احیای معماری اسلامی در جهان

دبیر دائمی مجمع شهرهای اسلامی گفت: دانشمندان علوم دینی، دانشمندان علوم شهری و مجریان شهری با تبادل اطلاعات یکدیگر می‌توانند به خوبی معماری اسلامی را در شهرها احیا کنند.

مسعود نصرتی در دیدار با عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی معماری و شهرسازی مالزی، اظهار داشت: مجمع جهانی شهر اسلامی که امسال در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شده است، بازتاب و خروجی مطلوبی داشته است. وی افزود: در این مجمع تلاش شده است تا با بررسی نقاط ضعف معماری اسلامی در کشورهای اسلامی مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را برطرف کنیم.

شهردار قزوین ابراز داشت: اکنون مشکلات موجود در تمام شهرهای اسلامی را با تلاش مضاعفی بررسی و برنامه‌ریزی دقیق می‌کنیم تا بتوانیم این مشکلات را از میان برداریم. این مسئول بیان کرد: سه گروه تاثیرگذار دانشمندان علوم دینی، دانشمندان علوم شهری و مجریان شهری کمتر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ولی ما در مجمع جهانی شهر اسلامی تلاش کردیم تا این سه گروه در کنار یکدیگر قرار گیرند.

نصرتی افزود: امیدواریم با ترکیب و حمایت از این گروه‌ها بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم و معماری اسلامی را بیشتر در کشورهای اسلامی احیا کنیم. وی با بیان اینکه در دهه گذشته معماری اسلامی به فراموشی سپرده شده بود، ابراز کرد: اکنون معماری مدرن با سرعت بالا در مسیر حرکت است و اگر نخواهیم نسبت به احیای این معماری اقدامی انجام دهیم متاسفانه به فراموشی سپرده می‌شود.

دبیر دائمی مجمع شهرهای اسلامی ادامه داد: باید با یک انسجام بالا غفلت‌های گذشته پیرامون احیای معماری اسلامی را جبران کنیم. این مسئول با بیان اینکه باید با احیای معماری اسلامی نیازهای بشر امروز را پاسخ دهیم، بیان کرد: در این معماری همچنین باید از اصول اعتقادی و جایگاه حقوقی که اسلام به آن ارزش قایل است، دور نشویم.

نصرتی اضافه کرد: با تلفیق موضوع احترام گذاشتن به حقوق شهروندی و پاسخگویی به نیازهای بشر در معماری می‌توان معماری و شهرسازی اسلامی را به نحو مطلوبی در جهان احیا کرد. وی با بیان اینکه سه گروه تاثیرگذار دانشمندان علوم دینی، دانشمندان علوم شهری و مجریان شهری با قرار گرفتن در کنار یکدیگر می‌توانند نیازهای جامعه بشری امروز را به خوبی پاسخ دهند، یادآور شد: سه گروه یاد شده باید شنونده‌های خوبی باشند و به نگاه‌های و ایده‌های یکدیگر احترام بگذارند تا بتوانند شهرهای اسلامی را به جایگاه واقعی امروز برگردانند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مسلمانان از یک بعد معنوی، اجتماعی، فیزیکی و کالبدی برخوردار هستند و به همین دلیل در هر نقطه از جهان با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و اکنون به همین دلیل اسپاهچه اومر در ایران احساس آرامش می‌کند.

در پایان این دیدار اسپاهچ اومر، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی مالزی عضو افتخاری دبیرخانه مجمع جهانی شهر اسلامی شد تا آثار ارزنده خود را در احیای شهر و تمدن اسلامی در اختیار این دبیرخانه قرار دهد و همچنین با بهره‌گیری از خدمات دبیرخانه یاد شده در توسعه و ترویج شهر اسلامی گام‌های بسزایی را بردارد.

برای دانلود کلیک نمائید نکته بسیار مهم در مورد دانلود فایل: اگر لینک دانلود بالا با dl شروع شد، لطفا برای دانلود فایل به جای http از https استفاده نمائید.
برچسبها
مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.

0