طرح جامع به حاشیه نشینی دامن زد

تربت حیدریه سومین شهر خراسان رضوی است که با معضل حاشیه نشینی دست به گریبان شده و به نظر می رسد طرح جامعی که برای این شهر تدوین شده نسخه ای غیر بومی است که علاوه بر ناکارآمدی زمینه افزایش سکونت گاه های غیر رسمی در این شهر را فراهم کرده است.

تربت حیدریه از جمله شهرهای خراسان رضوی است که آمار بالایی در ساخت و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی دارد که این معضل اجتماعی علاوه بر ایجاد چهره زشت از شهر به ویژه در مبادی ورودی و خروجی آن موجب پدید آمدن ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی نیز شده است. خبرنگار مهر برای پیگیری و ریشه یابی این معضل به سراغ چندتن از مسؤلین دست اندرکار رفته است.

مهدی ناصری شهردار تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار مه اظهارکرد: تربت حیدریه سومین شهر در داشتن سکونتگاههای غیر رسمی( حاشیه نشینی) بعد از شهرهای مشهد و سبزوار است.

وی افزود: این امر موجب بروز مشکلات اساسی مانند بوجود آوردن چهره نامناسبی از شهر به خصوص در مبادی ورودی و خروجی شهر(محلاتی مانند کوی بازرگان) شده که این مسئله باعث بروز معضلات اجتماعی و فرهنگی برای ساکنین این مناطق شده و شهرداری نیز درآمدهایی را که از داخل شهرکسب می کند باید صرف ارائه خدمات به این مناطق خارج از محدوده کند.

طرح جامعی که برای تربت حیدریه تدوین شده نسخه ای ناکارآمد است

وی افزود: یکی از اولین و مهمترین دلایلی که باعث شده ساخت و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی در تربت حیدریه رشد پیدا کند این است که دستگاههای متولی مانند مسکن و شهر سازی متناسب با خواست ونیاز مردم پیش نرفتند.

وی افزود: طرح جامعی که در طول ادوار مختلف برای تربت حیدریه تدوین شده است نسخه ای ناکارآمد است که از مرکز برای شهر تربت حیدریه پیچیده شده و باعث شده مردم خودشان دست به کار شوند و به صورت غیر مجاز و غیر قانونی و البته نامنظم اقدام به ساخت مسکن کنند به طوری که شهر تربت حیدریه از نظر آمار حاشیه نشینی رتبه سی و یکم کشور را دارد.

جانمایی نامناسب مسکن مهر در تربت حیدریه موجب عدم استقبال مردم

شهردار با اشاره به نقش مسکن مهر درحل معضل حاشیه نشینی افزود: اگر چه در دولت قبلی اقدام خوبی مانند مسکن مهر برای حل مشکل مسکن انجام شد که می توانست به کاهش حاشیه نشینی کمک کند اما جانمایی نامناسب مسکن مهر در شهر تربت حیدریه،باعث شده است آنطور که باید مردم از این طرح استقبال نکنند.

 وی افزود: دولت به صرف اینکه در یک گوشه شهر زمین مجانی در اختیار دارد چندین هزار واحد مسکونی را بدون در نظر نگرفتن زیر ساختها و نگاه دقیق به جامعه هدف که مردم تربت حیدریه هستند احداث کرده است، برخی مالکین به بهانه اینکه در محدوده روستا هستند اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر می کنند.

تفکیک اراضی کشاورزی و ساختمان سازی غیر مجاز

شهردار تربت حیدریه گفت: بسیاری از اراضی که در حریم شهر به صورت غیر قانونی تفکیک و ساختمان سازی می شود زمین های کشاورزی است که تفکیک غیر مجاز آن جرم محسوب می شود و البته جهاد کشاورزی باید از این اقدام جلوگیری کند. وی گفت: در واقع یکی از مشکلات اساسی ما در این بخش تداخل محدوده روستاهای متصل به حوزه خدمات شهری تربت حیدریه است.

ناصری تصریح کرد: روستاهایی مانند ده پایین، ضیاء الدین و…که قانونگذار گفته دهیاری روستاها به جز زمین های که در طرح هادی روستا هستند تکلیفی ندارند اما برخی مالکین پا را فراتر گذاشته و به بهانه اینکه در محدوده روستا هستند اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر می کنند.

ناصری گفت: اراضی کوی صدف(پیشکوه)عمدتا دولتی است و متعلق به منابع طبیعی و مسکن وشهرسازی است و از آن جائی که در طول سالهای گذشته هیچ نهاد و ارگانی برای حفاظت از آن ورود پیدا نکرده است، عده ای از این خلاء (بین شهرداری، منابع طبیعی و شهرسازی)سوء استفاده کردند و متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز زیادی در آنجا صورت گرفته است. وی بیان کرد: از شهروندان می خواهیم که ازهرگونه خرید و فروش و ساخت و ساز در این اراضی خودداری کنند چرا که این اراضی باز پس گرفته می شود.

شهرداری همه اهرم های قانونی لازم را در اختیارندارد

شهرداری در پاسخ به اینکه وظیفه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز با چه کسی است گفت: این وظیفه بر عهده شهرداری است ولی متاسفانه شهرداری همه اهرم های قانونی لازم را در اختیار ندارد. وی افزود: به عنوان مثال اگر انشعابات آب و برق با استعلام لازم از شهرداری به این گونه ساخت و سازها داده می شد شاید این همه ساخت و ساز اتفاق نمی افتاد، در واقع شهرداری برای مقابله با این پدیده با پیچ و خم های قانونی فراوانی رو به رو است.

کوچه و خیابانهای غیر استاندارد در امتداد بهترین خیابان شهر

وی گفت: مهمترین عاملی که پدیده حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر مجاز را بوجود آورده است ناکارآمدی طرح جامع تربت حیدریه است،ما مکلف به رعایت ضوابط شهرسازی هستیم در حالیکه این ضابطه فوق العاده ناکارآمد است و به هیچ وجه خواست و نیاز حال و آینده شهر و شهروندان تربتی در آن لحاظ نشده است.

وی تاکید کرد: ما بیش از ۳۰ سال پیش خیابان شهید قره نی را طراحی کردیم که به واسطه نوع مبلمان شهری جزء بهترین نقاط شهراست ولی متاسفانه طرح جامع تربت حیدریه در سالهای بعدی توسعه منطقی شهری را برای این منطقه مد نظر قرار نداده است و باعث شده تا در امتداد بهترین خیابان شهر(قره نی)که می بایست لاقل ادامه روند توسعه شهری در آن لحاظ می شد به بهانه اینکه این خیابانها (خرداد،منصوریه) خارج از محدوده است هیچ کنترل و نظارتی بر اجرای ساخت و سازهای آن صورت نگیرد.

وی ادامه داد: بطوریکه متاسفانه شاهدیم که کوچه و میلانی با عرض ۶ متر و طول ۳۰۰ متر بدون دسترسی به آن ساخته شده است به عبارتی اینجا مردم از طرح جامع جلوتر بودند و نتیجه این بی تدبیری باعث شده است که شاهد کوچه و خیابان و معابر غیر استاندار در این خیابانها باشیم که بعد از اینکه ساخته شده اند مشاور طرح و دستگاه متوالی ناچار آن را به محدوده خدمات شهری اضافه نموده است.

تراکم اعلام شده برای مناطق مختلف شهر منطبق بر واقعیت نیست

وی می افزاید: ازدیگر موارد ناکارآمدی طرح جامع این است که تراکم اعلام شده برای مناطق مختلف شهر منطبق بر واقعیت نیست، به عنوان نمونه در خیابانهایی مانند مظفریه و قره نی که املاک قیمت گزافی دارد تراکم پایین است و توجیه اقتصادی ندارد این ظلم و جفا در حق مردم تربت حیدریه است و ای کاش به خواست و نیاز مردم در توسعه شهر توجه می شد.

ناصری گفت: در حال حاضر اگر توجهی به طرح توسعه شهر نداشته باشیم بازهم شاهد گسترش بی رویه ساخت و سازهای غیر مجاز خواهیم بود. وی افزود: کسانی که در پایتخت نشسته اند و برای شهر تربت حیدریه نسخه (طرح جامع شهر) می پیچند خیلی با واقعیت شهر آشنایی ندارند و دلیل این ادعاهم این است که تربت حیدریه آمار بالای در حاشیه نشینی دارد.

مشاور طرح جامع ضوابط شهر بابل را برای تربت حیدریه لحاظ کرده است

شهردار تربت حیدریه در خصوص راهکارهای پیش بینی شده در این خصوص گفت: پس از مکاتبات لازم، ناکارآمدی طرح جامع شهر تربت حیدریه را به مسئولین امر گوشزد کردیم و بازنگری این طرح در دستور کار مسکن راه و شهرسازی قرار گرفته است و تا کنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. وی افزود: بالغ بر ۴ هزار مغایرت در طرح جامع شهر را یافته و منعکس کردیم که دربازنگری طرح لحاظ خواهد شد.

وی افزود: طرح جامع شهر تربت حیدریه در سال ۸۴ ابلاغ شده است و از آنجائیکه مشاور طرح فردی بومی نبوده است در بعضی موضوعات ضوابط شهری شهر بابل را منطبق بر شهر تربت حیدریه کرده است و آداب و رسوم جامعه هدف را از نظر شهر سازی مد نظر قرار نداده است، به عنوان مثال سقف ساختمانهای شهربابل بدلیل اینکه گرم و مرطوب است شیروانی است که همین سقف بدون در نظر گرفتن تفاوتهای اقلیمی برای تربت حیدریه پیشنهاد شده است و یا اینکه در بعضی موارد مشاور طرح حتی به خود زحمت نداده کلمه بابل را حذف و می بینیم این کلمه به جای تربت حیدریه آمده است!!

شهردار تربت حیدریه گفت: شهرداری به دنبال این است که برای حریم شهر تربت حیدریه طرح جامعی تهیه و تدوین کند چرا که معتقدیم ساخت و سازهای غیر مجاز مانند آب باران است که اگر به طور صحیح هدایت نشود باعث تخریب می شود.

حدود ۱۵ هزار مسکن بدون شناسنامه و غیر مجاز در شهر وجود دارد

سعید علمدار رئیس کمسیون عمران و شهر سازی شورای شهر تربت حیدریه در این باره گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز مختص شهر تربت حیدریه نیست اما بر اساس آمار مشخص است که شدت این پدیده در شهر ما زیاد است و عمدتا این ساخت و سازها از طریق افراد سود جوئی که زمین های حریم شهر را که بعضا کاربری کشاورزی دارند قطعه بندی می کنند و بدون در نظر گرفتن هیچ ضابطه ای آن را به فروش می رسانند صورت می گیرد بنابر این خریدار این گونه زمین ها متضرر می شود.

علمدار گفت: بر اساس یک آمار غیر رسمی حدود ۱۵ هزار مسکن بدون شناسنامه و غیر مجاز و بدون ثبت در سامانه شهرداری ساخته شده است، به نظر می رسد حل این موضوع به سادگی امکان پذیر نیست و اگر بگوییم نسخه ای می پیچیم که این پدیده از بین برود حرف گزافی است اما در این راستا فرهنگ سازی حرف اول را می زند.

رئیس کمیسیون عمران افزود: در شورای شهر سعی می کنیم مناطق حاشیه ای شهر را که ساخت و سازهای غیر مجاز گذشته آن از حدود ۳۰ درصد به بالا انجام گرفته و امکان برگشت نیست با برنامه ریزی به سمت و سویی ببریم که تا حدودی معابر، کوچه و خیابان این مناطق شکل استانداری بگیرد و با تخریب های جزئی بهسازی مناسبی انجام دهیم.

علمدار در پاسخ به این سؤال که آیا اینگونه ساخت و سازها رو به کاهش است یا خیر گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت معشیت بسیاری از اقشار مردم رو به افزایش هم است، این افراد سعی می کنند با خرید یک زمین کوچک در حاشیه شهر به هر طریق ممکن مسکنی بسازند، در حالی که به عواقب و مشکلات ایمنی ساختمان و معضلات اجتماعی و فرهنگی این مناطق نمی اندیشند.

وی ادامه داد: اصولا باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم به سمت مجتمع سازی و ساخت مسکن با مقررات و ایمنی روی بیاورند. وی گفت: در حال حاضر می بینیم که به همین دلایلی که ذکر شد به نظر می رسد ۵۰ درصد آپاتمانهای مسکن مهر متقاضی ندارشته باشند و متاسفانه بسیاری از ساخت و سازهای غیر مجاز توسط افرادی صورت می گیرد که نسبت به عواقب آن آگاه نیستند.

نظام نامه شهرسازی شهرتربت حیدریه همه چیز را شفاف می کند

وی اظهار کرد: سیاست شهر سازی باید توسعه عمودی آن باشد نه توسعه افقی شهر، ضمن اینکه شهرداری باید روند صدور پروانه را تسهیل کند تا واهمه ای که شهروندان از اخذ پروانه ساختمان از شهرداری دارند برطرف شود و در همین راستا در کمسیون عمران شورای شهر نظام نامه شهرسازی شهر تربت حیدریه در حال تهیه و تدوین است که تا آخر اسفند ماه سال جاری چاپ و در اختیار مردم قرار می گیرد در این نظام نامه تمامی مراحل صدور پروانه و ضوابط ساختمان سازی به صورت شفاف گنجانده شده است.

علمدار گفت: هدف از تهیه نظام نامه این است که مردم به صورت شفاف در جریان ضوابط ، مقررات و هزینه های ساختمان سازی قرار گیرند، با انتشار نظام نامه تفاوت و تبعیضی که در ذهن مردم نسبت به این مسائل است قطعا از بین می رود و در نهایت فرصت های سرمایه گذاری بیشتری می شود.

این عضو شورای شهر افزود: شاید در حال حاضر برخی پیچ وخم های اخذ پروانه های ساختمانی از شهرداری باعث می شود بعضی متقاضیان عطای آن را به لقایش ببخشند و از طرفی هزینه صدور پروانه، تفکیک، پایان کار و … شفاف نیست و یا اینکه فرمولی برای محاسبه هزینه های شهرداری در اختیار شهروندان نیست که همه این مشکلات با اجرائی شدن نظام نامه شهرسازی برطرف می شود.

بساز و بفروش ها بیشترین ساخت و سازهای غیر مجاز را انجام می دهند

حامد اقدسی معاون شهرسازی شهرداری تربت حیدریه گفت: با توجه به حریم گسترده تربت حیدریه، این شهر در معرض ساخت و سازهای غیر مجاز فراوانی قرار دارد که حاشیه بلوار باهنر، کوی صدف، شمال ضیاء الدین سفلی(بلوار امام رضا) و جنوب شهرک ولی عصر بیشتر در معرض این نوع ساخت و سازها هستند.

وی افزود: بیشترین ساخت و سازهای غیر مجاز توسط عده ای بساز و بفروش که از آن سود می برند و نیز شهروندانی که به دلیل عدم توان مالی زمین هایی با ابعاد کوچک در مناطق غیر مجاز خریداری و اقدام به ساخت آن می کنند صورت می گیرد.

همچنین عده ای هم با قطعه بندی زمینهای بایر و بعضا کشاورزی آنها را به عنوان زمینهای مسکونی به فروش می رسانند وکسانی که توان مالی زیادی ندارند آنها را خریداری می کنند که بعد با مشکلات فراوانی روبرو می شوند و در واقع سود را فروشندگان این ملک ها می برند و خریداران قربانی این موضوع هستند.

اقدسی گفت: راه مقابله و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم در خصوص عواقب ساخت و ساز در این محدوده ها است.به نظر می رسد راهکار مناسب سوق دادن مردم بسمت مجتمع سازی سازی مانند مسکن مهر است و راه دیگر نیز برخورد قانونی با متخلفین از طریق قانون کمسیون ماده ۱۰۰ است.

جلوگیری از ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در هر ماه

وی در مورد برخورد با متخلفین توسط شهرداری گفت: در هر ماه از ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری می شود که ۵۰ مورد آن منجر به رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ می شود. معاون شهرسازی شهرداری گفت: برای اطلاع شهروندان باید بگویم که حریم شهر تربت حیدریه از شمال تا پل کمربندی جاده مشهد، از شرق تا جاده دولت آباد (روستای اسماعیل آباد)،از جنوب تا پل کمربندی (بوری آباد) و از غرب تا روستای فدرد است.

وی ادامه داد: هرگونه ساخت و ساز مسکونی در حریم شهر به جز در طرح هادی روستاها غیر قانونی است و برای سایر ساخت و سازها و کاربری های غیر مسکونی نیز از طریق مراجع ذیصلاح مجوز صادر می شود و شهرداری با متخلفین این امر در قالب ماده ۱۰۰و۱۰۱ برخورد می کند.

رکود شدید در ساخت وساز مسکن حکمفرما است

اقدسی در پاسخ به اینکه آیا ساخت و سازهای غیر مجاز رو به افزایش بوده است یا خیرگفت: نه تنها ساخت و سازهای غیر مجاز بلکه در مجموع ساخت و ساز مجاز هم کاهش پیدا کرده است به طوری که بر اساس آمار نه ماهه ابتدای امسال نسبت به سال قبل، ۱۵ در صد کاهش داشته است.

معاون شهر سازی شهرداری گفت: عوارض نوسازی شهر از سال ۹۰ تا کنون افزایش نداشته است و اگر ملکی با ضوابط و مقرررات مربوط احداث شود هزینه پروانه ساخت آن مبلغ زیادی نمی شود و چنانچه ساختمانی مبلغی بیشتر عوارض دارد مربوط به این است که ضوابط را رعایت نکرده است.

وی افزود: اگر شهروندان اطلاعات و آگاهی دقیق در مورد ضوابط و مقررات ساخت و ساز داشته باشند متوجه خواهند شد که ساخت و ساز بر اساس معیارها و اخذ پروانه از شهرداری به نفع شان خواهد بود. اقدسی گفت: باید در این راستای فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم بیش از پیش متوجه باشند که رعایت ضوابط و مقررات ساختمان سازی سخت گیری بی مورد از طرف شهرداری نیست بلکه به نفع آنهاست.

عدم تمایل مردم به رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی

وی ادامه داد: دلیل نارضایتی بیشتر مراجعه کنندگان به شهرداری سنگ اندازی ما نیست بلکه عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی از سوی آنهاست. اقدسی افزود: ما نمی توانیم همزمان هم شهری با معماری و مبلمان شهری زیبا داشته باشیم و هم مقررات را زیر پا بگذاریم، متاسفانه برای بسیاری از شهروندان فرهنگ سازی نشده است که رعایت قوانین شهرسازی به داشتن یک خانه و شهر خوب ،ایمن و زیبا کمک می کند دقیقا مانند سخت گیری راهنمائی و رانندگی برای بستن کمربند ایمنی که به خاطر حفظ جان ماست. وی گفت: علی رغم همه تلاشها، شهرداری به تنهایی نمی تواند با ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد کند و کمک سایر نهادهای مربوطه را می طلبد.

معاون شهرداری تربت حیدریه گفت: حاشیه نشینی یک معضل فرهنگی است که همه مسئولین بایستی در جهت رفع آن شهرداری را یاری کنند. وی افزود: برخی شهروندان حاضرند در یک ساختمان ۵۰ متری ناایمن و نازیبا و بدون استاندارد دریک گوشه شهر زندگی کند و خانواده خود را در معرض معضلات اجتماعی و فرهنگی قرار دهد ولی در آپارتمانهای مسکن مهر زندگی نکند و این باعث می شود سرمایه ها هدر برود، منازل نا ایمن ساخته شود، شهرداری نتواند نظارت کند و کوچه و خیابان غیر استاندار که خدمات دهی به آن سخت است بوجود آید.

وی ادامه داد: از طرفی ساخت و سازها در حاشیه شهر منجر به این می شود که شهرداری مجبور است خدمات شهری، امور عمرانی مانند آسفالت وحمل و نقل درون شهری را افزایش دهد ولی اگر به سمت مجتمع سازی پیش برویم این خدمات که مستلزم هزینه است کاهش می یابد.

برخی ساخت و سازهای دارای پروانه هم منطبق با ضوابط نیست

ایمان مقید معاون مدیر کل و رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه اظهارکرد: طرح جامع شهر تربت حیدریه تهیه و مصوب شده است که حسن اجرای آن بر عهده شهرداری است، اداره راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه بر عملکرد شهرداری نظارت می کند.

وی گفت: در خصوص اجرای صحیح طرح جامع، تربت حیدریه جزء اولین شهرستان های استان است که کمیته نظارت عالیه شهرسازی و معماری آن تشکیل و احکام اعضاء نیز صادر شده است که وظیفه آن جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف ضوابط و پیگیری تخلفات گذشته حوزه شهرسازی است .

وی در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر گفت: شهرداری وظیفه دارد از گسترش محدوده شهر در قالب ساخت و سازهای غیر مجازی که در حریم شهر و خارج از محدوده صورت می گیرد جلوگیری کند اگر چه متاسفانه برخی ساخت و سازهای داخل محدوده شهر که شهرداری هم برای آن پروانه و پایان کار صادر کرده است دارای تخلفاتی در حوزه معماری و شهرسازی است و منطبق با ضوابط و مقررات نیست.

مقید گفت: وظیفه حفاظت از اراضی دولتی در محدوده و حریم شهر تربت حیدریه با اداره راه و شهرسازی است و در این راستا با متخلفین که در اراضی دولتی به خصوص ارضی پیشکوه و تپه نجد اقدام به خرید و فروش و هرگونه ساخت و ساز کرده اند برخورد می کنیم، در حال حاضر دهها پرونده تخلف در این رابطه در حال پیگیری است که پس از اخذ احکام لازم از مقام قضائی ابنیه احداثی آن قلع و قمع خواهد شد.

قبل از خرید زمین در اراضی پیشکوه و تپه نجد استعلام کنید

رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه گفت: ازمردم می خواهیم که برای جلوگیری از هدر شدن سرمایه شان و افتادن در دام سودجویان، قبل از معامله زمین در اراضی پیشکوه و تپه نجد استعلام لازم را از اداره راه و شهر سازی بعمل آورند. مقید افزود: متاسفانه عده ای سود جو از عدم اطلاع مردم سوء استفاده می کنند و این گونه اراضی را قطعه بندی و بفروش می رسانند، در واقع متضرر اصلی خریدار است چرا که ما حکم تخریب این گونه ساختمانها را را در هر مرحله ای ازپیشرفت فیزیکی که باشد گرفته ایم.

صدور پروانه ساخت غیر قانونی توسط شورای شهر قبلی

رئیس راه و شهرسازی گفت: از زمانی که با افرادی که زمین های حریم شهر را به تعاونی های مسکن می فروختند برخورد لازم صورت گرفت و از تشکیل تعاونیها جلوگیری بعمل آوردیم ساخت و ساز در حریم شهر کم شده است چرا که شاهد بودیم در اراضی بهارستان این امر اتفاق افتاده بود و حتی در اراضی منظر شرکتی به صورت غیر قانونی به قطعه بندی زمین و واگذاری آن اقدام کرده بود که از طریق مقام قضایی جلوی همه این موارد گرفته شد.

وی افزود: اما متاسفانه شورای شهر قبلی برای دو محدوده (شهرک امام حسین و خانه های سازمانی کارخانه کاشی) که در حریم شهر و خارج از محدوده واقع شده اند به صورت غیر قانونی اقدام به صدور پروانه کرده است.  روح الله یوسفی مدیر شهرداری ناحیه ۲(شهرک ولیعصر) تربت حیدریه گفت: شهرک ولی عصر یکی از مهمترین مناطق است که ساخت سازهای غیر مجاز زیادی در اطراف آن مانند اراضی جاده عباس آباد، جاده زندان،حاشیه بلوار باهنر و جنوب بلوار انقلاب شهرک انجام می گیرد.

وی افزود: از آن جائی که در این مناطق قیمت ملک نسبت به داخل شهر و شهرک ارزان تر است، افراد سود جو ترغیب می شوند تا نسبت به خریداری زمین اقدام و آن را به صورت غیر قانونی قطعه بندی و بعضا خیابان کشی کنند و به فروش رسانند. وی گفت: طی دو سال گذشته شهرداری برخورد قاطعانه ای با این پدیده را در دستور کار قرار داده که بر اساس بررسی های به عمل آمده موجب کاهش این ساخت و سازها در شهرک شده است.

عدم پایبندی ادارات آب و برق به تعهداتشان در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز

یوسفی گفت: حدود یک هزار و پانصد خانوار در حاشیه شهرک، در خارج از محدوده شهر ساخت و ساز غیر مجاز کرده اند که ضمن اینکه چهره نازیبایی پدید آمده است، مشکلات زیادی نیز برای ساکنین و شهرداری بوجود آورده است، شهرداری شهرک ولی عصر هم مجبور است خدماتی به ساکنین این ساخت و سازها ارائه دهد در حالیکه اگر ادارات آب، برق و گاز به تعهدات قانونی خود عمل می کردند این اتفاق نمی افتاد.

سپر انسانی قرار دادن خانواده برای ساخت و ساز ی غیر قانونی

مدیر شهرداری شهرک ادامه داد: در برخورد با برخی سودجویان ساخت و سازهای غیر مجاز نیروهای ما مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و حتی نیروی ما به شش ماه حبس محکوم شده بود، اگر بخواهیم از ساخت وساز غیر مجازملکی جلوگیری کنیم باید از کمسیون ماده ۱۰۰ حکم بگیریم که این کار حدود یک ماه طول می کشد در صورتیکه برخی از این ساختمانها ظرف مدت ۱۸ روز ساخته می شود.

وی افزود: راهکارهای افراد سودجو برای ساخت و سازهای غیر مجاز این است که شبانه کار می کنند، در ملک چادر می زنند و برخی حتی خانواده خود را به عنوان سپر انسانی قرار می دهند. یوسفی با اشاره به اینکه برخی از این ملک ها در مسیر آبراهه ساخته می شوند اظهار کرد: از آن جائی که حاشیه شهرک مستعد ساخت و ساز است، هر ماه از ۳۰۰ مورد ساخت و سازغیر مجاز جلوگیری و ۴۰ مورد آن نیز در کمسیون ماده ۱۰۰ منجر به رای تخریب و یا جریمه می شود.

تربت حیدریه از جمله شهرهای خراسان رضوی است که آمار بالایی در ساخت و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی دارد که این معضل اجتماعی علاوه بر ایجاد چهره زشت از شهر به ویژه در مبادی ورودی و خروجی آن موجب پدید آمدن ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی نیز شده است. خبرنگار مهر برای پیگیری و ریشه یابی این معضل به سراغ چندتن از مسؤلین دست اندرکار رفته است.

مهدی ناصری شهردار تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار مه اظهارکرد: تربت حیدریه سومین شهر در داشتن سکونتگاههای غیر رسمی( حاشیه نشینی) بعد از شهرهای مشهد و سبزوار است.

وی افزود: این امر موجب بروز مشکلات اساسی مانند بوجود آوردن چهره نامناسبی از شهر به خصوص در مبادی ورودی و خروجی شهر(محلاتی مانند کوی بازرگان) شده که این مسئله باعث بروز معضلات اجتماعی و فرهنگی برای ساکنین این مناطق شده و شهرداری نیز درآمدهایی را که از داخل شهرکسب می کند باید صرف ارائه خدمات به این مناطق خارج از محدوده کند.

طرح جامعی که برای تربت حیدریه تدوین شده نسخه ای ناکارآمد است

وی افزود: یکی از اولین و مهمترین دلایلی که باعث شده ساخت و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی در تربت حیدریه رشد پیدا کند این است که دستگاههای متولی مانند مسکن و شهر سازی متناسب با خواست ونیاز مردم پیش نرفتند.

وی افزود: طرح جامعی که در طول ادوار مختلف برای تربت حیدریه تدوین شده است نسخه ای ناکارآمد است که از مرکز برای شهر تربت حیدریه پیچیده شده و باعث شده مردم خودشان دست به کار شوند و به صورت غیر مجاز و غیر قانونی و البته نامنظم اقدام به ساخت مسکن کنند به طوری که شهر تربت حیدریه از نظر آمار حاشیه نشینی رتبه سی و یکم کشور را دارد.

جانمایی نامناسب مسکن مهر در تربت حیدریه موجب عدم استقبال مردم

شهردار با اشاره به نقش مسکن مهر درحل معضل حاشیه نشینی افزود: اگر چه در دولت قبلی اقدام خوبی مانند مسکن مهر برای حل مشکل مسکن انجام شد که می توانست به کاهش حاشیه نشینی کمک کند اما جانمایی نامناسب مسکن مهر در شهر تربت حیدریه،باعث شده است آنطور که باید مردم از این طرح استقبال نکنند.

 وی افزود: دولت به صرف اینکه در یک گوشه شهر زمین مجانی در اختیار دارد چندین هزار واحد مسکونی را بدون در نظر نگرفتن زیر ساختها و نگاه دقیق به جامعه هدف که مردم تربت حیدریه هستند احداث کرده است، برخی مالکین به بهانه اینکه در محدوده روستا هستند اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر می کنند.

تفکیک اراضی کشاورزی و ساختمان سازی غیر مجاز

شهردار تربت حیدریه گفت: بسیاری از اراضی که در حریم شهر به صورت غیر قانونی تفکیک و ساختمان سازی می شود زمین های کشاورزی است که تفکیک غیر مجاز آن جرم محسوب می شود و البته جهاد کشاورزی باید از این اقدام جلوگیری کند. وی گفت: در واقع یکی از مشکلات اساسی ما در این بخش تداخل محدوده روستاهای متصل به حوزه خدمات شهری تربت حیدریه است.

ناصری تصریح کرد: روستاهایی مانند ده پایین، ضیاء الدین و…که قانونگذار گفته دهیاری روستاها به جز زمین های که در طرح هادی روستا هستند تکلیفی ندارند اما برخی مالکین پا را فراتر گذاشته و به بهانه اینکه در محدوده روستا هستند اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر می کنند.

ناصری گفت: اراضی کوی صدف(پیشکوه)عمدتا دولتی است و متعلق به منابع طبیعی و مسکن وشهرسازی است و از آن جائی که در طول سالهای گذشته هیچ نهاد و ارگانی برای حفاظت از آن ورود پیدا نکرده است، عده ای از این خلاء (بین شهرداری، منابع طبیعی و شهرسازی)سوء استفاده کردند و متاسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز زیادی در آنجا صورت گرفته است. وی بیان کرد: از شهروندان می خواهیم که ازهرگونه خرید و فروش و ساخت و ساز در این اراضی خودداری کنند چرا که این اراضی باز پس گرفته می شود.

شهرداری همه اهرم های قانونی لازم را در اختیارندارد

شهرداری در پاسخ به اینکه وظیفه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز با چه کسی است گفت: این وظیفه بر عهده شهرداری است ولی متاسفانه شهرداری همه اهرم های قانونی لازم را در اختیار ندارد. وی افزود: به عنوان مثال اگر انشعابات آب و برق با استعلام لازم از شهرداری به این گونه ساخت و سازها داده می شد شاید این همه ساخت و ساز اتفاق نمی افتاد، در واقع شهرداری برای مقابله با این پدیده با پیچ و خم های قانونی فراوانی رو به رو است.

کوچه و خیابانهای غیر استاندارد در امتداد بهترین خیابان شهر

وی گفت: مهمترین عاملی که پدیده حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر مجاز را بوجود آورده است ناکارآمدی طرح جامع تربت حیدریه است،ما مکلف به رعایت ضوابط شهرسازی هستیم در حالیکه این ضابطه فوق العاده ناکارآمد است و به هیچ وجه خواست و نیاز حال و آینده شهر و شهروندان تربتی در آن لحاظ نشده است.

وی تاکید کرد: ما بیش از ۳۰ سال پیش خیابان شهید قره نی را طراحی کردیم که به واسطه نوع مبلمان شهری جزء بهترین نقاط شهراست ولی متاسفانه طرح جامع تربت حیدریه در سالهای بعدی توسعه منطقی شهری را برای این منطقه مد نظر قرار نداده است و باعث شده تا در امتداد بهترین خیابان شهر(قره نی)که می بایست لاقل ادامه روند توسعه شهری در آن لحاظ می شد به بهانه اینکه این خیابانها (خرداد،منصوریه) خارج از محدوده است هیچ کنترل و نظارتی بر اجرای ساخت و سازهای آن صورت نگیرد.

وی ادامه داد: بطوریکه متاسفانه شاهدیم که کوچه و میلانی با عرض ۶ متر و طول ۳۰۰ متر بدون دسترسی به آن ساخته شده است به عبارتی اینجا مردم از طرح جامع جلوتر بودند و نتیجه این بی تدبیری باعث شده است که شاهد کوچه و خیابان و معابر غیر استاندار در این خیابانها باشیم که بعد از اینکه ساخته شده اند مشاور طرح و دستگاه متوالی ناچار آن را به محدوده خدمات شهری اضافه نموده است.

تراکم اعلام شده برای مناطق مختلف شهر منطبق بر واقعیت نیست

وی می افزاید: ازدیگر موارد ناکارآمدی طرح جامع این است که تراکم اعلام شده برای مناطق مختلف شهر منطبق بر واقعیت نیست، به عنوان نمونه در خیابانهایی مانند مظفریه و قره نی که املاک قیمت گزافی دارد تراکم پایین است و توجیه اقتصادی ندارد این ظلم و جفا در حق مردم تربت حیدریه است و ای کاش به خواست و نیاز مردم در توسعه شهر توجه می شد.

ناصری گفت: در حال حاضر اگر توجهی به طرح توسعه شهر نداشته باشیم بازهم شاهد گسترش بی رویه ساخت و سازهای غیر مجاز خواهیم بود. وی افزود: کسانی که در پایتخت نشسته اند و برای شهر تربت حیدریه نسخه (طرح جامع شهر) می پیچند خیلی با واقعیت شهر آشنایی ندارند و دلیل این ادعاهم این است که تربت حیدریه آمار بالای در حاشیه نشینی دارد.

مشاور طرح جامع ضوابط شهر بابل را برای تربت حیدریه لحاظ کرده است

شهردار تربت حیدریه در خصوص راهکارهای پیش بینی شده در این خصوص گفت: پس از مکاتبات لازم، ناکارآمدی طرح جامع شهر تربت حیدریه را به مسئولین امر گوشزد کردیم و بازنگری این طرح در دستور کار مسکن راه و شهرسازی قرار گرفته است و تا کنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. وی افزود: بالغ بر ۴ هزار مغایرت در طرح جامع شهر را یافته و منعکس کردیم که دربازنگری طرح لحاظ خواهد شد.

وی افزود: طرح جامع شهر تربت حیدریه در سال ۸۴ ابلاغ شده است و از آنجائیکه مشاور طرح فردی بومی نبوده است در بعضی موضوعات ضوابط شهری شهر بابل را منطبق بر شهر تربت حیدریه کرده است و آداب و رسوم جامعه هدف را از نظر شهر سازی مد نظر قرار نداده است، به عنوان مثال سقف ساختمانهای شهربابل بدلیل اینکه گرم و مرطوب است شیروانی است که همین سقف بدون در نظر گرفتن تفاوتهای اقلیمی برای تربت حیدریه پیشنهاد شده است و یا اینکه در بعضی موارد مشاور طرح حتی به خود زحمت نداده کلمه بابل را حذف و می بینیم این کلمه به جای تربت حیدریه آمده است!!

شهردار تربت حیدریه گفت: شهرداری به دنبال این است که برای حریم شهر تربت حیدریه طرح جامعی تهیه و تدوین کند چرا که معتقدیم ساخت و سازهای غیر مجاز مانند آب باران است که اگر به طور صحیح هدایت نشود باعث تخریب می شود.

حدود ۱۵ هزار مسکن بدون شناسنامه و غیر مجاز در شهر وجود دارد

سعید علمدار رئیس کمسیون عمران و شهر سازی شورای شهر تربت حیدریه در این باره گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز مختص شهر تربت حیدریه نیست اما بر اساس آمار مشخص است که شدت این پدیده در شهر ما زیاد است و عمدتا این ساخت و سازها از طریق افراد سود جوئی که زمین های حریم شهر را که بعضا کاربری کشاورزی دارند قطعه بندی می کنند و بدون در نظر گرفتن هیچ ضابطه ای آن را به فروش می رسانند صورت می گیرد بنابر این خریدار این گونه زمین ها متضرر می شود.

علمدار گفت: بر اساس یک آمار غیر رسمی حدود ۱۵ هزار مسکن بدون شناسنامه و غیر مجاز و بدون ثبت در سامانه شهرداری ساخته شده است، به نظر می رسد حل این موضوع به سادگی امکان پذیر نیست و اگر بگوییم نسخه ای می پیچیم که این پدیده از بین برود حرف گزافی است اما در این راستا فرهنگ سازی حرف اول را می زند.

رئیس کمیسیون عمران افزود: در شورای شهر سعی می کنیم مناطق حاشیه ای شهر را که ساخت و سازهای غیر مجاز گذشته آن از حدود ۳۰ درصد به بالا انجام گرفته و امکان برگشت نیست با برنامه ریزی به سمت و سویی ببریم که تا حدودی معابر، کوچه و خیابان این مناطق شکل استانداری بگیرد و با تخریب های جزئی بهسازی مناسبی انجام دهیم.

علمدار در پاسخ به این سؤال که آیا اینگونه ساخت و سازها رو به کاهش است یا خیر گفت: متاسفانه با توجه به وضعیت معشیت بسیاری از اقشار مردم رو به افزایش هم است، این افراد سعی می کنند با خرید یک زمین کوچک در حاشیه شهر به هر طریق ممکن مسکنی بسازند، در حالی که به عواقب و مشکلات ایمنی ساختمان و معضلات اجتماعی و فرهنگی این مناطق نمی اندیشند.

وی ادامه داد: اصولا باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم به سمت مجتمع سازی و ساخت مسکن با مقررات و ایمنی روی بیاورند. وی گفت: در حال حاضر می بینیم که به همین دلایلی که ذکر شد به نظر می رسد ۵۰ درصد آپاتمانهای مسکن مهر متقاضی ندارشته باشند و متاسفانه بسیاری از ساخت و سازهای غیر مجاز توسط افرادی صورت می گیرد که نسبت به عواقب آن آگاه نیستند.

نظام نامه شهرسازی شهرتربت حیدریه همه چیز را شفاف می کند

وی اظهار کرد: سیاست شهر سازی باید توسعه عمودی آن باشد نه توسعه افقی شهر، ضمن اینکه شهرداری باید روند صدور پروانه را تسهیل کند تا واهمه ای که شهروندان از اخذ پروانه ساختمان از شهرداری دارند برطرف شود و در همین راستا در کمسیون عمران شورای شهر نظام نامه شهرسازی شهر تربت حیدریه در حال تهیه و تدوین است که تا آخر اسفند ماه سال جاری چاپ و در اختیار مردم قرار می گیرد در این نظام نامه تمامی مراحل صدور پروانه و ضوابط ساختمان سازی به صورت شفاف گنجانده شده است.

علمدار گفت: هدف از تهیه نظام نامه این است که مردم به صورت شفاف در جریان ضوابط ، مقررات و هزینه های ساختمان سازی قرار گیرند، با انتشار نظام نامه تفاوت و تبعیضی که در ذهن مردم نسبت به این مسائل است قطعا از بین می رود و در نهایت فرصت های سرمایه گذاری بیشتری می شود.

این عضو شورای شهر افزود: شاید در حال حاضر برخی پیچ وخم های اخذ پروانه های ساختمانی از شهرداری باعث می شود بعضی متقاضیان عطای آن را به لقایش ببخشند و از طرفی هزینه صدور پروانه، تفکیک، پایان کار و … شفاف نیست و یا اینکه فرمولی برای محاسبه هزینه های شهرداری در اختیار شهروندان نیست که همه این مشکلات با اجرائی شدن نظام نامه شهرسازی برطرف می شود.

بساز و بفروش ها بیشترین ساخت و سازهای غیر مجاز را انجام می دهند

حامد اقدسی معاون شهرسازی شهرداری تربت حیدریه گفت: با توجه به حریم گسترده تربت حیدریه، این شهر در معرض ساخت و سازهای غیر مجاز فراوانی قرار دارد که حاشیه بلوار باهنر، کوی صدف، شمال ضیاء الدین سفلی(بلوار امام رضا) و جنوب شهرک ولی عصر بیشتر در معرض این نوع ساخت و سازها هستند.

وی افزود: بیشترین ساخت و سازهای غیر مجاز توسط عده ای بساز و بفروش که از آن سود می برند و نیز شهروندانی که به دلیل عدم توان مالی زمین هایی با ابعاد کوچک در مناطق غیر مجاز خریداری و اقدام به ساخت آن می کنند صورت می گیرد.

همچنین عده ای هم با قطعه بندی زمینهای بایر و بعضا کشاورزی آنها را به عنوان زمینهای مسکونی به فروش می رسانند وکسانی که توان مالی زیادی ندارند آنها را خریداری می کنند که بعد با مشکلات فراوانی روبرو می شوند و در واقع سود را فروشندگان این ملک ها می برند و خریداران قربانی این موضوع هستند.

اقدسی گفت: راه مقابله و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم در خصوص عواقب ساخت و ساز در این محدوده ها است.به نظر می رسد راهکار مناسب سوق دادن مردم بسمت مجتمع سازی سازی مانند مسکن مهر است و راه دیگر نیز برخورد قانونی با متخلفین از طریق قانون کمسیون ماده ۱۰۰ است.

جلوگیری از ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در هر ماه

وی در مورد برخورد با متخلفین توسط شهرداری گفت: در هر ماه از ۳۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری می شود که ۵۰ مورد آن منجر به رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ می شود. معاون شهرسازی شهرداری گفت: برای اطلاع شهروندان باید بگویم که حریم شهر تربت حیدریه از شمال تا پل کمربندی جاده مشهد، از شرق تا جاده دولت آباد (روستای اسماعیل آباد)،از جنوب تا پل کمربندی (بوری آباد) و از غرب تا روستای فدرد است.

وی ادامه داد: هرگونه ساخت و ساز مسکونی در حریم شهر به جز در طرح هادی روستاها غیر قانونی است و برای سایر ساخت و سازها و کاربری های غیر مسکونی نیز از طریق مراجع ذیصلاح مجوز صادر می شود و شهرداری با متخلفین این امر در قالب ماده ۱۰۰و۱۰۱ برخورد می کند.

رکود شدید در ساخت وساز مسکن حکمفرما است

اقدسی در پاسخ به اینکه آیا ساخت و سازهای غیر مجاز رو به افزایش بوده است یا خیرگفت: نه تنها ساخت و سازهای غیر مجاز بلکه در مجموع ساخت و ساز مجاز هم کاهش پیدا کرده است به طوری که بر اساس آمار نه ماهه ابتدای امسال نسبت به سال قبل، ۱۵ در صد کاهش داشته است.

معاون شهر سازی شهرداری گفت: عوارض نوسازی شهر از سال ۹۰ تا کنون افزایش نداشته است و اگر ملکی با ضوابط و مقرررات مربوط احداث شود هزینه پروانه ساخت آن مبلغ زیادی نمی شود و چنانچه ساختمانی مبلغی بیشتر عوارض دارد مربوط به این است که ضوابط را رعایت نکرده است.

وی افزود: اگر شهروندان اطلاعات و آگاهی دقیق در مورد ضوابط و مقررات ساخت و ساز داشته باشند متوجه خواهند شد که ساخت و ساز بر اساس معیارها و اخذ پروانه از شهرداری به نفع شان خواهد بود. اقدسی گفت: باید در این راستای فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم بیش از پیش متوجه باشند که رعایت ضوابط و مقررات ساختمان سازی سخت گیری بی مورد از طرف شهرداری نیست بلکه به نفع آنهاست.

عدم تمایل مردم به رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی

وی ادامه داد: دلیل نارضایتی بیشتر مراجعه کنندگان به شهرداری سنگ اندازی ما نیست بلکه عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی از سوی آنهاست. اقدسی افزود: ما نمی توانیم همزمان هم شهری با معماری و مبلمان شهری زیبا داشته باشیم و هم مقررات را زیر پا بگذاریم، متاسفانه برای بسیاری از شهروندان فرهنگ سازی نشده است که رعایت قوانین شهرسازی به داشتن یک خانه و شهر خوب ،ایمن و زیبا کمک می کند دقیقا مانند سخت گیری راهنمائی و رانندگی برای بستن کمربند ایمنی که به خاطر حفظ جان ماست. وی گفت: علی رغم همه تلاشها، شهرداری به تنهایی نمی تواند با ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد کند و کمک سایر نهادهای مربوطه را می طلبد.

معاون شهرداری تربت حیدریه گفت: حاشیه نشینی یک معضل فرهنگی است که همه مسئولین بایستی در جهت رفع آن شهرداری را یاری کنند. وی افزود: برخی شهروندان حاضرند در یک ساختمان ۵۰ متری ناایمن و نازیبا و بدون استاندارد دریک گوشه شهر زندگی کند و خانواده خود را در معرض معضلات اجتماعی و فرهنگی قرار دهد ولی در آپارتمانهای مسکن مهر زندگی نکند و این باعث می شود سرمایه ها هدر برود، منازل نا ایمن ساخته شود، شهرداری نتواند نظارت کند و کوچه و خیابان غیر استاندار که خدمات دهی به آن سخت است بوجود آید.

وی ادامه داد: از طرفی ساخت و سازها در حاشیه شهر منجر به این می شود که شهرداری مجبور است خدمات شهری، امور عمرانی مانند آسفالت وحمل و نقل درون شهری را افزایش دهد ولی اگر به سمت مجتمع سازی پیش برویم این خدمات که مستلزم هزینه است کاهش می یابد.

برخی ساخت و سازهای دارای پروانه هم منطبق با ضوابط نیست

ایمان مقید معاون مدیر کل و رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه اظهارکرد: طرح جامع شهر تربت حیدریه تهیه و مصوب شده است که حسن اجرای آن بر عهده شهرداری است، اداره راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه بر عملکرد شهرداری نظارت می کند.

وی گفت: در خصوص اجرای صحیح طرح جامع، تربت حیدریه جزء اولین شهرستان های استان است که کمیته نظارت عالیه شهرسازی و معماری آن تشکیل و احکام اعضاء نیز صادر شده است که وظیفه آن جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف ضوابط و پیگیری تخلفات گذشته حوزه شهرسازی است .

وی در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهر گفت: شهرداری وظیفه دارد از گسترش محدوده شهر در قالب ساخت و سازهای غیر مجازی که در حریم شهر و خارج از محدوده صورت می گیرد جلوگیری کند اگر چه متاسفانه برخی ساخت و سازهای داخل محدوده شهر که شهرداری هم برای آن پروانه و پایان کار صادر کرده است دارای تخلفاتی در حوزه معماری و شهرسازی است و منطبق با ضوابط و مقررات نیست.

مقید گفت: وظیفه حفاظت از اراضی دولتی در محدوده و حریم شهر تربت حیدریه با اداره راه و شهرسازی است و در این راستا با متخلفین که در اراضی دولتی به خصوص ارضی پیشکوه و تپه نجد اقدام به خرید و فروش و هرگونه ساخت و ساز کرده اند برخورد می کنیم، در حال حاضر دهها پرونده تخلف در این رابطه در حال پیگیری است که پس از اخذ احکام لازم از مقام قضائی ابنیه احداثی آن قلع و قمع خواهد شد.

قبل از خرید زمین در اراضی پیشکوه و تپه نجد استعلام کنید

رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه گفت: ازمردم می خواهیم که برای جلوگیری از هدر شدن سرمایه شان و افتادن در دام سودجویان، قبل از معامله زمین در اراضی پیشکوه و تپه نجد استعلام لازم را از اداره راه و شهر سازی بعمل آورند. مقید افزود: متاسفانه عده ای سود جو از عدم اطلاع مردم سوء استفاده می کنند و این گونه اراضی را قطعه بندی و بفروش می رسانند، در واقع متضرر اصلی خریدار است چرا که ما حکم تخریب این گونه ساختمانها را را در هر مرحله ای ازپیشرفت فیزیکی که باشد گرفته ایم.

صدور پروانه ساخت غیر قانونی توسط شورای شهر قبلی

رئیس راه و شهرسازی گفت: از زمانی که با افرادی که زمین های حریم شهر را به تعاونی های مسکن می فروختند برخورد لازم صورت گرفت و از تشکیل تعاونیها جلوگیری بعمل آوردیم ساخت و ساز در حریم شهر کم شده است چرا که شاهد بودیم در اراضی بهارستان این امر اتفاق افتاده بود و حتی در اراضی منظر شرکتی به صورت غیر قانونی به قطعه بندی زمین و واگذاری آن اقدام کرده بود که از طریق مقام قضایی جلوی همه این موارد گرفته شد.

وی افزود: اما متاسفانه شورای شهر قبلی برای دو محدوده (شهرک امام حسین و خانه های سازمانی کارخانه کاشی) که در حریم شهر و خارج از محدوده واقع شده اند به صورت غیر قانونی اقدام به صدور پروانه کرده است.  روح الله یوسفی مدیر شهرداری ناحیه ۲(شهرک ولیعصر) تربت حیدریه گفت: شهرک ولی عصر یکی از مهمترین مناطق است که ساخت سازهای غیر مجاز زیادی در اطراف آن مانند اراضی جاده عباس آباد، جاده زندان،حاشیه بلوار باهنر و جنوب بلوار انقلاب شهرک انجام می گیرد.

وی افزود: از آن جائی که در این مناطق قیمت ملک نسبت به داخل شهر و شهرک ارزان تر است، افراد سود جو ترغیب می شوند تا نسبت به خریداری زمین اقدام و آن را به صورت غیر قانونی قطعه بندی و بعضا خیابان کشی کنند و به فروش رسانند. وی گفت: طی دو سال گذشته شهرداری برخورد قاطعانه ای با این پدیده را در دستور کار قرار داده که بر اساس بررسی های به عمل آمده موجب کاهش این ساخت و سازها در شهرک شده است.

عدم پایبندی ادارات آب و برق به تعهداتشان در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز

یوسفی گفت: حدود یک هزار و پانصد خانوار در حاشیه شهرک، در خارج از محدوده شهر ساخت و ساز غیر مجاز کرده اند که ضمن اینکه چهره نازیبایی پدید آمده است، مشکلات زیادی نیز برای ساکنین و شهرداری بوجود آورده است، شهرداری شهرک ولی عصر هم مجبور است خدماتی به ساکنین این ساخت و سازها ارائه دهد در حالیکه اگر ادارات آب، برق و گاز به تعهدات قانونی خود عمل می کردند این اتفاق نمی افتاد.

سپر انسانی قرار دادن خانواده برای ساخت و ساز ی غیر قانونی

مدیر شهرداری شهرک ادامه داد: در برخورد با برخی سودجویان ساخت و سازهای غیر مجاز نیروهای ما مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و حتی نیروی ما به شش ماه حبس محکوم شده بود، اگر بخواهیم از ساخت وساز غیر مجازملکی جلوگیری کنیم باید از کمسیون ماده ۱۰۰ حکم بگیریم که این کار حدود یک ماه طول می کشد در صورتیکه برخی از این ساختمانها ظرف مدت ۱۸ روز ساخته می شود.

وی افزود: راهکارهای افراد سودجو برای ساخت و سازهای غیر مجاز این است که شبانه کار می کنند، در ملک چادر می زنند و برخی حتی خانواده خود را به عنوان سپر انسانی قرار می دهند. یوسفی با اشاره به اینکه برخی از این ملک ها در مسیر آبراهه ساخته می شوند اظهار کرد: از آن جائی که حاشیه شهرک مستعد ساخت و ساز است، هر ماه از ۳۰۰ مورد ساخت و سازغیر مجاز جلوگیری و ۴۰ مورد آن نیز در کمسیون ماده ۱۰۰ منجر به رای تخریب و یا جریمه می شود.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0