تفا‌هم نامه با مجمع جهانی شهر اسلامی

تفاهم نامه همکاری علمی و اجرایی به منظور اجرای مفاد بیانیه نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی به امضای معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی و رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی رسید.

در مراسم امضای این تفاهم نامه که که با حضور استاندار قزوین در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی تصریح کرد: در کشور آثار معماری ایرانی-اسلامی ارزشمندی وجود دارد که کمتر به آنها توجه می‌شود و بنا داریم رقابت کشوری در معماری اسلامی داشته باشیم.

پیروز حناچی با بیان اینکه باید رقابت در تخریب، جای خود را به رقابت در سازندگی و نگهداری از آثار و معماری اسلامی تبدیل شود، گفت: در حوزه نظری در مورد شهر اسلامی وحدت نظر وجود ندارد اما واقعیت این است که فرهنگ حاکم در شهرهای اسلامی که بر معماری نیز اثر دارد؛ وجود دارد.

نادر محمد زاده مدیر کل راه و شهرسازی قزوین نیز در این مراسم با تاکید بر ریاست کمیسیون مشترک چند کشور اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی خواستار فعال نگاه داشتن دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی و امضای یادداشت تفاهم با شهرهای اسلامی دیگر کشورها شد و گفت: باید ارتباطات بین‌المللی را در دبیرخانه تقویت کنیم و برای دایمی شدن پایگاه دبیرخانه در ایران باید نقش بین‌المللی فعالی داشته باشیم.

بنابر این گزارش وزارت راه وشهرسازی بر اساس این تفاهم نامه متعهد شد تا در مجمع جهانی شهر اسلامی عضو شود و دو شهر پایلوت با مختصات “حقوق سکونت در اسلام و معیارهای شهر اسلامی” معرفی کند و در شورای سیاستگذاری و هدایت فنی مجمع جهانی شهر اسلامی نماینده این وزارتخانه حضور یابد.

دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی در مجتمع فرهنگی-تاریخی سعدالسلطنه شهر قزوین واقع شده است و شهردار فعلی قزوین در حال حاضر رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی است. مجمع جهانی شهر اسلامی با امضای تفاهم نامه با وزارت راه وشهرسازی متعهد شده است تا جایزه جهانی شهر اسلامی را برگزار کند و اطلس جهانی شهرهای اسلامی را با مشارکت سازمان ملل متحد تدوین کند.

همچنین تدوین منشور سکونت از نگاه اسلام با مشارکت سازمان ملل متحد با رویکرد معیارهای سکونت در دین مبین اسلام از مهمترین تعهدات مجمع جهانی شهر اسلامی است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0