مغایرت شهرک‌ سازی با معماری اسلامی

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه شهرک‌ها و ساختمان‌های متعدد بدون توجه به طرح معماری اسلامی ایرانی ساخته می‌شوند اظهار کرد: ایجاد شهرک‌های فراوان در تضاد شدید با معماری اسلامی ایرانی است.

مرتضی گودرزی دیباج افزود: بسیاری از شهرک‌هایی که به طور جدی در کشور ساخته شده شبیه شوخی با طرح معماری اسلامی است. وی گفت: بسیاری از شهرک‌ها و ساختمان‌های فراوانی که در بیش از سه دهه گذشته ساخته شده ذره‌ای توجه جدی به هنر و معماری اسلامی نداشته است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ادامه داد: معماری در صورت تبدیل شدن به هنر یکی از عجیب‌ترین حوزه‌های هنری است چرا که معماری تنها گویشی و هنری است که مردم به طور مستقیم با آن ارتباط دارند.

وی تأثیر برگزاری همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی را بر جامعه دانشگاهی و هنری ارزشمند دانست و بیان کرد: نباید در این سمینار تنها به مبانی نظریه‌پردازی پرداخت.

گودرزی دیباج با بیان اینکه عملیات معماری در ایران کاملاً بی‌توجه به چالش‌های موجود عمل می‌کند افزود: دلیل عمده این مشکل اکتفا به مباحث نظریه‌پردازی و عدم توجه به مؤلفه‌های معماری اسلامی است.

وی ادامه داد: سازمان‌های مرتبط و شهرداری می‌توانند با ایجاد دفتر و کمیته‌های ساده در نمای ساختمان‌ها در فاز اول به صورت نظام‌نامه مشخص این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: معماری اسلامی ایرانی یکی از کثیرترین و عمیق‌ترین تأثیرات را بر مخاطبان و کاربران خود می‌گذارد و ما یکی از غافل‌ترین در طول تمام تاریخ در حوزه معماری بودیم.

وی افزایش عواطف و اعتقادات خانوادگی، حفظ زیبایی و حریم خانواده، وطن‌پروری، ثبت معاصرسازی و افزایش علایق فردی و خانوادگی را از مهم‌ترین فواید معماری اسلامی ایرانی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که معماری جدید وطن‌گریزی و عاطفه‌ستیزی را در پی خواهد داشت.

گودرزی دیباج تاکید کرد: معماری که در طول ۳۰ سال گذشته ساخته شده معماری دوران بحران است که مربوط به حل مسئله بمباران‌های اروپا است که پس از جنگ به دانشگاه‌ها و معماران کشور تزریق شده است.

وی گفت: حوزه علمیه بستر پرسش، طلب و تمنا و خاستگاه پرسش جدی از منظر اسلامی ایرانی از معماری موجود و دستگاه‌های اجرایی است که می‌تواند در این زمینه راهکارهای موثری را ارائه کند.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0