رویکرد نوین در بافت‌های تاریخی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون برای بیش از ۱۳۰ شهر تعیین حدود شهر تاریخی مشخص شده است، گفت: با همکاری شرکت عمران و بهسازی تعاریف، بنیان‌ها و رویکردهای علمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا رویکرد نوینی نسبت به بافت‌های تاریخی داشته باشیم.

پیروز حناچی در خصوص وضعیت بافت‌های تاریخی در شهرها اظهار داشت: در مورد شهرهای تاریخی در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده است و مهمترین موضوع تعیین حدود شهر تاریخی بوده که برای بیش از ۱۳۰ شهر ابلاغ شد و شهرها از محدوده تاریخی خود مطلع شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مورد توجه این است که در بافت تاریخی شهر، شهرداری شورای شهر و همه ارگان‌هایی که تامین زندگی در شهر می‌کنند، با نظارت سازمان میراث فرهنگی در سامان دادن بخش تاریخی مداخله دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اینطور تصور شده که همه مسئولیت بافت تاریخی شهر برعهده سازمان میراث است، بیان کرد: متاسفانه اگر در آنجا تخریبی اتفاق می افتد هیچ مسئولیتی حتی بر عهده شهرداری و دیگر ارگان ها نیست.

حناچی تصریح کرد: با استفاده از تیمی که در وزارت راه وجود دارد و با همکاری شرکت عمران و بهسازی تعاریف، بنیان ها و رویکردهای علمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا رویکرد نوینی نسبت به بافت های تاریخی داشته باشیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مباحثی در مورد کیفیت ثبت بافت های تاریخی هم وجود دارد، گفت: نوع ثبت از سوی مراجع قضایی هم ایراد گرفته شده است و اگر امکان حقوقی و قانونی باشد اقدام می‌کنیم.

حناچی اظهار داشت: کاری که در شورای عالی شهرسازی شکل می گیرد، این است که در بالاترین سطوح طرح ها چهارچوب حفاظت را مطرح می کنیم، البته حفاظت یک فرآیند است یعنی از مقیاس کلان ملی تا مسئولین محلی باید دست به دست بدهند. با تغییر فضا این شرایط برای استانداران، مسئولان مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری فراهم است.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0