بازار دامغان مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از مرمت اضطراری بازار دامغان خبر داد.

حمید یزدانی اظهار کرد: مرمت چهار گنبد در سه سوق بازار با انجام سبک‌سازی، جمع‌آوری کاهگل‌ها و خاک‌های فرسوده، استحکام بخشی، دوغاب‌ریزی، کاهگل‌ریزی، جمع‌آوری کچ و خاک‌های فرسوده، سفیدکاری و … به اتمام رسید. وی افزود: به جز مرمت این گنبدها، پنج گنبد دیگر نیز به صورت کامل کاهگل داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بازار تاریخی دامغان یکی از بناهای منحصر به فرد و دومین بنای خشتی این شهرستان است که در مرکز شهر قرار گرفته و به شماره ۲۹۱۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: بازار دامغان به لحاظ موقعیت مکانی، در راسته‌ی خیابان امام واقع و از غرب به شرق امتداد دارد، این بازار دارای هشت دهنه ورودی اصلی و یک ورودی فرعی است. هم‌چنین سقف دالانی بازار، به‌صورت گنبدی است و این گنبدها یک در میان دارای نورگیر است، بیشتر مغازه‌ها نیز دارای سقف گنبدی است. براساس این گزارش، این بازار با خشت آجری بود و ساخت آن به دوره صفویه و قاجاریه بر می‌گردد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0