آخرین وضعیت المان میدان انقلاب

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اتمام مطالعات در مورد طرح ساماندهی میدان‌های انقلاب و امام‌خمینی(ره) از آغاز عملیات اجرایی این میادین در آینده نزدیک خبر داد.

جمال کامیاب گفت: سازمان زیباسازی قریب دو سال است که برای ۳۰ محور که عموما میادین اصلی شهر هستند و از جمله نقاط عطف شهر محسوب می‌شوند کار مطالعاتی و طراحی را آغاز کرده است.

وی افزود: تقریبا بخش عمده این مطالعات به پایان رسیده و سعی شده از یک شورای کاملا کارشناسی که عموما از چهره‌های شاخص در حوزه‌های معماری و شهرسازی هستند برای نظارت در طراحی‌ها استفاده شود. در مطالعات و انجام طراحی‌ها، برخی میادین مانند میدان انقلاب، هفت‌تیر و امام خمینی(ره) که اجرایی شدن آنها یک فرایند اداری دارد، برای سازمان اولویت بیشتری دارند. برای این میادین نیازمند دریافت مصوباتی است که جلسات متعددی در مورد طراحی میادین امام خمینی انقلاب و پیاده راه تجریش طی دو ماه گذشته، گذاشته شده است و امیدوارم پس از تاییدیه شورای شهر تهران عملیات اجرایی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شود.

وی تاکید کرد: گاهی به اشتباه ساماندهی میادین با طراحی المان آن اشتباه گرفته می‌شود، در صورتی که در ساماندهی یک میدان طراحی المان مرکز میدان ساده‌ترین بخش آن است. در طراحی میادین تلاش شده تمام سابقه‌ تاریخی و مسائل ترافیکی در نظر گرفته شود و یک طرح کلان تنظیم شود که طراحی المان‌ها بخشی از طرح کلان سازمان است. امیدواریم هر یک از این موارد را در نسبت و هماهنگی با یکدیگر به پیش ببریم ولی سازمان زیباسازی مجری نیست بلکه یک سازمان ستادی است و طراحی و نظارت را زیباسازی انجام می‌دهد و کارهای اجرایی را مناطق و شرکت‌ها پیگیری می‌کنند.

کامیاب در خصوص میدان انقلاب نیز، گفت: پس از انتقادی که به وضعیت المان این میدان شد المان قبلی برداشته و بلافاصله یک فراخوان داده شد تا هنرمندان طرح‌های پیشنهادی خود را ارایه کنند اما طرح‌های داده شده هیچ کدام استاندارد لازم هنری را در شوراهای مربوطه کسب نکرده‌اند. مجددا سفارش طراحی دادیم که می‌بایست ملاحظات فنی و ایمنی و ترافیکی و مترو را در میدان انقلاب مدنظر بگیریم و در این میدان حساسیت‌های تاریخی نیز وجود دارد که باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه از هرگونه شتاب زدگی در سازمان زیباسازی پرهیز می‌کنیم افزود:‌ از شتاب زدگی باید پرهیز کنیم و با مطالعه و بررسی بیشتر اقدامی انجام دهیم که بتوانیم از آن به صورت کامل دفاع کنیم.

تبلیغات زائدی که از روی دیوار به روی زمین سر خورده !

کامیاب در خصوص تبلیغات غیرقانونی که به تازگی از روی دیوارها برکف خیابان‌ها منتقل شده است، گفت: مهمترین راهبرد سازمان زیباسازی، پیرایش شهری و حذف زواید بصری از چهره شهر است. قبل از این که بخواهیم المانی به شهر اضافه کنیم باید زواید را از چهره شهر حذف کنیم.

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم است که روی پروژه‌های حذف زواید بصری کار کرده‌ایم و مطالعات در این زمینه به دستورالعمل‌های اجرایی تبدیل شده است. مسئولین فنی تمام مناطق ۲۲گانه را طی دو روز جمع کردیم و در قالب یک کارگاه آموزشی نکاتی به آنها ارایه شد که زواید بصری شامل چه مواردی است و چه عملکردی باید در مورد حذف آنها داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به شناسایی ۱۰۰ المان به عنوان زواید بصری در تهران گفت: باید بر اساس یک برنامه‌ریزی زمانی نسبت به حذف این زواید اقدام شود. یکی از زواید آزاردهنده شهر بحث تبلیغات غیرمجاز است که باید در خصوص حل این معضل یک کار همه جانبه در حوزه‌های حقوقی، قانونی، آموزشی و فرهنگ سازی انجام شود و گرنه یک جانبه نگری در این موضوع قطعا شهر را به نتیجه نمی‌رساند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آیین‌نامه‌هایی در مورد تبلیغات غیرمجاز و جود دارد ولی حتما نیاز به بازنگری دارند. برای کسانی که مرتکب تخلف می‌شوند مبلغ جریمه‌ها آنقدر مختصر و اندک است که به هیچ عنوان ضمانت اجرایی فراهم نمی‌کند و فرد متخلف حاضر است جریمه را پرداخت کند و تبلیغات غیرمجاز خود را نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: هزینه بسیار زیادی برای پاک سازی این تبلیغات صرف می‌شود باید در گام اول فرهنگ سازی صورت گیرد که شهروندان نسبت به این موضوع و چهره شهر حساس شوند و در مرحله بعد بازنگری در قوانین را داشته باشیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک طرح جامع ساماندهی تبلیغات محیطی در شورای شهر تهران مطرح و تصویب شود تا مقداری در جهت حذف زواید شهری به سازمان زیباسازی کمک شود. ضمن این که باید جایگزین‌هایی نیز برای تبلیغات غیرمجاز پیش‌بینی کنیم که فکر می‌کنم بحث تبلیغات محله‌ای در صورت ایجاد یک ساز و کار مناسب راه حل خوبی باشد و تا حدودی در کاستن از تبلیغات غیرمجاز کمک کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شهروندان نسبت به این موضوع حساس نشوند و احساس مسئولیت نکنند این مسئله تمام و کمال حل نمی‌شود و نقش اساسی در این موضوع را خود شهروندان دارند. در این طرح پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تبلیغات کف خیابان نیز شده است و می‌تواند بعد از این هم ادامه پیدا کند و تکمیل شود. در حقیقت این طرح باید فراگیر و جامع باشد و بتواند همه گونه تبلیغات که به صورت غیرمجاز و بدون دریافت مجوز در سطح شهر است را شامل شود و ساماندهی نماید.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0