خطر توسعه تبریز به سمت شمال

عضو شورای شهر تبریز گفت: حقوق شهروندی را باید در پروژه‌ها از یاد نبرده و مردم محور باشیم چرا که وظیفه اصلی شهرداری، ایجاد آرامش برای مردم است.

ایرج شهین باهر با اعلام اینکه تبریز ۲۰ سال قبل باغ شهر بود، اظهارکرد: حدود ۲۰ سال قبل، باغ‌های ایل گلی، خطیب، شنب غازان و باغمیشه معروف بودند اما هم اکنون سوداگری زمین، ارزش افزوده مسکن، مردم و مسئولان را به سمتی سوق داده که به جای فضای سبز، مجتمع تجاری ایجاد کنند.

وی افزود: باید تغییر کاربری، که جزو اصلی ترین منابع تأمین اعتبار برای شهرداری است را از بودجه این مجموعه حذف کنیم تا دیگر شاهد تغییر کاربری فضای سبز به مکان‌های تجاری نباشیم.

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در گزارشی که اخیراً توسط استاندار آذربایجان شرقی ارایه شد، به اندازه حدود ۳۸۵ هکتار تغییر کاربری در شهر تبریز اعمال شده است؛ که این رقم، معادل مساحت شهرهایی از قبیل باسمنج و سردرود بوده و از روند پرشتاب تغییرات کاربری در شهر تبریز حکایت دارد .

زلزله نتوانست، ولی ما در ۲۰ سال باغ‌های تبریز را از بین بردیم!

وی با اظهار تاسف از روند تخریب محیط زیست در دهه‌های اخیر افزود: اگر زلزله‌های پیاپی نتوانستند در طول سال‌ها، باغ‌های تبریز را از بین ببرند؛ در عوض ما خود در عرض ۲۰ سال، باغ‌های شهر را نابود کردیم و حتی فراتر از این امر، دریاچه ارومیه را خشکاندیم.

عضو شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: شورا در نظر دارد مصوبه‌ای را به تصویب برساند تا دیگر پرونده تغییر کاربری فضای سبز به شورای تبصره ۵ ارجاع داده نشود و به این ترتیب، از تمامیت فضای سبز تبریز صیانت شود.

باغ هشت بهشتی که پاساژ هشت بهشت می‌شود!

شهین باهر با اعلام اینکه باغ هشت بهشت در حال بدل شدن به مجتمع تجاری هشت بهشت است، گفت: مکان یابی اساس پروژه است ولی متأسفانه مسئولان بدون توجه به این اصل شهرسازی، تنها می‌خواهند کار را پیش ببرند.

وی ادامه داد: همه جای دنیا رسم بر این است که مجتمع‌های تفریحی و تجاری را در اطراف شهرها می سازند تا در وضعیت ترافیکی شهر مشکل ایجاد نکند و همچنین چهره حاشیه شهر را درست کند.

پروژه‌های آیسان و هشت بهشت زیان آور هستند!

وی افزود: با افتتاح پروژه‌های آیسان و هشت بهشت، هیچ خیابانی جوابگوی هجمه حرکت مردم به سمت این مجتمع‌ها نخواهد بود و عملأ با دست خودمان تبریز را در باتلاق ترافیک غرق می‌کنیم. به نظرم هزینه‌هایی که برای حل مشکلات این دو پروژه صرف خواهیم کرد، بیشتر از سود آوری آنهاست، از این رو پروژه‌های آیسان و هشت بهشت به ضرر تبریز هستند.

به خاطر حفظ مجتمع تفریحی باغلارباغی می جنگیم

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: برخی سعی دارند باغلارباغی را از بین ببرند و به جای آن برج ۴۰ طبقه بسازند! مطمئنم در سال جدید اعضای شورا برای حفظ این مجتمع خواهند جنگید تا بیش از این فضای سبز تبریز ازبین نرود.

وی ادامه داد: باید برج‌ها و مجتمع‌های تجاری را در جای محروم و کم برخوردار بسازند تا ارزش منطقه را بالا ببرد و گرهی از مشکلات شهر را بگشاید. شهین باهر اظهار کرد: سیاست شورا بر حفظ و ایجاد فضای سبز است و پیگیر هستیم از احداث اداره جات در این فضاها ممانعت کنیم.

کمربند سبز تبریز، ابزاری برای مقابله با حاشیه نشینی

وی با اشاره به ایجاد کمربند سبز در دور تا دور تبریز، عنوان کرد: طرح ایجاد کمربند سبز در اطراف تبریز از زمان مدیریت علیرضا نوین آغاز شده و هم اکنون نیز شاهد ایجاد فضای سبز در کوه عون ابن علی، پارک عباس میرزا و حاشیه اتوبان‌های تبریز هستیم. وی افزود: کمربند سبز، باعث تصفیه هوا شده و همچنین محدوده شهر را مشخص و از ساخت و سازهای غیر مجاز، جلوگیری می کند.

شهین باهر تأکید کرد: متأسفانه در گذشته املاک شهرداری با پولی ناچیز فروخته شده است و اینک در وسط شهر جایی برای ایجاد فضای سبز باقی نمانده و ناچاراً در اطراف شهر این فضا را ایجاد می کنیم.

راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا

وی با اشاره به آلودگی هوای تبریز، گفت: عدم رعایت عمل فیلترینگ مناسب توسط صنایع بزرگ همچنین نیروگاه و پالایشگاه تبریز، خودروهای تک سرنشین و فضای سبز زدایی، از جمله مهمترین دلایل سیر صعودی آلودگی هوای تبریز است که سازمان محیط زیست در این خصوص مطالعاتی انجام داده که با اجرای نتایج آن، می توان درصد آلودگی را کاهش داد.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های مسیر بی آر تی با جابه‌جایی انبوهی از مردم، در مقایسه با خودروهای تک سرنشین، نقشی در آلودگی هوا ایفا نمی‌کنند و امیدوارم در چهار سال آینده با افتتاح تراموا برقی، نقش حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا از بین برود.

این عضو شورای شهر با اشاره به وضعیت مترو تبریز، بیان کرد: حفاری تا نزدیکی‌های خیابان لاله ادامه یافته، البته بحث تملک و حفاری خیلی مشکل است که امیدوارم در چند سال آینده مردم تبریز شاهد راه اندازی مترو باشند.

بافت فرسوده مشکلی در بطن تبریز

شهین باهر با اشاره به راهکارهای مبارزه با بافت فرسوده تبریز، تأکید کرد: بافت فرسوده شهری را می‌توان به سه قسمت بافت‌های فرسوده اطراف اتوبان، بافت خطرناک شهری و بافت فرسوده مرکز شهر تقسیم کرد.

وی بیان کرد: سیاست درست این است که بافت‌های کنار اتوبان تملک و فضای سبز شوند و با جابه‌جایی مردم به صورت بلوک بلوک در همان منطقه بافت‌های خطرناک داخل شهری نوسازی شوند و همچنین برای بافت‌های فرسوده مرکز شهر نیز ارایه تسهیلات شود تا خود مردم بهسازی را انجام دهند.

برج‌های میلیاردی روی گسل

این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه توسعه تبریز به سمت شمال اشتباه محض بود، خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا دیده نشده که روی گسل برج بسازند ولی ما در تبریز این کار را انجام داده‌ایم، بدون شک با کوچکترین حرکت گسل تمامی ساختمان‌های آن محل با خاک یکسان می شوند.

شهین باهر عنوان کرد: برای اینکه کارم به اداره و سازمانی نیفتد تمام کسب و کارم را تعطیل کرده‌ام و طبق تعهدی که به مردم دارم، حرف‌هایم را راحت و رک می زنم.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0