نراق شهر ویژه شد

شهردار نراق گفت: شهرنراق به سبب حفظ و برجسته شدن ویژگیهای تاریخی و مدیریت تبدیل شهرسازی از حالت سنتی به مدرنیته، عنوان شهر ویژه را در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور کسب کرده است.

محمود مرادی اظهارداشت: بیست و یکم بهمن ماه جاری در یازدهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، شهر نراق پس از شهر ماسوله به عنوان دومین شهر ویژه کشور معرفی شده است. وی افزود: تصویب شهرهای ویژه کشور در سال ۸۷ مطرح شد که پس از کارشناسی های انجام شده، تصویب پنج شهر کشور در استانهای مختلف در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: شهرهای نراق، شوشتر، نوش آباد، بشارویه و بیستون ازجمله شهرهای تعیین شده برای تصویب در طرح جامع شهری ویژه کشور بودند که تنها نراق از استان مرکزی موفق به کسب تاییدیه از شورای عالی شهرسازی شد. وی بیان داشت: شهرداری نراق در هشت سال گذشته نه تنها ویژگیهای تاریخی و بافت خشت و گلی و فرسوده را حفظ کرد و آنها را به عنوان عناصر مزاحم ندید ، بلکه با تغییر شکل شهرسازی مدرن، از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهر محافظت نمود.

شهردار نراق گفت: برای حفظ تاریخ و تمدن شهر نراق چاره ای جز حفظ ، نگهداری و معرفی آنها نداشتیم و در همین راستا علاوه بر توجه ویژه ، بودجه زیادی نیز برای محافظت و نگهداری این آثار هزینه شد. مرادی افزود: نراق ؛ تنها شهر تاریخی در کشور است که ظرف مدت هفت سال اخیر توانست یکی از تهدیدهای اصلی شهرها (بافت فرسوده) را به فرصتی ارزشمند تبدیل کند.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب شهر نراق در مهمترین مرکز تصمیم گیری توسعه و عمران شهری به عنوان شهر ویژه ، می بایست براساس طرح جامع ویژه توجه به شکل و فرم ظاهری و نیز هویت و ساختار اجتماعی شهر؛ بصورت خاص از سوی دولت حمایت شود تا بتواند نمونه ای از یک شهر ایرانی اسلامی باشد.

شهردار نراق ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح؛ شهر نراق در افقی پنج ساله به الگویی موفق از نظر برنامه ریزی شهری که توانسته با حفظ ساختار طبیعی، تاریخی و فرهنگی خودش به سمت توسعه و عمران پیش رفته مورد توجه واقع شود.

مرادی گفت: پس از ابلاغ طرح جامع ویژه نراق توسط وزارت راه وشهرسازی، کلیه وزارتخانه ها اعم از وزارت کشور، راه و شهرسازی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه های مرتبط و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید برای حفظ ویژگیهایی که نراق را واجد چنین شرایطی کرده است، اعتبارات مناسب بگذارند تا آن ویژگیها حفظ و برجسته شود.

وی افزود: بافت تاریخی منحصر به فرد، ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان و کالبد بکر معماری سنتی از جمله شاخص های مهم نراق به عنوان تنها شهر ویژه کشور است. وی گفت: موقعیت جغرافیایی نراق و استقرار آن در مجاورت جاذبه های گردشگری محلات و دلیجان ظرفیت مناسبی را برای توسعه و احیای صنعت گردشگری در استان مرکزی فراهم خواهد آورد.

شهر نراق؛ واقع در ۱۵ کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان، دارای طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۰ ثانیه و عرض ۳۳ درجه و ۵۹ ثانیه و ارتفاع یکهزار وششصدو پنجاه متری از سطح دریاست که از سال ۱۳۳۹ با تاسیس شهرداری از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب گردید.

نراق با وسعت حدود ۷۰ کیلومترمربع به علت محاصره از سه طرف توسط کوهها ، دارای آب و هوای کوهستانی است، این خطه از طرف شمال به کوه ال و از سوی باختر در ۱۸ کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان وازسوی خاور در ۲۲ کیلومتری به مشهد اردهال، ۴۰ کیلومتری به نیاسر و در ۷۰ کیلومتری به کاشان منتهی می شود.

آب انبارهای شهر نراق از شاهکارهای معماری دوره قاجار است که در هر سه محله این شهر یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار دیده می شود. غار نخجیر دلیجان با ۷۰ میلیون سال قدمت در منطقه گردشگری به وسعت ۳۰۰ هکتار با همین نام در ۵ کیلومتری باختر نراق نیز از نقاط دیدنی این شهر است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0