها ،در طول عمرشان با توجه به شرایط روز چندین بار بازسازی می شوند و در هر دوره مصالح و متریال جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کمسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تعدادی از ساختمان ها هستند که امکان مقاوم سازی برای آنها وجود دارد، اذعان داشت: البته اصل مطلب تامین منالع مالی است که در این زمینه بانک ها باید وارد عمل شوند و همکاری لازم را با مردم و دولت جهت ارائه تسهیلات برای این کار دشته باشند.

دنیا مالی بحث بافت فرسوده و مقاوم سازی یا به عبارتی ساخت مجدد آن را از موضوعات مهم کلان شهرها برشمرد و گفت: در این مورد باید به صورت حمایتی برخورد شود. شهرداری های کلان شهرها باید وارد عمل شوند، البته شهر تهران در این مسئله مداخله کرد، اما به دلایل مختلف این روش جواب نداد.

وی خاطر نشان ساخت: نظر وزارت راه و شهرسازی بر این است که شهرداری در بحث تسهیلات، حقوق و عوارض، نظام مهندسی در حیطه کنترل های فنی و دولت هم در زمینه ارائه امکانات که از طریق سیستم بانکی در اختیار مردم قرار می گیرد، همکاری لازم را داشته باشند تا کار مقاوم سازی و بازسازی ساختمانهای غیرمقاوم و فرسوده انجام بگیرد.

ساختمانهای دولتی در شرایط اضطراری محل امن برای مردم باشد

رییس سازمان نظام کاردانی آذربایجان غربی ضمن بیان اینکه ساختمانهای غیرمقاوم و فرسوده را باید به سه دسته تقسیم کرد، گفت: ساختمانهای دولتی که در مواقع اضطراری به عنوان اماکن عمومی استفاده می شوند، ساختمانهای مسکونی و آثار باستانی اینها نیاز به مقاوم سازی دارند، که البته باید اولویت بندی شوند. قدر مسلم بازسازی ساختمانهای دولتی به عنوان جای امن و مطمئن در شرایط اضطراری برای شهروندان در اولویت قرار دارند.

عباس ذاکری آثار باستانی را در درجه دوم اهمیت و پس از آن بازسازی بخش خصوصی را ضروری دانست و اظهار داشت: با ارایه راهکارهای مناسب و کمک دولت به مردم باید کار بازسازی انجام شود. همچنین باید توسط مهندسین خبره تعریف شود، که برای هر ساختمانی چه تمهیداتی باید در نظر گرفته شود.

به گفته رییس سازمان نظام کاردانی آذربایجان غربی کار مقاوم سازی باید هدف گذاری شود، اینکه قرار است در مقابل چه چیزی ساختمان ها مقاوم شوند، و آمادگی مقابله با چه حوادثی را داشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه گرچه شروع کار مقاوم سازی بخصوص در کلان شهرهایی مانند تهران دیر شده است، تصریح کرد: اولین کار در کلان شهرها اجرای صحیح طرح تفضیلی است که متاسفانه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. در حالیکه ما می توانستیم به جای اجرای طرح مسکن مهر، طرح تفضیلی را با هزینه کمتر انجام دهیم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0