حمل و نقل شهری در آلمان

متخصصان امور مدیریت شهری معتقدند ترافیک یکی از عمده ترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی شهری است که رشد و توسعه ابعاد و تعاریف شهر و شهروندی کنترل آن را به شدت دشوار کرده است.

به همین دلیل است که این روزها اجرای طرح‌های متعدد و متنوع کاهش ترافیک در بسیاری از شهرهای در حال رشد به عنوان یک اصل برای بازگرداندن آرامش به خیابان‌های پر ترافیک مطرح شده است. بر خلاف گذشته که هدف طرح‌های کنترل ترافیک، جلوگیری از ترافیک در محدوده‌های خاص بود، اینک مهندسان و متخصصان کنترل ترافیک بر طراحی خیابان‌ها و برنامه‌ریزی اصولی برای استفاده صحیح از خیابان‌ها در ساعات اوج ترافیک و زمان فعالیت عابران پیاده، متمرکز شده‌اند.
نکته جالب توجه این است که امروزه روز کارشناسان بر این باورند که برای بازکردن گره ترافیکی شهرها باید به تلفیق علوم مختلف با علم مهندسی اقتدا کرد. نتایج تحقیقات ۱۰ ساله جامعه کارشناسان حمل و نقل و ترافیک اروپا نشان می‌دهد بخشی از طرح کاهش ترافیک بر محور مهندسی و بخشی دیگر بر محور روانشناسی رفتاری استوار است. درحقیقت به کمک روانشناسی رفتاری می‌تواند واکنش رانندگان را در شرایط خاص پیش‌بینی کرد و نسبت به حالات و رفتارهای آنها امکانات و تسهیلات لازم را پیش‌بینی کرد. تلفیق علم مهندسی با علم روانشناسی، موجب شده است تا مهمترین دغدغه مسوولان شهری که کاهش ترافیک در مناطق مسکونی و تجاری بوده، بر بهبود اقتصادی محیط به منظور افزایش جاذبه و رونق بخشی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و محل‌های کسب وکار متمرکز شود. ارزیابی‌های این گروه همچنین گویای این واقعیت است که حذف میدان از طراحی شهر سبب افزایش حجم ترافیک خواهد شد به همین سبب توصیه شده است که برای کاهش ترافیک در فواصل مشخص و تسریع روند عبور و مرور از طراحی میادین در داخل شهر به عنوان راهکاری موثر استفاده شود. این در حالی است که طراحی مطلوب پیاده‌روها نیز یکی از عوامل موثر بر ترافیک در کشورهای اروپایی عنوان شده است.
در حال حاضر مدیران و شهرداران بسیاری از شهرهای اروپایی، بازطراحی پیاده‌روها را با هدف بهبود وضعیت ترافیکی شهر در دستور کار خود قرار داده‌اند. آنها بر این اعتقادند که پیاده رورها را باید طوری ساماندهی کرد و توسعه داد که علاوه بر چشم‌انداز زیبا مستقیم به شاهراه‌ها منتهی نشود. این استراتژی کمک می‌کند تا بخشی از بار ترافیک خیابان‌های اصلی به سایر خیابان‌ها هدایت شود.
از آنجایی که بسیاری از کشورها اروپایی مانند آلمان در اجرای طرح تسهیل ترافیک سابقه طولانی دارند و می‌توانند تجربیات خود را در اختیار کشورهایی که به دنبال اجرا یا بهبود برنامه‌های کنترل ترافیک هستند، بگذارند؛ لذا بنا به درخواست جامعه کارشناسان حمل و نقل و ترافیک اروپا آن دسته از شهرداران آلمانی که موفق به کنترل ترافیک شهرهای خود شده‌اند، مشاوره‌های تخصصی را در این مورد به سایر شهرها ارایه می‌کنند.
نمونه‌سازی آلمانی
کارشناسان ترافیک در شهرهای وین و مونیخ فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که به مدد آن می‌توان ترافیک شهر را به مراتب بهتر از گذشته مدیریت و کنترل کرد.
این فناوری جدید به مدیران بخش حمل و نقل ترافیک امکان می‌دهد یا قبل از مواجه شدن با ترافیک واقعی فضاهای خاصی را برای اتخاذ شیوه‌های گوناگون حمل و نقل‌ به بوته آزمایش بگذارند و از طراحی‌های مختلف برای یک خیابان استفاده کنند و در نهایت با توجه به برآیندهای به دست آمده بهترین گزینه را برای اجرای واقعی انتخاب کنند.
استراتژی تلفیق و ترکیب
طراحان شهر سازی در شهرهای وین و مونیخ با مد نظر قرار دادن استراتژی تلفیق و ترکیب، فرایند تسهیل ترافیک را بافرایند برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی تلفیق کرده‌اند. آنها بر این باورند که این امر سیستم حمل و نقل و زیست پذیری خیابان را بهبود می‌بخشد.
توسعه دوچرخه سواری
شهرداری شهر مونیخ با اولویت قرار دادن طرح توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه سواری در تلاش است تا دوچرخه را جایگزین خودرو‌های شخصی کند. کارشناسان حمل و نقل و ترافیک مونیخ معتقدند توسعه امکانات و بهبود شرایط دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی یکی از عوامل مهم در طرح‌های جدید حمل و نقل ترافیک به شمار می‌آید و می‌تواند سبب بهبود این معضل شود.
آمار نشان می‌دهد اجرای طرح توسعه دوچرخه سواری و پیاده‌روی بیش از پنج درصد از حجم تردد خودرو‌ها در مونیخ کاسته و به همین میزان بر افزایش تعداد دوچرخه‌های این شهر افزوده است. اگرچه با وجود تلاش‌های فراوان میزان سفرهای عبوری و شهروندانی که با پای پیاده از مبدا به مقصد می‌روند همچنان ثابت مانده است.
طرح توسعه جامع
شهرداری شهر مونیخ با همکاری شرکت خودروسازی BMW اقدام به انجام تحقیقاتی برای بهبود و ارتقاء سطح زندگی شهروندان این شهر کرده است.نتیجه این تحقیقات منجر به تدوین طرحی موسوم به “طرح توسعه جامع شهر مونیخ” شده است که باید به بهبود وضعیت عبور و مرور در این شهر منجر شود. این طرح که هدف کلی آن کاهش میزان تردد خودرو ها در مرکز شهر است با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری در مونیخ و وین به اجرا درآمده است و شامل سه اصل کلی با سرفصل تراکم، شهر نشینی و سرسبزی می‌شود که در صورت اجرای کامل سبب تحولات بسیاری خواهد شد.
اصل تراکم
بر اساس برنا‌مه‌ریزی‌های انجام شده اصل تراکم طرح توسعه جامع بر کاربرد صحیح زمین‌های شهری تاکید دارد.
اصل شهرنشینی
اصل شهرنشینی که یکی از مهمترین بخش‌های این طرح به شمار می‌آید و به شدت بر کنترل ترافیک اثر می‌گذارد شامل ترکیب جذابی از منازل، مشاغل، مراکز خرید و فروشگاه‌ها و امکانات تفریحی یک شهر می‌شود.
اصل سرسبزی
بر پایه بهبود کیفیت مناطق تفریحی شهر با ترکیب فضاهای باز و پوشش‌های گیاهی‌، توازن طبیعی محیط استوار شده است.

منبع:http://ldrpc.tehran.ir/Default.aspx

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0