علت پایداری سازه های باستانی

پروفسور ادوارد بلکلی استاد دانشگاه سیدنی استرالیا گفت: علت دوام سازه های قدیمی چندین هزار ساله باید توسط محققان و پژوهشگران مورد مطالعه و بررسی بیشتری قرار گیرد.

پروفسور ادوارد بلکلی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین المللی عمران شهری که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، از وجود تعداد جوانان زیادی در سالن همایش ابراز خوشحالی کرد و گفت: وجود این جوانان در رابطه با مسائل و موضوعاتی که مطرح می شود بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی دو کلمه پایداری و خسارت را بسیار حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: در طول سالیان گذشته وجود نمادهای باستانی در هر شهری موجب پیشرفت و بزرگ ترشدن و پایداری شهرها شدند.

وی اظهار داشت: امروزه همه‌ ما به عنوان شهروند در حال مچاله شدن در ساختار متراکم شهری هستیم که این باعث افزایش خسارت ناشی از زلزله می شود. استاد دانشگاه سیدنی استرالیا ادامه داد: چین خوردگی و فشردگی شهرسازی باعث خسارت های جبران ناپذیری می شود که این امر خراب شدن سرمایه های گذشته و ناقص ساختن پل های آینده را نیز به دنبال دارد.

بلکلی افزود: شهری در کامبوج وجود دارد که با توجه به اینکه بسیار شکننده است با دارا بودن سیستم های آبرسانی پیشرفته که یکی از بهترین مدل های انتقال مواد به شهر است و سایر موارد توانسته ثبات خود را حفظ کند. وی عنوان کرد: اگر شهرها در مکان ها و جاهای مناسبی ساخته نشوند در هنگام وقوع بلاهای طبیعی خسارت های زیادی ایجاد می شود.

وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه علت پایداری شهرهایی دارای قدمت بیش از دو هزار سال و وجود وقوع بلاهای طبیعی تاکنون چه بوده است؟، اظهار داشت: امروزه با توجه به امکانات و دانش علمی هنوز نتوانسته ایم پایداری را ایجاد کنیم.

استاد دانشگاه سیدنی استرالیا عنوان کرد: بناها و معماری های گذشته باید مورد توجه و اهمیت بیشتری قرار گیرد و محققان و پژوهشگران باید به این مهم بیشتر بپردازند. بلکلی ادامه داد: باید به دانشجویان معماری آموزش دهیم که چطور سازه های قدیمی را مورد بررسی قرار دهند تا علت دوام آنها تاکنون را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی و روند جریان آب نیز قادر به نابود کردن یک شهر هست، افزود: لذا شهرهایی که در این گونه اقلیم هایی ساخته می شوند باید به گونه ای ساخته شوند که در زمان حادثه کمترین خسارت را ببینند.

وی یادآورشد: خسارت ناشی از بلایای طبیعی تنها به این دلیل اتفاق افتاده که عده ای نتوانتسند تخیمن بزنند شهر کجا باید ساخته شود. وی عنوان کرد: بعد از سال ها اکنون مسئولان تمامی کشورها به این نتیجه رسیده اند که انجام ساخت و ساز شهری باید در جای مناسبی صورت گیرد.

استاد دانشگاه سیدنی استرالیا افزود: تغییرات آب وهوایی در نیوزیلند، نیویورک و ژاپن خسارت ها و فاجعه های بزرگی را ایجاد کرد به دلیل اینکه مکان ها و روش های ساخت در آنها اصولی نبود. بلکلی عنوان کرد: باید از ساختن شهرهای کوچک شروع و بعد تبدیل به شهر بزرگ پایداری کنیم و با توجه به این راهکار می توان کیفیت سطح زندگی مردم را ارتقا دهیم.

وی اظهار داشت: زمانی که ساختمانی پایه ای و اصولی ساخته شود در زمان بحرانی مانند زلزله کمترین میزان خسارت ایجاد خواهد شد. وی با بیان اینکه هر چقدر ساختمانی بلندتر باشد نشان از ذکاوت معماران و مهندسان آن است اعلام کرد: امروزه آسمان خراش های موجود در کشورهای مختلف با نگاهی به نوع معماری گذشته ساخته شدند تا پایدار بمانند.

استاد دانشگاه سیدنی استرالیا بر در نظر گرفتن معیارهای شهری در ساخت و سازها تاکید کرد و افزود: جوانان و معماران امروز وظیفه حفظ سرمایه های اصلی مملکت خود را دارند. نخستین همایش بین المللی عمران شهری با نگرش فناوری های نوین از امروز به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج ادامه خواهد داشت.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0